• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Västjämtland

Självklart är det så. 

Ju större städer och ju närmare sthlm. Gbg och Malmö man kommer desto mer har man i lön.

Brukar skyllas på att "Det är så mycket dyrare att bo här"

Trots att resor, mat med mera är billigare när man bor i stad, (det är bara boendet som är dyrare)

Det är ju ingen slump att poliser tex. med mera helst drar till de stora städerna. (mer betalt helt enkelt)

H  

• Anonym (humanist)
    nihka skrev 2012-10-09 20:55:59 följande:
    Nä, jag var duktigt ironisk! Min tanke var att orimligheten i mitt påstående skulle belysa orimligheten i ett annat påstående om dåligt fackligt arbete som orsaken till de genomgående lägre lönerna för kvinnoyrken. Lite mer komplext än så är samhället vi lever i.
    Skönt att höra att det var ironi!

Ber om ursäkt för att jag inte backade tbx hela delen av just den dialogen, men jag blev helt enkelt bara chockad av det jag lästa och tänkte fråga istället för att läsa miljarder av inlägg.

Gällande dåligt fackligt arbete kan det dock ha sin medverkan i vissa fall faktiskt. Säger inte att det gäller just de dominerade kvinnoyrkena, men ett svagt fack har i vissa fall del i de lägre lönerna. Detta gäller oftast inom stat och kommun där i-löner inte existerar i nån större grad. Naturligtvis handlar det inte enbart om facket, utan även om att stat och kommun ofta betalar lägre löner än privata sektorn. Men jag vill faktiskt belysa att facket inte strider i den grad de borde.
  • nihka
    Köpenhamn skrev 2012-10-09 18:00:19 följande:
    Att få jämnare lönesättning mellan kvinnor och män är allas ansvar - Samhällets. Att barnmorskan efter lång utbildning och stort ansvar tjänar sämre än advokaten med motsvarande utbildning och, möjligen, liknande ansvar och arbetsbörda är vårt ansvar.

Vi kan påverka genom sådana här diskussioner och genom demokratiska val, tex.
    Det är ju en också internationell fråga. Oavsett vad vi gör i Sverige får det ingen riktig genomslagskraft om inte resten av (väst)världen är intresserad av att utjämna skillnaderna.

Sverige har ju kommit långt jämfört med många andra länder med jämställdhet. Att vi öht har en hendebatt är ju ett tecken på att vi tänker på könsfrågor. Ordet speglar kanske den ökande jämlikheten?

Hur är det med hen i andra länder? Vet du? Någon annan som vet om det kommit in några nya könsneutrala personliga pronomen i andra språk? Engelskan har tydligen sap, men jag vet inte alls hur utbrett det är och hur snacket går i den engelskspråkiga världen gällande sap.
  • nihka
    Västjämtland skrev 2012-10-09 20:56:23 följande:
    Självklart är det så. 

Ju större städer och ju närmare sthlm. Gbg och Malmö man kommer desto mer har man i lön.

Brukar skyllas på att "Det är så mycket dyrare att bo här"

Trots att resor, mat med mera är billigare när man bor i stad, (det är bara boendet som är dyrare)

Det är ju ingen slump att poliser tex. med mera helst drar till de stora städerna. (mer betalt helt enkelt)

H  

Omvänt kan löner ligga lägre i univeritetsstäder där tillgången på nyutexaminerade är stor. De skillnade du pratar om lyfter eller höjer hela arbetsmarknaden beroende på var man bor medan löneskillnaderna mellan de manliga och kvinnliga yrkena inte ändras sinsemellan, eller?
  • nihka
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-09 21:02:17 följande:
    Men jag vill faktiskt belysa att facket inte strider i den grad de borde.
    Så har det varit, men förändringens vindar blåser. Se bara till exempel vad lärarfacken tuffat till sig.
  • Anonym (humanist)
    nihka skrev 2012-10-09 21:19:15 följande:
    Så har det varit, men förändringens vindar blåser. Se bara till exempel vad lärarfacken tuffat till sig.
    Det är möjligt, lärarfackets arbete måste jag säga att jag inte har nån direkt insikt i. Däremot stämmer det tyvärr inte gällande alla andra fack. Fortfarande mesigt arbete från deras sida i vissa fall. Tro mig, jag vet.
  • Element
    nihka skrev 2012-10-09 21:19:15 följande:
    Finns det bara kvinnliga lärare?
  • Västjämtland
    nihka skrev 2012-10-09 21:13:44 följande:

Omvänt kan löner ligga lägre i univeritetsstäder där tillgången på nyutexaminerade är stor. De skillnade du pratar om lyfter eller höjer hela arbetsmarknaden beroende på var man bor medan löneskillnaderna mellan de manliga och kvinnliga yrkena inte ändras sinsemellan, eller?

Det har du helt rätt i. men det är väldigt sällan som personens kön har påverkan på lönen!

Problemet med kollektiv lönerörelse är att du får en väldigt liten lönespridning inom gruppen.  det är ett heövete när man skall försöka höja medellönerna.

Det är oftast bättre för lönearbetet om du inte har kollektivt lönearbete. (om man vill få till en lönespridning och höjda löner över lag)  

Dock ställer det krav på arbetarna att de accepterar just en lönespridning. Det ställer också krav på att man är lojal och inte tar en ny tjänst utan att förhandla om en ny lön.

H

• nihka
    Västjämtland skrev 2012-10-09 22:12:14 följande:

Det har du helt rätt i. men det är väldigt sällan som personens kön har påverkan på lönen!

Problemet med kollektiv lönerörelse är att du får en väldigt liten lönespridning inom gruppen.  det är ett heövete när man skall försöka höja medellönerna.

Det är oftast bättre för lönearbetet om du inte har kollektivt lönearbete. (om man vill få till en lönespridning och höjda löner över lag)  

Dock ställer det krav på arbetarna att de accepterar just en lönespridning. Det ställer också krav på att man är lojal och inte tar en ny tjänst utan att förhandla om en ny lön.

H

Likaså att ha ett "udda" yrke. En stor yrkeskår kan ha svårare att höja lönen eftersom det blir så mycket pengar totalt.
  • Västjämtland
    nihka skrev 2012-10-09 22:24:17 följande:

Likaså att ha ett "udda" yrke. En stor yrkeskår kan ha svårare att höja lönen eftersom det blir så mycket pengar totalt.

Det är sant!

Men även där har du ju individens ansvar!

1, vad vill jag jobba med.
    2. vad vill jag ha i lön.
    3. Om jag inte får den lön jag vill ha, vad gör jag då.
    4, överväg vidareutbildning.
    5. byta jobb elelr välja annat jobb.
    6. stanna kvar och gör dig oumbärlig och tvinga upp lönen (Känner folk som lyckats!)

Kort sagt har man ett individansvar med.

Fast ibland är det synd att facken strular till det.  Var det inte "Vi tar fajten" kampanjen som redan från början var dömd eftersom LO och Vanja lundby wedin redan från början inte stöttade dem?

H          

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!