• Anonym (stockholm)

växelvis boende

Hej, jag är en ung gravid tjej i stockholm som inte bor med barnets pappa. Vi kommer inte göra det heller

Han vill ha växelvis boende redan när barnet är väldigt litet. Har någon därute erfarenhet av hur en domstol
    dömer om mamman inte går med på växelvis boende. Dömer tingsrätten till det i alla fall?

Eller ska man vara överens om växelvis boende för att de ska gå igenom?

Är positiv till umgänge och övernattningar men inte växelvis boende. Har inte känt killen så länge.

• Svar på tråden växelvis boende
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-07-28 23:02:45 följande:
    Jisses... Jag har levt som jag lär och det har sannerligen handlat om att ta ansvar för mina känslor för den andra föräldern (som verkligen är a piece of work). Vill man så går det att lösa så enkelt är det.

Men vad bra att du är en mogen individ och att du känslomässigt klarar av vad som helst. För barnets skull tog du säkert emot lite misshandel (piece of work?! ) mellan de gemensamma blöjbytena utan att påverkas nämnvärt. En applåd till dig.
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-07-28 23:07:23 följande:

Men vad bra att du är en mogen individ och att du känslomässigt klarar av vad som helst. För barnets skull tog du säkert emot lite misshandel (piece of work?! ) mellan de gemensamma blöjbytena utan att påverkas nämnvärt. En applåd till dig.
    Varför i herrans namn ska man ha gemensamma blöjbyten?! Tror detta är ett av problemen att många (ofta) mamman tror att man måste göra lika och tillsammans. Varför fungerar inte täta och regelbundna umgängen? För att det betyder att föräldrarnai måste umgås? Fel, föräldrarna måste inte umgås.  
  • Anonym (jag)

Har jag missat något? Har ts skrivit att han misshandlar henne eller att de inte kan vara i samma rum för att han nedvärderar henne och trackaserar henne så fort han får chansen? Om inte så går ju inte de situationerna riktigt att jämföra. Vid misshandel anser jag inte gemensam vårdnad vara självklar.

• Anonym

Några tror att känslorna styr en men kanske är det kanske så att man faktiskt kan styra sina känslor?

• Anonym (svårt)

Men anonym. Denna diskussion kom ju upp just i såna fall där man SKULLE umgås för barnets skull flr att barnet skulle känna sig trygg medan det lär känna den andra föräldern. Varför har vi annars denna diskussion???? Då lämnar mam barnet till den andra föräldern, åker hem till sig och allt är frid och fröjd!!! Man umgås ju oftast inte om man inte måste när man är separerad!

• Anonym (ego)
    Barbamamah skrev 2012-07-28 23:00:41 följande:
    Ok mr smartass, kom med ett förslag på ett bättre upplägg och bättre inställning. Jag lyssnar gärna.
    Vad sägs om att växa upp och agera som mogna föräldrar, istället för att använda barnet som maktmedel??
    Barbamamah skrev 2012-07-28 23:07:23 följande:
    Har han alltså misshandlat dig? Då är ju situationen en annan, en person som är så sjuk och har såna problem bör bara ha kontakt med barnet övervakat.
  • Anonym
    Anonym (svårt) skrev 2012-07-28 23:16:07 följande:
    Men anonym. Denna diskussion kom ju upp just i såna fall där man SKULLE umgås för barnets skull flr att barnet skulle känna sig trygg medan det lär känna den andra föräldern. Varför har vi annars denna diskussion???? Då lämnar mam barnet till den andra föräldern, åker hem till sig och allt är frid och fröjd!!! Man umgås ju oftast inte om man inte måste när man är separerad!
    Barnet behöver inte lära sig att känna sig trygg med mamman när hon tar hem barnet från bb. Ingen expert förljer med och hänger över axeln. Barnet klarar av att knyta an till nya personer om man tillåter det. Inget säger att barnet inte kan lära känna pappan på samma sätt.
  • Regnig måndag
    Anonym (svårt) skrev 2012-07-28 22:54:37 följande:
    jo om jag mår så dåligt av att han är i närheten av mig beroende på vad han utsatt mig för så blir jag ingen bra mamma och det påverkar barnet. OM barnet bor mest hos mig, pappan träffar det ett tag och utsätter mig samtidigt för otroligt mycket "misshandel" så jag inte kan vara normal i flera dagar efteråt så är det inte att tänka på sig själv utan det är att tänka på barnen. Framför allt för att barnet inte ska få höra deras mamma (eller pappa whatever) bli nedvärderad, trakasserad och behandlad dåligt. Är det ett bra sätt att uppfostra barn? Är det det bästa för barnet? Är det bra att barnet hör sånt? Är det i barnets bästa att mamman sedan itne kan vara någon bra förebild och mamma närmaste dagarna?
    Vad lär sig barnet på detta? Hur mår barnet efter detta?
    Nä den köper jag inte.
    I vissa lägen är det inte att separera sina egna känslor från barnet och "stå ut"..
    Då kan man faktiskt tänka tanken om barnen inte har det bättre hos pappan. Om det nu "bara" är mammans känslor som gör att barnen far illa så kan det vara tänkvärt tills mamman kommit ikapp med sig själv så att säga.

Barnen ska inte behöva ta ställning och användas som slagträ men det är oberoende av vem eller vad som har hänt.

Det är inte lätt att separera sig från barnen men när det gäller vårdnadsfrågor är det en nödvändighet om man öht ska kunna säga att man agerar utifrån barnets bästa.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym

@svårt

Sorry missade ditt resonemang om misshandel. jag svarade bara på att det var för "känslomässigt svårt" på en annans kommentar. förekommer det regerätt misshandel ska den som utsatts för det naturligtvis inte tvingas umgås med denna person. Handlar det mest om en person som nedvärderar en så får denne som sagt träffa barnet själv. och bedömer man att denne även kan vara olämplig för banet ska en kontaktperson vara med. jag talar dock här i denna tråd om föräldrar där ingen sådan problematik finns med i bilden. 

• Anonym (stockholm)
    Anonym (jag) skrev 2012-07-28 23:14:37 följande:
    Har jag missat något? Har ts skrivit att han misshandlar henne eller att de inte kan vara i samma rum för att han nedvärderar henne och trackaserar henne så fort han får chansen? Om inte så går ju inte de situationerna riktigt att jämföra. Vid misshandel anser jag inte gemensam vårdnad vara självklar.
    Nej, inget sådant finns med i bilden.
Svar på tråden växelvis boende