• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Dorian Ertymexx
    puss skrev 2012-09-25 17:26:40 följande:
    precis.
    är det nåt vi lärt oss av hitsoreien är det detta: den är fullständigt irrellevant.  

...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 16:41:13 följande:
    Det pågick en diskussion om detta på sold-f forumet. Hennes uppgift var att tolka ja, en jägarsoldat är något helt annat. Man kallar inte en rörmockare för elektriker. Vanliga skyttesluskar som jag går soldatprovet, baskerprovet är hårdare. Jag vill inte ha en titel eller ett märke för något jag inte gjort, det är inte rätt.

Men det är väl ändå försvaret du ska klaga på då, inte feminismen? Om de nu delar ut titlar till höger och vänster utan att kräva motprestation. Varför inte bli tolk själv och kräva att få bli kallad jägarsoldat? Om du nekas kan du ju ta upp det som en diskrimineringsfråga.
  • PumpkinQueen
    nihka skrev 2012-09-25 16:31:05 följande:

Inte förrän det ger ekonomiskt utslag och det gör det inte så länge vi håller fast vid kapitalistiska värderingar.

Herregud, det där var det mest flummiga jag läst på hela dagen. Vad ska samhället drivas av för värderingar annars? Värderingen "jag-behöver-inga-pengar-för-jag-kan-leva-på-luft-och-kärlek?" Tomte

• PumpkinQueen
    puss skrev 2012-09-25 17:26:40 följande:
    precis.
    är det nåt vi lärt oss av hitsoreien är det detta: den är fullständigt irrellevant.  

Kyss
  • Everlast
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-26 03:40:36 följande:

En liten fråga då - om du inte tänder på barn, vad i helvete spelar barnens kön för roll? Hur är den över huvud taget relevant innan de hamnar i puberteten? Varför ska de begränsas för att de har det ena eller det andra mellan benen? Är det verkligen det VIKTIGASTE hos ett barn, vad det har mellan benen?
    Intresset av ett nyfött barns kön tror jag egentligen beror på att det inte finns så mycket än som man kan fråga nyblivna föräldrar om deras nya lilla barn.

Jag tycker inte det är så konstigt att en av de första frågorna är: blev det en han eller en hon?

Vad ska man fråga annars? Så jag tror mer det är av intresse av barnet än av könet. Man vill fråga ngt men vad ska man fråga?

Jag tycker begreppet "hen" passar utmärkt i t.ex rapporter av ngt slag, då istället för att t.ex skriva den eller han/hon.

Jag tycker vidare att man ska lägga energi på att oavsett om man är en han eller en hon så är man lika mycket värd.
  • PumpkinQueen
    Everlast skrev 2012-09-26 08:47:18 följande:
    Intresset av ett nyfött barns kön tror jag egentligen beror på att det inte finns så mycket än som man kan fråga nyblivna föräldrar om deras nya lilla barn.

Jag tycker inte det är så konstigt att en av de första frågorna är: blev det en han eller en hon?

Vad ska man fråga annars? Så jag tror mer det är av intresse av barnet än av könet. Man vill fråga ngt men vad ska man fråga?

Jag tycker begreppet "hen" passar utmärkt i t.ex rapporter av ngt slag, då istället för att t.ex skriva den eller han/hon.

Jag tycker vidare att man ska lägga energi på att oavsett om man är en han eller en hon så är man lika mycket värd.
    Vad man annars kan fråga en nybliven bebismamma? Ehh...jag vet inte, men "gick det bra?" borde väl vara lämpligt? "Hur mycket vägde den?" "Har den alla fingrar och tår?" "Liknar den dig eller din man?" Det finns ju massor av saker man kan fråga.
  • Everlast
    PumpkinQueen skrev 2012-09-26 08:57:11 följande:
    Vad man annars kan fråga en nybliven bebismamma? Ehh...jag vet inte, men "gick det bra?" borde väl vara lämpligt? "Hur mycket vägde den?" "Har den alla fingrar och tår?" "Liknar den dig eller din man?" Det finns ju massor av saker man kan fråga.
    Men tycker man inte att "blev det en pojke eller flicka" är en relevant fråga, är "har den alla fingrar och tår" det då?

Frågan "gick det bra?" "var det jobbigt?" "tog det lång tid?" osv är nog naturligtvis ngt man frågar, men den frågan rör väl mamman mer än barnet?
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-26 03:34:16 följande:

Och det tror du beror på a) manliga gener (för vi är som art så skapta att vi på stenåldern var benhårda karriärister och ville ha de högst betalda stenåldersjobben), eller b) på grund att män är fostrade till att ta för sig och kvinnor är fostrade att vara försynta eller till och med rädda?
    A bit of both, skulle jag tro, om man bortser från nonsensliknelser med "stenåldersjobb". 

Jag ser dock inte svenska kvinnor generellt som särskilt försynta eller rädda i dag. 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • PumpkinQueen
    Everlast skrev 2012-09-26 09:02:09 följande:
    Men tycker man inte att "blev det en pojke eller flicka" är en relevant fråga, är "har den alla fingrar och tår" det då?

Frågan "gick det bra?" "var det jobbigt?" "tog det lång tid?" osv är nog naturligtvis ngt man frågar, men den frågan rör väl mamman mer än barnet?

Ja, det är väl relevant om barnet är friskt eller fött med handikapp? Det påverkar ju föräldrarnas arbetsbörda och barnets framtida situation i livet.
  • Quintus Zebra
    Anonym skrev 2012-09-25 01:06:18 följande:
    Hen är politiskt korrekt i vårt mediekänsliga samhälle
    Snarare tvärtom? Ordet verkar vara så politiskt inkorrekt att t.ex. en av våra största tidningar verkar ha gett sina journalister "rådet" att sluta använda det helt, eftersom minsta användning av ordet skapar mindre läsarstormar...

Själv förstår jag inte upprördheten. Alla behöver självklart inte älska alla ord. Men att vilja förbjuda ett ord som inte är menat att kränka någon och som faktiskt fattas i språket, det förstår jag inte riktigt.

Det finns massor av könsneutrala ord i svenskan. Helt enkelt för att det är väldigt praktiskt. Alla politiska partier använder könsneutrala ord i sina partiprogram. Varför är det värre att skriva som MP gör:

"Människan är fantastisk. Hen är medkännande, skapande och kreativ."

Än att skriva t.ex:

"Människan är fantastisk, medkännande, skapande och kreativ."

Båda är könsneutrala.

Kan ta ett annat exempel. Varför är:

"Skolan ska ge varje barn möjlighet att vara den hen är och växa till att bli den hen vill vara."

Värre än t.ex:

"Skolan ska ge varje barn möjlighet att vara den barnet är och växa till att bli den barnet vill vara."

Ingen blir tvingad att använda ordet. Ingen blir tvingad att vara feminist. Ingen påstår att det inte finns några könstillhörigheter längre. Det finns massor av könsneutrala ord som inte upprör någon. Jag är ganska förstående, men i det här fallet förstår jag inte alls upprördheten...
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!