• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Dorian Ertymexx
    FMGA skrev 2012-09-25 07:36:11 följande:
    Ett påstående som egentligen varken kan bevisas eller motbevisas.

Själv tror jag att man kan påstå att det finns en gammal tradition där vi män av ppk-skäl (pompös politisk korrekthet) bara tar för givet att vi även ska vara språkets norm. Så kommer det ju också att förbli i stort, det lär inte finnas någon politisk agenda för att t ex "man" eller "människa" ska ersättas med könsneutrala ord.

Jag tror att det är därför pronomet hen orsakar så mycket uppståndelse, det bryter en urgammal tradition eftersom kombinationen han/hon/hen ger män och kvinnor samma språkliga tyngd. Visserligen bara i en enda språklig detalj, men ändå. Dessutom är ju pronomen centrala språkliga företeelser.

Precis så faktiskt.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 13:40:27 följande:

Jag tycker nog att antifeminister rätt ofta verkar hata kvinnor och vara upprörda över att dessa har mage att kräva att få bli behandlade som människor och inte som ägodelar eller objekt.

PumpkinQueen skrev 2012-09-25 14:27:48 följande:

Det här med språk är en fråga som man kanske inte tänker på så ofta. Var kommer språket ifrån, egentligen? Forskarna har lite olika teorier, som går ut på att flera språk antingen uppkom på olika platser vid olika tidpunkter eller att alla språk härstammar från ett ur-språk som sedan förändrats i och med att människorna spritt sig över jordklotet. Lite svårt att veta vad som är rätt, eftersom de inte hade några bandspelare på den här tiden. Glad

Däremot är alla språkforskare rörande eniga om att alla språk (som används) förändras, just för att människor använder dem. Alltså är det fullständigt felaktigt att säga att något ord "alltid" har funnits i ett språk. Det tillkommer och försvinner ständigt ord och fraser. Därmed inte sagt att man måste gilla alla nya företeelser. Jag har själv väldigt svårt för många moderna ord som låter helt knäppa i mina öron. Dem låter jag bli att använda.

...och om det är något som är politiskt korrekt just nu, så är det väl att ogilla hen och förlöjliga de som använder ordet i fråga?

SkålSkålSkål (erkänn, du försöker supa mig under bordet!!) Flört
  • Dorian Ertymexx
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 14:27:48 följande:

Det här med språk är en fråga som man kanske inte tänker på så ofta. Var kommer språket ifrån, egentligen? Forskarna har lite olika teorier, som går ut på att flera språk antingen uppkom på olika platser vid olika tidpunkter eller att alla språk härstammar från ett ur-språk som sedan förändrats i och med att människorna spritt sig över jordklotet. Lite svårt att veta vad som är rätt, eftersom de inte hade några bandspelare på den här tiden. Glad

Däremot är alla språkforskare rörande eniga om att alla språk (som används) förändras, just för att människor använder dem. Alltså är det fullständigt felaktigt att säga att något ord "alltid" har funnits i ett språk. Det tillkommer och försvinner ständigt ord och fraser. Därmed inte sagt att man måste gilla alla nya företeelser. Jag har själv väldigt svårt för många moderna ord som låter helt knäppa i mina öron. Dem låter jag bli att använda.

...och om det är något som är politiskt korrekt just nu, så är det väl att ogilla hen och förlöjliga de som använder ordet i fråga?

"Ni" tillkom på 1600-talet. Undrar om det vara samma menlösa rabalder om det då...
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-25 14:39:37 följande:
    Nej vi har inget emot att de kräver att behandlas som människor, däremot har vi något emot att de hela tiden utmålar sig som offer för det onda patriarkatet, att de kräver toppjobb serverade på silverfat, att de kräver jobb de inte uppfyller kraven för (militär, räddningstjänst) och att kraven då sänks för alla för att maskera att de inte platsar. Mest har vi något emot feminism á la carte, dvs att de vill kunna välja när de skall behandlas män när det ger mest fördelar och som kvinnor de tillfällen det ger mest fördelar.

Mhm. Du måste alltså vara en stor hatare av Pär Ström också då..?
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-25 14:55:12 följande:
    Varför har vi då genuspedagoger, de är ju ett resultat av edikt uppifrån. De vänsterextrema tanterna styr inte Sverige men de är en mäktig lobbygrupp i förhållande till sin storlek.

