• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Anonym (lisa)
    CMM skrev 2012-09-27 15:14:35 följande:
    I talspråk (åtminstone där jag kommer ifrån) säger man dessutom ofta "min lilla kille" och dylikt, alltså feminin adjektivändelse till maskulint substantiv. Apropå konspirationsteoretikerna som hävdar att "hen"-motståndet beror på en ovilja att använda något annat än en manlig grundsyn i sitt språkbruk.
    Där jag kommer ifrån existerar det inte att inte använda korrekt ändelse. I den dialekten används knappt "den/det", det mesta är antingen en han eller en hon (en katt är feminin, en hund maskulin, solen är feminin, en stol är maskulin, osv.). Till och med "en" böjs utefter femininum/maskulinum ("e"/"en"). Jag lade inte märke till att folk använder "fel" adjektivändelser förrän jag var vuxen och flyttade till en annan del av landet. Jag förstår liksom inte problemet.
  • Element
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 15:35:51 följande:
    Där jag kommer ifrån existerar det inte att inte använda korrekt ändelse. I den dialekten används knappt "den/det", det mesta är antingen en han eller en hon (en katt är feminin, en hund maskulin, solen är feminin, en stol är maskulin, osv.). Till och med "en" böjs utefter femininum/maskulinum ("e"/"en"). Jag lade inte märke till att folk använder "fel" adjektivändelser förrän jag var vuxen och flyttade till en annan del av landet. Jag förstår liksom inte problemet.
    Vi säger katta och hon om en katt där jag bor oavsett om det är en hane eller hona. Gran och Björk är också hon bjärka resp. gräna medan Tall är han, talln.
  • nihka
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 15:35:51 följande:

Så hos dig är stol maskulin och kan ersättas med han, men du säger den lilla stolen, eller?
  • Anonym (lisa)
    Element skrev 2012-09-27 15:37:59 följande:
    Vi säger katta och hon om en katt där jag bor oavsett om det är en hane eller hona. Gran och Björk är också hon bjärka resp. gräna medan Tall är han, talln.
    Precis så.
  • Anonym (lisa)
    nihka skrev 2012-09-27 15:40:07 följande:

Så hos dig är stol maskulin och kan ersättas med han, men du säger den lilla stolen, eller?
    Ja "stol" ett maskulint ord i min dialekt. Nej, ['n lell stoln]. På samma sätt görs det skillnad i obestämd form: "en litten stol" (att jämföra med "e litta katt"). (Ursäkta om det ser konstigt ut, jag är inte van att skriva på dialekt.)
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-09-27 15:18:59 följande:
    Spelar mindre roll. Poängen är att folk använder en feminin ändelse där den egentligen inte ska finnas om man följer språkreglerna, vilket rimmar illa med teorin att "hen"-motståndet ligger inbakat i någon diffus motvilja mot att använda en "manlig språknorm".
    De flesta känner inte till att "e" på slutet av adjektiv betecknar män och "a" betecknar kvinnor. Däremot känner de flesta till att "hon" betyder människa med snippa och "han" betyder människa med snopp. Alltså är dessa två saker inte helt jämförbara.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-09-27 15:28:27 följande:
    Inte vet jag. Tänkte Göteborg, av någon anledning. Bor själv i stockholmstrakten.
    Jag bor också i Stockholm och upplever att folk säger "e" på slutet av adjektiv, om de pratar om män. Det beror troligtvis på vad man har för umgänge, hur mycket de läst och pluggat och sånt.
  • Anonym (lisa)
    nihka skrev 2012-09-27 15:34:42 följande:

Innebär det att du tycker att exempelvis bord är ett hon-ord eftersom vi säger det lilla bordet?
    Nej, riktigt så enkelt var det inte. "Bord" är ett "det/ett-ord" - neutralt (vad det nu heter med korrekta termer). För mig blir det: [ett littet bord] (alltså neutrum).
  • nihka
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 15:48:21 följande:
    Ja "stol" ett maskulint ord i min dialekt. Nej, ['n lell stoln]. På samma sätt görs det skillnad i obestämd form: "en litten stol" (att jämföra med "e litta katt"). (Ursäkta om det ser konstigt ut, jag är inte van att skriva på dialekt.)

Så är [lell] med utelämnat e eller a - alltså maskulin eller feminin adjektivböjning? Nej, jag tycker inte det ser konstigt ut. Jag fattar vad du menar.
  • Anonym (lisa)
    nihka skrev 2012-09-27 15:53:44 följande:

Så är [lell] med utelämnat e eller a - alltså maskulin eller feminin adjektivböjning? Nej, jag tycker inte det ser konstigt ut. Jag fattar vad du menar.
    Ja, för det hörs ändå om det är maskulinum eller femininum på de andra orden. Ex: ['n lell stoln] eller ['n lell katta]. Vad bra att det går att förstå, fastän det känns som om jag rör ihop saker och ting.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!