• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Plutteli
    TrudyLove skrev 2012-09-25 15:51:26 följande:
    Jag är inte heler ett fan utav ordet HEN. Det är inte bara vi vuxna som har ett kön utan även våra barn. Det finns inge ont i att kalla en pojke för just pojke och tjej för tjej. Att könet inte spelar någon roll håller jag med. Men varför ska barnen inte få uttrycka sig som det kön de har utan som något androgynt, precis som att det är något fel på att ha ett kön. Min pojke är en pojke och min tjej är tjej. Vill de däremot bli kallad för något annat så går det bra. Oavsett kön eller viljan till ett annat kön så är alla barn lika underbara och fantastiska. Det är inte könet eller benämningen som har någon betydelse ändå. Det är hur vi bemöter dem som personer.....

Hen ska inte ersätta han eller hon, utan ersätta "h*n" eller "han/hon", eller användas för de som inte vill kallas hon eller han. Det är faktiskt inte så svårt. Precis som du säger förälder när du pratar om ett barns mamma eller pappa men det inte är relevant vem av dem (eller du inte vet vem av dem) så kan du säga hen om könet inte spelar roll eller du inte vet. Enkelt!
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:47:14 följande:

Därför att den som utfört den som haft den ena uppgiften historiskt sett haft rätt att bestämma över den som haft den andra?
    Historiskt sett ja. Men vad spelar det för roll nu?

Om vi nu för sakens skull antar att kvinnor inte har samma valmöjligheter som män; om nu detta tillstånd skulle upphöra och alla, oavsett kön, skulle ges precis samma valmöjligheter i livet oberoende könsroller, omvärldens förväntningar eller något annat, skulle då utfallet för könen i stora drag bli detsamma, eller är det tänkbart att man ändå skulle kunna observera skillnader mellan hur män och kvinnor prioriterar? 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • nihka
    SweeneyTodd skrev 2012-09-25 01:01:25 följande:
    Just min poäng. Hen i det svenska språket har en agenda! Hen i finskan har ingen agenda, hen i finskan har kommit ditt på en naturlig språkutvecklig. Hen är ett löjligt, påhittad slangord. Det är inte svenska.
    Bara för att saker har hänt för länge sedan innebär inte att de var/är mer naturliga än saker som händer idag. Alla ord kommer till genom naturlig språkutveckling vilket innebär att vi hittar på dem, antingen helt och hållet, eller så modifierar vi redan existerande ord eller så lånar vi in dem. Det finns liksom inga andra sätt.

Här har du exempel på slangord som i senaste upplagan av SAOL  fått officiell status. De har kommit till som ovan och är svenska allihop.

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/exempel_pa_strukna_ord  

De känns också väldigt svenska tycker jag. De har iaf hamnat i SAOL för att svensktalande använder dem.

Jag kan hålla med dig om att hen har en agenda. Det har väl mer eller mindre alla ord. Min är att ha ett könsneutralt pronomen precis som exempelvis i finskan. Någon annans kanske är att ge fyr åt ett könskrig, men så är det, vi använder språket som det passar oss och ingen kan kontrollera det. Det lever lite sitt eget liv som det alltid har gjort.    
  • CMM
    Plutteli skrev 2012-09-25 15:53:41 följande:

Hen ska inte ersätta han eller hon, utan ersätta "h*n" eller "han/hon", eller användas för de som inte vill kallas hon eller han. Det är faktiskt inte så svårt. Precis som du säger förälder när du pratar om ett barns mamma eller pappa men det inte är relevant vem av dem (eller du inte vet vem av dem) så kan du säga hen om könet inte spelar roll eller du inte vet. Enkelt!
    Problemet är bara att när man blandar in relevans blir det ändå så att "hen" i vissa lägen ersätter "han" eller "hon" snarare än "han/hon" eller "h*n". I ditt exempel t.ex., om man vet att det är barnets mamma man pratar om men inte anser detta relevant skulle man då i stället använda "hen" trots att man känner till könet på vederbörande.

Så jag kan inte köpa snacket om att "hen" aldrig är tänkt att ersätta utan bara att "berika". 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:45:19 följande:

Varför är de färre?

