• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 16:12:01 följande:
    Vad jag läste var att man inte alls skulle sänka fyskraven för de tjänster där fysisk styrka behövs, utan att detta är en myt. Det går säkert att googla, om man är intresserad.

En kvinna som klarar fyskraven ska självklart få bli brandman. Något annat har det väl aldrig varit tal om, annat än bland vissa antifeminister som verkar vilja misstänkliggöra kvinnor som vill jobba med traditionellt manliga yrken.

Är du säker på att det aldrig förekommit att manliga tolkar har blivit klassade som jägarsoldater fast de inte klarat provet på samma villkor som sina kollegor? Det kanske är så att själva uppdraget -att tolka- är viktigare än vilken titel man blir tilldelad?
    Det pågick en diskussion om detta på sold-f forumet. Hennes uppgift var att tolka ja, en jägarsoldat är något helt annat. Man kallar inte en rörmockare för elektriker. Vanliga skyttesluskar som jag går soldatprovet, baskerprovet är hårdare. Jag vill inte ha en titel eller ett märke för något jag inte gjort, det är inte rätt.
  • FMGA
    nihka skrev 2012-09-25 16:11:07 följande:

Det tror jag också. Ingen konspiration utan bara några gamla seglivade traditioner som passerat sina bäst-före-datum. 
    Mm, och det är därför motståndet till så stor del handlar om känslor och i sådan liten utsträckning baserar sig på förnuft. Hen är här för att stanna - och det tror jag att de flesta, även sådana som ogillar att "han" är norm förstår.

För oss som är språkintresserade kommer det att bli minst lika intressant att följa dess framtida utveckling i språket som det har varit att följa dess historia.

Eller som barnen brukar sjunga: 

Björnen sover, björnen sover

i sitt lugna bo.

Hen är inte farlig

bara man är varlig.

Men man kan dock,

men man kan dock

henom aldrig tro.

• FMGA
    nihka skrev 2012-09-25 16:11:07 följande:

Det tror jag också. Ingen konspiration utan bara några gamla seglivade traditioner som passerat sina bäst-före-datum. 
    Mm, och det är därför motståndet till så stor del handlar om känslor och i sådan liten utsträckning baserar sig på förnuft. Hen är här för att stanna - och det tror jag att de flesta, även sådana som ogillar att "han" INTE är norm förstår.

För oss som är språkintresserade kommer det att bli minst lika intressant att följa dess framtida utveckling i språket som det har varit att följa dess historia.

i sitt lugna bo.

Hen är inte farlig

bara man är varlig.

Men man kan dock,

men man kan dock

henom aldrig tro.

• nihka
    FMGA skrev 2012-09-25 16:54:12 följande:
    Mm, och det är därför motståndet till så stor del handlar om känslor och i sådan liten utsträckning baserar sig på förnuft. Hen är här för att stanna - och det tror jag att de flesta, även sådana som ogillar att "han" är norm förstår.

i sitt lugna bo.

Hen är inte farlig

bara man är varlig.

Men man kan dock,

men man kan dock

henom aldrig tro.

Jag tycker inte vi ska ändra i gamla sånger men om det ska ske så borde väl alla man också bytas ut mot ett könsneutralt opersonligt pronomen. Kanske engelskans sap skulle kunna lånas in här innan det riktigt fått fäste som motsvarigheten till hen ens där. Snacka om att vara i framkant Flört
  • puss
    CMM skrev 2012-09-25 15:57:11 följande:
    Historiskt sett ja. Men vad spelar det för roll nu?

Om vi nu för sakens skull antar att kvinnor inte har samma valmöjligheter som män; om nu detta tillstånd skulle upphöra och alla, oavsett kön, skulle ges precis samma valmöjligheter i livet oberoende könsroller, omvärldens förväntningar eller något annat, skulle då utfallet för könen i stora drag bli detsamma, eller är det tänkbart att man ändå skulle kunna observera skillnader mellan hur män och kvinnor prioriterar? 
    precis.
    är det nåt vi lärt oss av hitsoreien är det detta: den är fullständigt irrellevant.  
    Easy cum easy go
  • Dorian Ertymexx
    Daddy Cool skrev 2012-09-25 00:13:43 följande:
    Men vänta lite nu Anders Wallner! Vet du inte att hen är ett fullständigt neutralt ord? Man kan absolut inte markera vad man är för parti eller något annat för den delen bara genom att använda hen! Glad

Helt korrekt uppfattat.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    SweeneyTodd skrev 2012-09-25 00:22:29 följande:
    Hen kan inte jämföras med andra låneord. Hen har en agenda. Vanliga ord bara kommer till svenskan, hen ''uppfanns'' och har en feministisk och politisk agenda. Det har inte andra låneord.

"Hen" har ingen agenda. Hen är ett ord. Ord har inget medvetande, och kan därför inte ha en agenda.

Hen användes redan på 60-talet, och tros härstamma från en dröms skribent i en liten lokaltidning någonstans, en man dessutom.

Tror du verkligen på det själv?     
  • Dorian Ertymexx
    SweeneyTodd skrev 2012-09-25 01:01:25 följande:
    Just min poäng. Hen i det svenska språket har en agenda! Hen i finskan har ingen agenda, hen i finskan har kommit ditt på en naturlig språkutvecklig. Hen är ett löjligt, påhittad slangord. Det är inte svenska.

Vad dillar du om? Det finns inget som "naturlig språkutveckling" - ALLA ord har hittats på av någon, någonstans, någon gång. De uppfinns, lånas, lånas ut, försvinner, dyker upp igen, ändras litet via slang eller nya moden i uttal och stavning, men det är alltid NÅGON som gör detta, det är inte så att det magiskt "bara sker".

Och med tanke på att jag FORTFARANDE inte sett en endaste tråd som rackar ned på ord som "bidragsberoende", som har en MYCKET tydligare, och grymmare, politisk agenda bakom sig, så känns det milt sagt astöntigt att leka foliehatt om ett ord som hittills inte utmanat någon någonstans. Ni som känner er utmanade gör det på eget bevåg, av något slags paranoid skräck. Ingen vill kapa någonting på er, världsapromise!  
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-25 01:03:19 följande:
    Alla ord är förvisso påhittade från början. Men jag förstår vad du menar och håller med dig - jag tror den som ska försöka bevisa att hen-vågen och genusvågen existerar oberoende av varandra får väldigt svårt.

Jag ser fram emot din tråd om mass-"friskskrivningarna", den ökade arbetslösheten, hela den onda komplotten mot arbetarklassen och högerorder "bidragsberoende". Länka gärna så jag kan delta!
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!