• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Element

Snippa är ännu ett konstlat ord som används för att promota genusagendan.

• nihka
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 15:52:49 följande:
    Nej, riktigt så enkelt var det inte. "Bord" är ett "det/ett-ord" - neutralt (vad det nu heter med korrekta termer). För mig blir det: [ett littet bord] (alltså neutrum).
    Den korrekta termen är precis som du säger neutrum. Så i din dialekt är inte språket i sig könsbundet eftersom vilket kön man betecknar saker och djur inte i första hand hänger ihop med något faktiskt kön. Dialekter är ju gamla, de flesta iaf och innehåller rester av äldre språk och i svenskan har vi ju haft femininum och maskulinum precis som man har i exempelvis franskan. I båda språken kan t o m biologiskt och språkligt kön gå emot varandra så det handlar inte om att språken är könsbundna mer än lingvistiskt. Däremot är en han när man syftar på människor alltid en man och en hon alltid en kvinna och vad man än tycker om ordet hen så finns det inget annat pronomen som fyller platsen "honellerhan" alltså när man inte vill eller kan ange kön.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-27 16:02:15 följande:
    Snippa är ännu ett konstlat ord som används för att promota genusagendan.

På vilket sätt skadar detta ord dig?
  • nihka
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 15:57:09 följande:
    Ja, för det hörs ändå om det är maskulinum eller femininum på de andra orden. Ex: ['n lell stoln] eller ['n lell katta]. Vad bra att det går att förstå, fastän det känns som om jag rör ihop saker och ting.

Så kort är stol maskulin hos dig och feminin hos mig eftersom du säger [lell stoln] och jag säger den lilla (inte lille) stolen.

Det tar jag som att det inte finns något biologisk könstänk bakom benämningen av ting i svenska språket och att jag inte håller med dig om att språket "är i sig könsbundet". En man är en han och en kvinna en hon i alla dialekter medan en stol får vi nog benämna hen i brist på samstämmighetFlört
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-27 16:11:25 följande:

På vilket sätt skadar detta ord dig?
    Det förfular min omgivning på samma sätt som en del anser att ett vindkraftverk förfular landskapet.
  • Dorian Ertymexx
    FMGA skrev 2012-09-26 17:54:36 följande:
    Symbolvärdet i hen kan inte nog underskattas, åtminstone bland en del motståndare till pronomet.

Inte blir det enklare av att så många motståndare har så ofullständiga språkkunskaper att de inte ens förstår skillnaden mellan subjekt/objekt och pronomen.

Jag snubblade just över en tråd där en anonym person undrar om de som använder hen är bisexuella, vilket fick mig att fundera över varför jag själv har fått gästbok och inbox nedklottrade av märkliga frågor om min sexuella läggning eller t ex om jag är en kvinna som bestämt mig att vara pappa relativt mina barn.

Nu är det ju så att man inte måste vara korkad för att vara henmotståndare, men det tycks underlätta - och inläggen som det om att uppfostra barnen med ett eget språk fritt från könsbenämningar är ju så illa utformade att de bara kan övertyga den  den som tror på tomtar och troll.

Jag tror heller inte att det är en tillfällighet att den ende som kallat mig hen i den här tråden är en motståndare till hen. 

Det fanns en tid då en man som bytte blöja på ett barn av somliga betraktades som en fjant. Successivt kommer vi allt längre, idag är det relativt få som anser att en man som tror på jämställdhet inte är en riktig man, utan en hen.

Ur fördomsaspekten är hen-diskussionen mycket intressant - man kan lätt se vilka reminiscenser från en svunnen tid som triggas av hen.
    Hahahaha, priceless! {#emotions_dlg.djavulsk}
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2012-09-26 18:28:50 följande:
    Kvinnor som bär gamla gubbar och tanter klarar inte heller av att bära lika mycket pengar som brandmän. Det är därför lönerna ser så olika ut Flört 

Oroa dig inte, så fort det blir fler brandkvinnor än brandmän så kommer snälla makten skona de arma kvinnorna från att behöva lyft så tunga löner där också. Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-26 20:48:58 följande:
    Nej men jag har läst igenom en stor del av tråden, chockerande att någon kan hålla med en av dina meningsmotståndare va?

Du erkänner alltså att det finns en koppling mellan hen och genusvetenskap?

Genusvetare använder ofta ordet "mat" också. Betyder det att ordet "mat" är ett hemskt genusvetarord som kommer få din snopp att trilla av (om du nu besitter en sådan)?
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-26 20:58:53 följande:
    Nihka med flera har ju stenhårt hävdat att hen inte har någon som helst koppling till den Svenska genusmodellen och att det bara är ett praktiskt ord.

Och? Det är ni som tar upp jämställdhetsaspekter. Klart som fan att det också kommer diskuteras. Din poäng kan illustreras med följande lilla minifars:

"Judar och romer hänger ihop!"

"Nej, judar och romer hänger inte ihop!"

"AHA, du sa judar och romer i samma mening, så du håller med om att de hänger ihop!?!"       
  • Aaliyah
    PumpkinQueen skrev 2012-09-27 09:53:54 följande:

Aha. Så jag är på låtsas? Betyder det att jag slipper betala skatt, eftersom jag ju inte finns på riktigt?
    Du förstod att jag var ironisk, eller hur?
    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!