Så vitt jag vet är det totalt trams att de skulle ha sänkt fyskraven för brandkåren, om det gäller likvärdiga tjänster. De flesta anser nämligen att det är bra att kunna bli räddade från en brinnande byggnad -oavsett om den som kommer för att rädda dem är kvinna eller man.
    När det gäller brandkåren är det vad jag läste, du pratar strunt när du antyder att ingen vill bli räddad av en kvinna, däremot vill folk bli räddade och för det krävs att man orkar bära. När det gäller baskerprovet så är det fakta. En kvinnlig tolk i Afghanistan klassades som jägarsoldat fast hon inte klarat provet på samma villkor som manliga kollegor. Det finns en mängd olika soldatbefattningar inom försvaret fordonsförare, artillerister, radiotekniker, mekaniker etc. och jägartjänsten är en av dem. Hon var soldat men inte jägarsoldat.
  • Element
    Plutteli skrev 2012-09-25 15:53:41 följande:

Varför skall mp då införa det i sina texter, jag utgår ifrån att en majoritet faktiskt vill kallas hon eller han. Det står klart att det handlar om ett genusperspektiv i mp:s fall.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-09-25 15:57:11 följande:

Om vi nu för sakens skull antar att kvinnor inte har samma valmöjligheter som män; om nu detta tillstånd skulle upphöra och alla, oavsett kön, skulle ges precis samma valmöjligheter i livet oberoende könsroller, omvärldens förväntningar eller något annat, skulle då utfallet för könen i stora drag bli detsamma, eller är det tänkbart att man ändå skulle kunna observera skillnader mellan hur män och kvinnor prioriterar? 

Tja, vad spelar det för roll för USA's svarta medborgare att deras förfäder var slavar till de vita? Vad spelar det för roll för judarna att deras förfäder blev utsatta för massutrotning?

Jag har ingen aning om hur utfallet skulle bli om man kunde ta bort eventuella sociala hinder/förmåner. Det är heller inte relevant. Oavsett vad folk skulle välja så ska alla ha rätt att bli bemötta som individer, inte som könsstereotyper.
  • nihka
    FMGA skrev 2012-09-25 07:36:11 följande:
    Själv tror jag att man kan påstå att det finns en gammal tradition där vi män av ppk-skäl (pompös politisk korrekthet) bara tar för givet att vi även ska vara språkets norm. Så kommer det ju också att förbli i stort, det lär inte finnas någon politisk agenda för att t ex "man" eller "människa" ska ersättas med könsneutrala ord.

Jag tror att det är därför pronomet hen orsakar så mycket uppståndelse, det bryter en urgammal tradition eftersom kombinationen han/hon/hen ger män och kvinnor samma språkliga tyngd. Visserligen bara i en enda språklig detalj, men ändå. Dessutom är ju pronomen centrala språkliga företeelser.

Det tror jag också. Ingen konspiration utan bara några gamla seglivade traditioner som passerat sina bäst-före-datum. 
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 16:03:07 följande:
    När det gäller brandkåren är det vad jag läste, du pratar strunt när du antyder att ingen vill bli räddad av en kvinna, däremot vill folk bli räddade och för det krävs att man orkar bära. När det gäller baskerprovet så är det fakta. En kvinnlig tolk i Afghanistan klassades som jägarsoldat fast hon inte klarat provet på samma villkor som manliga kollegor. Det finns en mängd olika soldatbefattningar inom försvaret fordonsförare, artillerister, radiotekniker, mekaniker etc. och jägartjänsten är en av dem. Hon var soldat men inte jägarsoldat.
    Vad jag läste var att man inte alls skulle sänka fyskraven för de tjänster där fysisk styrka behövs, utan att detta är en myt. Det går säkert att googla, om man är intresserad.

En kvinna som klarar fyskraven ska självklart få bli brandman. Något annat har det väl aldrig varit tal om, annat än bland vissa antifeminister som verkar vilja misstänkliggöra kvinnor som vill jobba med traditionellt manliga yrken.

Är du säker på att det aldrig förekommit att manliga tolkar har blivit klassade som jägarsoldater fast de inte klarat provet på samma villkor som sina kollegor? Det kanske är så att själva uppdraget -att tolka- är viktigare än vilken titel man blir tilldelad?
  • nihka
    CMM skrev 2012-09-25 15:57:11 följande:

Inte förrän det ger ekonomiskt utslag och det gör det inte så länge vi håller fast vid kapitalistiska värderingar.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!