• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Människa) skrev 2012-09-26 10:14:06 följande:

Har inte orkat läsa hela tråden och vill bara påpeka ( som jag verkligen hoppas att ngn redan har gjort) att det finns redan ett ord som innefattar både han och hon: människa. Varför krångla till det liksom? 

Så använd människa du. "Ska människa åka till stan idag? För jag vill gärna träffa människa och ge människa skivan jag lovade att låna ut till människa!"

Jag gillar hen, och tänker använda det vid behov eller när andan faller på.  
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2012-09-26 13:39:27 följande:
    Om det är biologiska skillnader som får kvinnor och män att välja de liv de gör. Om det alltså är så att det är generna som mer eller mindre tvingar kvinnor att välja sysselsättningar som ger mindre ekonomiskt utdelning. Är inte det i så fall i grunden väldigt ojämställt?

Om vi faktiskt inte har fria val, utan det är biologin som styr över individen så borde det väl vara jämställt att se till att typiskt kvinnliga livsval kompenseras lika högt ekonomiskt som typiskt manliga?

En mer intressant fråga - om det är genetiskt och biologiskt, varför sätter sig så¨många upp emot det?`Det skulle de ju inte göra om det satt i deras gener, menar jag.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-26 14:59:18 följande:

Det är för att du är uppväxt med det här. Det är det normala för dig.

Men fair enough, om kvinnor inte är försynta eller rädda, varför har de ÄNDÅ färre chefspositioner, sämre löner, taskigare arbetssituationer?  
    Framför allt för att de gör andra prioriteringar i livet. Den oförklarade löneskillnaden mellan män och kvinnor ligger om jag inte missminner mig på 1,4 procent, vilket visserligen även det är för mycket men inte i närheten av de siffror man ibland ser nämnas i debatter likt denna.

Och taskigare arbetssituationer, hur definierar du det? Är inte män kraftigt överrepresenterade i arbetsplatsolyckor t.ex.? 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-09-26 15:07:26 följande:
    Framför allt för att de gör andra prioriteringar i livet. Den oförklarade löneskillnaden mellan män och kvinnor ligger om jag inte missminner mig på 1,4 procent, vilket visserligen även det är för mycket men inte i närheten av de siffror man ibland ser nämnas i debatter likt denna.

Och taskigare arbetssituationer, hur definierar du det? Är inte män kraftigt överrepresenterade i arbetsplatsolyckor t.ex.? 

Frågan kvarstår: VARFÖR gör kvinnor andra prioriteringar i livet?
  • PumpkinQueen

Om det nu är så att kvinnor är biologiskt förprogramerade till att vilja föda barn, ta hand om hemmet, laga mat och vara allmänt omhändertagande, hur kommer det sig då att de över huvud taget vill ha jämställdhet? Varför började de kämpa för att få sin rösträtt? De borde väl i sådana fall ha varit nöjda med att vara hemmafruar och passa upp på man och barn?

• Aaliyah

Pumpkinqueen: de är inga riktiga kvinnor. Riktiga kvinnor vill vara hemma. Fråga Rigmor Robèrt får du höra.

I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • FMGA

Symbolvärdet i hen kan inte nog underskattas, åtminstone bland en del motståndare till pronomet.

Inte blir det enklare av att så många motståndare har så ofullständiga språkkunskaper att de inte ens förstår skillnaden mellan subjekt/objekt och pronomen.

Jag snubblade just över en tråd där en anonym person undrar om de som använder hen är bisexuella, vilket fick mig att fundera över varför jag själv har fått gästbok och inbox nedklottrade av märkliga frågor om min sexuella läggning eller t ex om jag är en kvinna som bestämt mig att vara pappa relativt mina barn.

Nu är det ju så att man inte måste vara korkad för att vara henmotståndare, men det tycks underlätta - och inläggen som det om att uppfostra barnen med ett eget språk fritt från könsbenämningar är ju så illa utformade att de bara kan övertyga den  den som tror på tomtar och troll.

Jag tror heller inte att det är en tillfällighet att den ende som kallat mig hen i den här tråden är en motståndare till hen. 

Det fanns en tid då en man som bytte blöja på ett barn av somliga betraktades som en fjant. Successivt kommer vi allt längre, idag är det relativt få som anser att en man som tror på jämställdhet inte är en riktig man, utan en hen.

Ur fördomsaspekten är hen-diskussionen mycket intressant - man kan lätt se vilka reminiscenser från en svunnen tid som triggas av hen.

• nihka
    PumpkinQueen skrev 2012-09-26 08:18:51 följande:

Herregud, det där var det mest flummiga jag läst på hela dagen. Vad ska samhället drivas av för värderingar annars? Värderingen "jag-behöver-inga-pengar-för-jag-kan-leva-på-luft- och-kärlek?" Tomte

Bara för att du inte förstår innebörden av det jag skriver och heller inte frågar utan tolkar in din egen begränsade uppfattningsförmåga i mitt påstående är inte mitt uttalande flummigt. Om du vill ha svar får du formulera om dig med en ärligt ställd fråga istället för en reflektion av din dimmiga uppfattning av vad andra säger.
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-26 03:42:38 följande:

Aha. Så kvinnor kan bära gamla gubbar och tanter i långvården, men de kan inte bära samma person om det brinner. Check.
    Kvinnor som bär gamla gubbar och tanter klarar inte heller av att bära lika mycket pengar som brandmän. Det är därför lönerna ser så olika ut Flört 
  • Quintus Zebra
    CMM skrev 2012-09-26 15:07:26 följande:

Att det är andra siffror som nämns är kanske för att din siffra på 1,4 procent inte direkt är accepterad av en enstämmig forskarelit, och kanske inte heller så vetenskapligt belagd?

För det är väl arbetsgivarverkets undersökningar du syftar på?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!