• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • PumpkinQueen
    Everlast skrev 2012-09-26 10:43:52 följande:
    Ja vi är OT. Men för att svara på frågan så handlar allt om en känsla av delaktighet. En funktionsnedsättning kan för mig utan några funktionsnedsättningar uppfattas som ett hinder, men du ska inte ta för givet att en person i rullstol känner sig funktionshindrad enbart pga att hen inte har några ben. Det tycker jag är en förolämpning mot personen i rullstol.

Jag har inte pratat om hur personen med funktionssättning känner. Eller hur?
  • PumpkinQueen
    PumpkinQueen skrev 2012-09-26 10:56:09 följande:

*funktionsnedsättning ska det stå. Damn you, korvfingrar! Glad
  • Everlast
    PumpkinQueen skrev 2012-09-26 10:56:09 följande:

Men det är väl jävligt viktigt i frågan? eller menar du att det är de övriga samhället som ska bestämma det?
  • PumpkinQueen
    Everlast skrev 2012-09-26 10:58:20 följande:
    Men det är väl jävligt viktigt i frågan? eller menar du att det är de övriga samhället som ska bestämma det?

Föräldrarna till barnet brukar tycka att det är rätt viktigt att barnet är friskt. Däremot är det inte speciellt många föräldrar som idag tycker att det är viktigt att barnet är en pojke.
  • Everlast
    PumpkinQueen skrev 2012-09-26 11:30:04 följande:

Föräldrarna till barnet brukar tycka att det är rätt viktigt att barnet är friskt. Däremot är det inte speciellt många föräldrar som idag tycker att det är viktigt att barnet är en pojke.
    Nu har vi pratat förbi varandra och det kanske är lika braGlad vi lämnar detta OT-ämne.

• Quintus Zebra
    CMM skrev 2012-09-25 15:35:01 följande:
    Män generellt är i högre grad beredda att lägga ner den tid det krävs för att jobba sig upp mot toppjobben, grovt förenklat kan man säga att fler män sätter karriären före sådant som barnskaffande.
    Sätter män i hög utsträckning verkligen karriären framför barnskaffande? Är det så?

Min erfarenhet är ju att framgångsrika män i ungefär lika hög uträckning som andra har barn och familj. Har jag fel?

För det är väl snarast så att biologin och samhället har gett männen chansen att få båda?

Signaturen "Elit" gav mig nyligen en länk som påstod att kvinnor som varken hade barn eller familj faktiskt tjänade mer än genomsnittsmannen, vilket är väldigt intressant.  Och kanske är det så att många kvinnor känner att de står inför ett val. Toppkarriär ELLER barn! Om man är övertygad om att man inte klarar både att sköta ett hem och ha en karriär då väljer många familjen.
    Män har ju historiskt sett inte behövt göra detta val. Och frågan är hur de flesta skulle välja om de var tvungna.

Och om det faktiskt är så att de flesta män faktiskt vill ha barn och familj. Vore det inte då jämställt att i högre grad dela på ansvaret så att båda könen får större möjligheter att välja båda?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Quintus Zebra
    CMM skrev 2012-07-20 14:09:07 följande:
    Nej. Jag är odelat för att man ska behandlas som individ oaktat vilken könstillhörighet man har. Däremot är jag helt övertygad om att fler (generella) skillnader än man kanske tror går att härleda till det biologiska snarare än det sociala.
    Om det är biologiska skillnader som får kvinnor och män att välja de liv de gör. Om det alltså är så att det är generna som mer eller mindre tvingar kvinnor att välja sysselsättningar som ger mindre ekonomiskt utdelning. Är inte det i så fall i grunden väldigt ojämställt?

Om vi faktiskt inte har fria val, utan det är biologin som styr över individen så borde det väl vara jämställt att se till att typiskt kvinnliga livsval kompenseras lika högt ekonomiskt som typiskt manliga?

Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Dorian Ertymexx
    Everlast skrev 2012-09-26 08:47:18 följande:
    Intresset av ett nyfött barns kön tror jag egentligen beror på att det inte finns så mycket än som man kan fråga nyblivna föräldrar om deras nya lilla barn.

Jag tycker inte det är så konstigt att en av de första frågorna är: blev det en han eller en hon?

Vad ska man fråga annars? Så jag tror mer det är av intresse av barnet än av könet. Man vill fråga ngt men vad ska man fråga?

Jag tycker begreppet "hen" passar utmärkt i t.ex rapporter av ngt slag, då istället för att t.ex skriva den eller han/hon.

Jag tycker vidare att man ska lägga energi på att oavsett om man är en han eller en hon så är man lika mycket värd.

Man kan fråga mycket: "blev det en blond eller en brunett?" "Blev det en blåögd eller en brunögd?"

Eller så kan man fråga om barnets hälsa, hur man planerar fostra barnet, vad man hoppas för barnets framtid osv. Vad spelar könet för roll liksom? "Väter barnet i blöjan via en penis eller en vagina?" Que liksom??  
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-26 10:01:03 följande:
    A bit of both, skulle jag tro, om man bortser från nonsensliknelser med "stenåldersjobb". 

Jag ser dock inte svenska kvinnor generellt som särskilt försynta eller rädda i dag. 

Det är för att du är uppväxt med det här. Det är det normala för dig.

Men fair enough, om kvinnor inte är försynta eller rädda, varför har de ÄNDÅ färre chefspositioner, sämre löner, taskigare arbetssituationer?  
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2012-09-26 10:08:46 följande:
    Snarare tvärtom? Ordet verkar vara så politiskt inkorrekt att t.ex. en av våra största tidningar verkar ha gett sina journalister "rådet" att sluta använda det helt, eftersom minsta användning av ordet skapar mindre läsarstormar...

Själv förstår jag inte upprördheten. Alla behöver självklart inte älska alla ord. Men att vilja förbjuda ett ord som inte är menat att kränka någon och som faktiskt fattas i språket, det förstår jag inte riktigt.

Det finns massor av könsneutrala ord i svenskan. Helt enkelt för att det är väldigt praktiskt. Alla politiska partier använder könsneutrala ord i sina partiprogram. Varför är det värre att skriva som MP gör:

"Människan är fantastisk. Hen är medkännande, skapande och kreativ."

Än att skriva t.ex:

"Människan är fantastisk, medkännande, skapande och kreativ."

Båda är könsneutrala.

Kan ta ett annat exempel. Varför är:

"Skolan ska ge varje barn möjlighet att vara den hen är och växa till att bli den hen vill vara."

Värre än t.ex:

"Skolan ska ge varje barn möjlighet att vara den barnet är och växa till att bli den barnet vill vara."

Ingen blir tvingad att använda ordet. Ingen blir tvingad att vara feminist. Ingen påstår att det inte finns några könstillhörigheter längre. Det finns massor av könsneutrala ord som inte upprör någon. Jag är ganska förstående, men i det här fallet förstår jag inte alls upprördheten...

Jag kan förklara: det ger ett svepskäl att få hata feministerna en stund.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!