Otroligt mäktig! Det är därför alla kvinnojourer badar i pengar, kvinnor överallt i Sveige har precis lika hög lön som sina manliga kollegor, och sexuella trakasserier på arbetsplatser inte längre förekommer; inte heller förekommer våld mot kvinnor, våldtäkter, och ingen i en rättegång ifrågasätter någonsin en kvinna hur hon gick klädd, hur ofta hon har sex och med hur många. Och de är SÅ vänsterexrema, att marknaden inte längre har inflytande, arbetslöshet på grund av konstanta nedskärningar för att sänka skatterna är totalt frånvarande, och vidriga "sköt dig själv"-regler från regering och riksdag kontra sjuka och arbetslösa finns inte längre. Wow!!!

Du kanske ska läsa mer nyhetstidningar och mindre Bamse.  
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-25 15:34:49 följande:
    Har du belägg för att de undersökningar du hänvisar till ger en verklig bild och har tagit alla faktorer i beräkningen?

Rolig du är. Du ifrågasätter undersökningar, och har som motvikt... konspirationsteorier?
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-25 15:35:01 följande:
    Män generellt är i högre grad beredda att lägga ner den tid det krävs för att jobba sig upp mot toppjobben, grovt förenklat kan man säga att fler män sätter karriären före sådant som barnskaffande. Kvinnor gör generellt andra prioriteringar i livet. Vilket som är rätt och vilket som är fel går givetvis inte att uttala sig om - själv känner jag inte att jag vill investera det som krävs för att kanske få ett toppjobb någon gång, trots att jag är man. 

Om det sedan förklarar hela skillnaden mellan andelen män och andelen kvinnor i företagsstyrelser (alltid dessa styrelser) vet jag inte, men jag är övertygad om att det är åtminstone en del av förklaringen. 

Och det tror du beror på a) manliga gener (för vi är som art så skapta att vi på stenåldern var benhårda karriärister och ville ha de högst betalda stenåldersjobben), eller b) på grund att män är fostrade till att ta för sig och kvinnor är fostrade att vara försynta eller till och med rädda?
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-25 15:39:09 följande:
    Nej jag har inget val, det finns bara de två förklaringarna som jag angav och en av dem måste vara sann så jag måste välja en av dem.

Nej, det finns bara två förklaringar SOM DU KOMMER FRAM TILL.
  • Dorian Ertymexx
    TrudyLove skrev 2012-09-25 15:51:26 följande:
    Jag är inte heler ett fan utav ordet HEN. Det är inte bara vi vuxna som har ett kön utan även våra barn. Det finns inge ont i att kalla en pojke för just pojke och tjej för tjej. Att könet inte spelar någon roll håller jag med. Men varför ska barnen inte få uttrycka sig som det kön de har utan som något androgynt, precis som att det är något fel på att ha ett kön. Min pojke är en pojke och min tjej är tjej. Vill de däremot bli kallad för något annat så går det bra. Oavsett kön eller viljan till ett annat kön så är alla barn lika underbara och fantastiska. Det är inte könet eller benämningen som har någon betydelse ändå. Det är hur vi bemöter dem som personer.....

En liten fråga då - om du inte tänder på barn, vad i helvete spelar barnens kön för roll? Hur är den över huvud taget relevant innan de hamnar i puberteten? Varför ska de begränsas för att de har det ena eller det andra mellan benen? Är det verkligen det VIKTIGASTE hos ett barn, vad det har mellan benen?
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-25 16:03:07 följande:
    När det gäller brandkåren är det vad jag läste, du pratar strunt när du antyder att ingen vill bli räddad av en kvinna, däremot vill folk bli räddade och för det krävs att man orkar bära. När det gäller baskerprovet så är det fakta. En kvinnlig tolk i Afghanistan klassades som jägarsoldat fast hon inte klarat provet på samma villkor som manliga kollegor. Det finns en mängd olika soldatbefattningar inom försvaret fordonsförare, artillerister, radiotekniker, mekaniker etc. och jägartjänsten är en av dem. Hon var soldat men inte jägarsoldat.

Aha. Så kvinnor kan bära gamla gubbar och tanter i långvården, men de kan inte bära samma person om det brinner. Check.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!