• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-27 13:15:35 följande:

Männsikor säger visst ofta "han" när de inte vet könet på någon. Det är ju att utgå ifrån att personen i fråga är man.
    Nej det gör de inte särskilt ofta och de gånger de gör det vad spelar det för roll? Det finns folk som beroende på situationen utgår ifrån att det är en hon och personen ifråga lider ju inte av det. Om någon som inte träffat mig tar fel på mitt kön när de talar om mig i tredje person när jag är frånvarande så kunde det inte bry mig mindre.

Jag skulle däremot bry mig om man fortsatte att beteckna mig med fel kön efteråt eller att folk kallade mig hen när mitt kön var känt.
  • nihka
    CMM skrev 2012-09-27 09:45:29 följande:
    Sverige skrivs alltid med stort S, liksom Norge, Tyskland, Argentina och Ekvatorialguinea. Svensk etc skrivs däremot aldrig med stort S, om det inte inleder en mening. Det har inget med främlingsfientlighet att göra utan är helt enkelt språkligt förkastligt.

Jag tror Aaliyah är helt medveten om att användning av stor begynnelsebokatav i "svenska" inte har något självklart med främlingsfientlighet att göra, in fact lika lite som att ett hen-användande självklart är ett bevis för att någon stödjer något inklusive den sk "Svenska genusmodellen" med stort "S" - ett begrepp både Faber och Element vurmar för, men det kanske inte är så konstigt eftersom det har sitt ursprung hos vederbörande. När man googlar på "den Svenska genusmodellen"  får man inte helt oväntat träff på just denna tråd. Fin liten ankdam! 
  • Element
    nihka skrev 2012-09-27 14:10:42 följande:

Jag tror Aaliyah är helt medveten om att användning av stor begynnelsebokatav i "svenska" inte har något självklart med främlingsfientlighet att göra, in fact lika lite som att ett hen-användande självklart är ett bevis för att någon stödjer något inklusive den sk "Svenska genusmodellen" med stort "S" - ett begrepp både Faber och Element vurmar för, men det kanske inte är så konstigt eftersom det har sitt ursprung hos vederbörande. När man googlar på "den Svenska genusmodellen"  får man inte helt oväntat träff på just denna tråd. Fin liten ankdam! 
    Du kanske skulle lära dig hur sökmotorer fungerar.
  • nihka
    PumpkinQueen skrev 2012-09-27 10:16:41 följande:

Nej, inte nödvändigtvis. Däremot anser jag att det finns en koppling mellan följande: 

1) att använda hen och att erkänna att det inte är nödvändigt att utgå ifrån att alla människor som man inte vet könet på är män (eller ska kallas män tills det bevisats att de är kvinnor)
    2) att använda hen och att anse att könet inte är den mest viktiga egenskapen som en människa har.

Man behöver inte stödja den så kallade "genusvetenskapen" för att ha dessa åsikter.
    Exakt
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-27 14:10:30 följande:
    Nej det gör de inte särskilt ofta och de gånger de gör det vad spelar det för roll? Det finns folk som beroende på situationen utgår ifrån att det är en hon och personen ifråga lider ju inte av det. Om någon som inte träffat mig tar fel på mitt kön när de talar om mig i tredje person när jag är frånvarande så kunde det inte bry mig mindre.

Jag skulle däremot bry mig om man fortsatte att beteckna mig med fel kön efteråt eller att folk kallade mig hen när mitt kön var känt.
    Det spelar roll för att om man utgår ifrån att det "normala" är att folk är män så innebär det automatiskt att det är "onormalt" att vara kvinna. Att mannen är standard och kvinnan är ett undantag. Det stämmer ju helt enkelt inte, eftersom ungefär hälften av alla människor på planeten är kvinnor. Vi är alltså inga undantag från någon standard och det finns inget skäl att behandla oss som om vi vore det.

Varför är det så viktigt för dig att folk förstår vilket kön du har? Skulle de tycka att du var sämre som person om du tillhörde "det andra" könet?
  • Anonym (lisa)
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 14:33:06 följande:

Så du har helt missat att miljöpartiet lagt sig i andra politiska frågor än bara miljön?Ja, då är det nog läge att läsa deras partiprogram lite, innan du röstar på dem igen.
    Tack så mycket för det idiotförklaringsförsöket. Klart jag vet att de angagerar sig i andra frågor. Dock så var det "hen" jag reagerade på här. Jag ogillar ordet starkt (tydligen är det fler som tycker liknande) och anser att det är onödigt. Svenska språket är mer nyanserat än så och är i sig inte könsneutralt. Jag tar inte folk som använder "hen" på allvar och kan inte heller ta ett parti som använder det ordet på allvar.
  • PumpkinQueen
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 14:55:58 följande:
    Tack så mycket för det idiotförklaringsförsöket. Klart jag vet att de angagerar sig i andra frågor. Dock så var det "hen" jag reagerade på här. Jag ogillar ordet starkt (tydligen är det fler som tycker liknande) och anser att det är onödigt. Svenska språket är mer nyanserat än så och är i sig inte könsneutralt. Jag tar inte folk som använder "hen" på allvar och kan inte heller ta ett parti som använder det ordet på allvar.

Tack för upplysningarna, men jag inser nog inte riktigt varför JAG ska ta DIG på allvar.
  • Anonym (lisa)
    PumpkinQueen skrev 2012-09-27 15:01:49 följande:

Tack för upplysningarna, men jag inser nog inte riktigt varför JAG ska ta DIG på allvar.
    Det behöver du väl inte om du inte vill? Du ställde en fråga och jag svarade, mer än så var det inte. Glad
  • nihka
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 14:55:58 följande:

Hur är ett språk som är "är i sig inte könsneutralt"?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!