• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-27 17:11:43 följande:
    Nej det gör det inte. Om jag skall besöka en hantverkare behöver jag inte anta att han är en man, det behöver ingen jag berättar det för heller.

Jo, det gör det. När du inte vet, använd "han" är normen. Utom ifall personen du pratar om jobbar med sjukvård eller omsorg och inte är läkare. Då är det automagiskt hon.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Element
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-27 17:19:14 följande:

Jo, det gör det. När du inte vet, använd "han" är normen. Utom ifall personen du pratar om jobbar med sjukvård eller omsorg och inte är läkare. Då är det automagiskt hon.
    Nix. Jag vet bara att en elektriker skall komma, någon annan värdering lägger jag inte i det.
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-27 17:15:42 följande:
    Så hur klarade vi oss utan det fram till helt nyligen och att det blev känt i och med att genusanhängarna vädrade morgonluft är väl en ren slump? Så talar en äkta förrädare.

Du, vi "klarade" oss utan penicillin i 200 000 år. Det betyder inte att det var BÄTTRE för det. Vi klarade oss utan datorer, bilar, mobiler och centralvärme lika länge. Vill du återgå till det, bara för att du KAN klara dig utan allt detta?

Samma sak med hen. Hen har inte funnits, men behovet har alltid existerat. Det har bara blivit omskrivet i onödiga omformuleringar, ofta otympliga och med en stark "byråkratisk" bismak. Det finns många nya ord som vi använder idag som inte fanns förr. Fitta, slida, kuk, snopp, alla nya ord. Men om du tycker att det är onödigt, fine, återgå till "hennes ros" och "hans mandom" om du föredrar det. Det är det fina med språk - det är tillåtande. Så länge du känner att du blir förstådd får du välja vilka ord du vill att använda eller rata.  
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-27 17:18:57 följande:
    Vindkraft kan aldrig ersätta vattenkraft och kärnkraft.

Och lokomotiven kunde aldrig ersätta häst och vagn. Och datorer är bara en fluga. Jaja.
  • Element
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-27 17:24:41 följande:

Och lokomotiven kunde aldrig ersätta häst och vagn. Och datorer är bara en fluga. Jaja.
    Du kanske skall räkna lite och gå till en fackbokhandel och införskaffa litteratur i ämnet. Vindkraften byggs ofta för lång ifrån abbonenterna. Ja det blir ju miljövänligt när miltals med ledningsgator skall byggas för att ansluta till det befintliga nätet.

Ett kraftverk har låg verkningsrad sett till totala antalet timmar per år och den största svagheten är att strömmen inte kan lagras. För att ersätta vatten och kärnkraft måste vi täcke enorma ytor. Jag antar att du hyllar kolonialismen, skövla Norrland, vad spelar några korkade lantisar för roll när vi skall dricka latte och diskutera genusteorier.
  • Element
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-27 17:23:31 följande:

Du, vi "klarade" oss utan penicillin i 200 000 år. Det betyder inte att det var BÄTTRE för det. Vi klarade oss utan datorer, bilar, mobiler och centralvärme lika länge. Vill du återgå till det, bara för att du KAN klara dig utan allt detta?

Samma sak med hen. Hen har inte funnits, men behovet har alltid existerat. Det har bara blivit omskrivet i onödiga omformuleringar, ofta otympliga och med en stark "byråkratisk" bismak. Det finns många nya ord som vi använder idag som inte fanns förr. Fitta, slida, kuk, snopp, alla nya ord. Men om du tycker att det är onödigt, fine, återgå till "hennes ros" och "hans mandom" om du föredrar det. Det är det fina med språk - det är tillåtande. Så länge du känner att du blir förstådd får du välja vilka ord du vill att använda eller rata.  
    Mänskligheten led ju oerhört av att hen inte fanns. Typiskt förrädare att komma med sådana långsökta argument.
  • Anonym
    Spartacus skrev 2012-09-27 17:13:38 följande:
    Ovant till en början ja, men helt klart en nödvändighet för att komma fram till nutid!

vad menar du är motsvarigheten till snopp då?

små flickor behöver ett ord som passar deras ålder och förståelse...

slida och fitta tycker inte jag riktigt är på rätt nivå?      
    fil?
  • Anonym
    PumpkinQueen skrev 2012-09-27 14:25:42 följande:
    Det spelar roll för att om man utgår ifrån att det "normala" är att folk är män så innebär det automatiskt att det är "onormalt" att vara kvinna. Att mannen är standard och kvinnan är ett undantag. Det stämmer ju helt enkelt inte, eftersom ungefär hälften av alla människor på planeten är kvinnor. Vi är alltså inga undantag från någon standard och det finns inget skäl att behandla oss som om vi vore det.

Varför är det så viktigt för dig att folk förstår vilket kön du har? Skulle de tycka att du var sämre som person om du tillhörde "det andra" könet?
  • Anonym
    Element skrev 2012-09-27 17:13:25 följande:
    Nej det kommer de inte att göra, möjligtvis någon enstaka men när det gäller hen är det fråga om fler än någon enstaka som kommer att förknippa det med genusmodellen.

Jag tror nog att det är vanligare att man kopplar stort S i svensk till rasism och nationalism och nazism, än att man kopplar hen till nån genusmodell.
    Det är för mig så långsökt att det gränsar till paranoia.  
  • Anonym
    Element skrev 2012-09-27 17:11:43 följande:
    Nej det gör det inte. Om jag skall besöka en hantverkare behöver jag inte anta att han är en man, det behöver ingen jag berättar det för heller.
    Behöver nej.
    Men dom flesta kommer utgå ifrån att det är en man du talar om iallafall.  
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!