• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Anonym (lisa)
    nihka skrev 2012-09-27 15:05:23 följande:

Hur är ett språk som är "är i sig inte könsneutralt"?
    Tänkte på att svenskan böjer adjektiv utefter kön. T.ex. den lille pojken eller den stora flickan.
  • CMM
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 15:11:37 följande:
    Tänkte på att svenskan böjer adjektiv utefter kön. T.ex. den lille pojken eller den stora flickan.
    I talspråk (åtminstone där jag kommer ifrån) säger man dessutom ofta "min lilla kille" och dylikt, alltså feminin adjektivändelse till maskulint substantiv. Apropå konspirationsteoretikerna som hävdar att "hen"-motståndet beror på en ovilja att använda något annat än en manlig grundsyn i sitt språkbruk.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-09-27 15:14:35 följande:
    I talspråk (åtminstone där jag kommer ifrån) säger man dessutom ofta "min lilla kille" och dylikt, alltså feminin adjektivändelse till maskulint substantiv. Apropå konspirationsteoretikerna som hävdar att "hen"-motståndet beror på en ovilja att använda något annat än en manlig grundsyn i sitt språkbruk.

Fast då säger ni ju fel. Jag tvivlar på att det är dialektalt, det är snarare en vanlig felsägning.
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-09-27 15:16:42 följande:

Fast då säger ni ju fel. Jag tvivlar på att det är dialektalt, det är snarare en vanlig felsägning.
    Spelar mindre roll. Poängen är att folk använder en feminin ändelse där den egentligen inte ska finnas om man följer språkreglerna, vilket rimmar illa med teorin att "hen"-motståndet ligger inbakat i någon diffus motvilja mot att använda en "manlig språknorm".
  • Plutteli

Va? Den lille pojken låter oerhört gammaldags, möjligen dialektalt. Där jag bor säger alla "den lilla" alt "den stora" oavsett om det är pojke eller flicka det talas om. Det var mycket mer av e/a ändelser för att betona kön förr än det är idag, nuförtiden används det ju knappt alls. (Försöker komma på någon situation just nu men lyckas inte)
  • CMM
    Plutteli skrev 2012-09-27 15:20:39 följande:

Va? Den lille pojken låter oerhört gammaldags, möjligen dialektalt. Där jag bor säger alla "den lilla" alt "den stora" oavsett om det är pojke eller flicka det talas om. Det var mycket mer av e/a ändelser för att betona kön förr än det är idag, nuförtiden används det ju knappt alls. (Försöker komma på någon situation just nu men lyckas inte)
    Talspråk/skriftspråk, I'd say. Men nog hör man "den lille pojken" o.dyl. sägas ganska ofta också, framför allt av folk söderifrån i landet.
  • Plutteli
    CMM skrev 2012-09-27 15:21:59 följande:
    Talspråk/skriftspråk, I'd say. Men nog hör man "den lille pojken" o.dyl. sägas ganska ofta också, framför allt av folk söderifrån i landet.

Definiera "söderifrån" ;) (Bor själv i småland)
    Alltså, inte så att jag aldrig hör någon säge "den lille pojken" men jag hör nog minst lika ofta "den lilla pojken" och samma i skrift.
  • CMM
    Plutteli skrev 2012-09-27 15:27:00 följande:

Definiera "söderifrån" ;) (Bor själv i småland)
    Alltså, inte så att jag aldrig hör någon säge "den lille pojken" men jag hör nog minst lika ofta "den lilla pojken" och samma i skrift.
    Inte vet jag. Tänkte Göteborg, av någon anledning. Bor själv i stockholmstrakten.
  • Element

Använder man hen trots att könet är känt är man en genusanhängare, så enkelt kan det faktiskt vara.

• nihka

Innebär det att du tycker att exempelvis bord är ett hon-ord eftersom vi säger det lilla bordet?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!