• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Västjämtland
    nihka skrev 2012-10-08 22:30:31 följande:

Aha. Det gick inte att utläsa av det du frågade mig först. Hur vi värderar olika typer av arbete är ingen individs ansvar. Det trånga utrymme individen har att förhandla åt sig själv vid individuell lönesättning är individens ansvar.

Varför värderas samma arbete olika på var i landet det utförs då?

H
  • Element
    Västjämtland skrev 2012-10-08 22:47:08 följande:

Varför värderas samma arbete olika på var i landet det utförs då?

H
    Pariarkatet har olika starka baser i olika delar av landet. I min kommun måste kvinnorna arbeta gratis medan de får 1.40 SEK/h i grannkommunen.
  • Västjämtland
    Element skrev 2012-10-09 14:53:48 följande:
    Pariarkatet har olika starka baser i olika delar av landet. I min kommun måste kvinnorna arbeta gratis medan de får 1.40 SEK/h i grannkommunen.

Säger du det så så?

Jag trodde det var den Perverterade storstadspolitiken?

H   
  • Element
    Västjämtland skrev 2012-10-09 15:02:07 följande:

Säger du det så så?

Jag trodde det var den Perverterade storstadspolitiken?

H   
    Den är nog också ett resultat av patriarkala strukturer och måste bekämpas medelst politiska omskolningsläger och utökat henanvändande.
  • Västjämtland
    Element skrev 2012-10-09 15:30:19 följande:
    Den är nog också ett resultat av patriarkala strukturer och måste bekämpas medelst politiska omskolningsläger och utökat henanvändande.

De va som fan, "Kan di va så jevliga!"

H
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-10-09 15:30:19 följande:

Nu tycker jag att du kan ta och gå tillbaka i tråden och räkna alla inlägg där någon tyckt att man skulle skicka någon till omskolningsläger eller tvinga fram ett henanvändande.
  • Anonym (humanist)
    nihka skrev 2012-10-08 20:03:16 följande:

Om du vill vandra ner för den avenyn har jag en lika enkel förklaring till varför "kvinnoyrken" ger sämre betalt: det är förstås för att kvinnor gör ett sämre arbete. Varför skylla på facket?

hahahaha va?
    Är du på riktigt nu? Förklara. Det här blir intressant.
  • Köpenhamn
    Västjämtland skrev 2012-10-08 21:53:15 följande:

Detta!
    Vem har ansvaret för att en person har rätt lön, och vems är ansvaret att förhandla om lönen för en arbetare?

Till vem har arbetarna delegerat förhandlingsrättten
    Att få jämnare lönesättning mellan kvinnor och män är allas ansvar - Samhällets. Att barnmorskan efter lång utbildning och stort ansvar tjänar sämre än advokaten med motsvarande utbildning och, möjligen, liknande ansvar och arbetsbörda är vårt ansvar.

Vi kan påverka genom sådana här diskussioner och genom demokratiska val, tex.
  • Element
    Köpenhamn skrev 2012-10-09 18:00:19 följande:
    Att få jämnare lönesättning mellan kvinnor och män är allas ansvar - Samhällets. Att barnmorskan efter lång utbildning och stort ansvar tjänar sämre än advokaten med motsvarande utbildning och, möjligen, liknande ansvar och arbetsbörda är vårt ansvar.

Vi kan påverka genom sådana här diskussioner och genom demokratiska val, tex.
    Men är det självklart att en barnmorska skall ha samma lön som advokaten om vi antar att tillgång och efterfrågan skall styra?

I så fall skall en t.ex. busschaufför ha bra betalt då denne under färd är ansvarig för mångas liv.  Ja man skulle kunna argumentera att han faktiskt kan släcka fler liv än en halvdålig läkare.
  • nihka
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-09 17:35:19 följande:
    nihka skrev 2012-10-08 20:03:16 följande:

Om du vill vandra ner för den avenyn har jag en lika enkel förklaring till varför "kvinnoyrken" ger sämre betalt: det är förstås för att kvinnor gör ett sämre arbete. Varför skylla på facket?

hahahaha va?
    Är du på riktigt nu? Förklara. Det här blir intressant.
    Nä, jag var duktigt ironisk! Min tanke var att orimligheten i mitt påstående skulle belysa orimligheten i ett annat påstående om dåligt fackligt arbete som orsaken till de genomgående lägre lönerna för kvinnoyrken. Lite mer komplext än så är samhället vi lever i.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!