Element skrev 2012-09-27 14:10:30 följande:
Nej det gör de inte särskilt ofta och de gånger de gör det vad spelar det för roll? Det finns folk som beroende på situationen utgår ifrån att det är en hon och personen ifråga lider ju inte av det. Om någon som inte träffat mig tar fel på mitt kön när de talar om mig i tredje person när jag är frånvarande så kunde det inte bry mig mindre.
Jag skulle däremot bry mig om man fortsatte att beteckna mig med fel kön efteråt eller att folk kallade mig hen när mitt kön var känt.
Det spelar roll för att om man utgår ifrån att det "normala" är att folk är män så innebär det automatiskt att det är "onormalt" att vara kvinna. Att mannen är standard och kvinnan är ett undantag. Det stämmer ju helt enkelt inte, eftersom ungefär hälften av alla människor på planeten är kvinnor. Vi är alltså inga undantag från någon standard och det finns inget skäl att behandla oss som om vi vore det.
Varför är det så viktigt för dig att folk förstår vilket kön du har? Skulle de tycka att du var sämre som person om du tillhörde "det andra" könet?