Barbamamah skrev 2012-07-28 21:57:14 följande:
Enda anledning att det blir som det blir är de biologiska skillnaderna mellan män och kvinnor. Kvinnan bär barnet under graviditeten, föder barnet och ammar. Vad är alternativet? Att man skulle börja lotta vem av föräldrarna får ta med sig barnet från bb? Jag som kvinna och mor skulle aldrig gå med på att skiljas från mitt nyfödda spädbarn någon timme efter förlossningen. Oavsett vad någon säger om pappans rättigheter. Och detta trots att jag för jämställdhet. Men som en feminist ryter jag ifrån mot allt allt barbari mot kvinnor som individer med hjärnsläpp svamlar om. Det är bara att inse att föräldraskapet blir annorlunda då föräldrarna inte lever tillsammans, oavsett hur gamla barnen är, men att lösningarna varierar med barnets ålder.
Vem säger att pappan vill skiljas från sitt nyfödda spädbarn då?
Vem säger att din önskan om att ha barnet nära är viktigare än pappans?
Vem är det som bestämt att mammans närhet är bättre för barnet än pappans?
Och då undrar jag igen.
Dom barn som fötts med akut kejsarsnitt och där pappan fått vara primär anknytningsperson allt från några timmar till några dagar.. Blir det då fel på det barnet eftersom det inte får vara nära sin mamma direkt?
Eller är det helt enkelt så att för barnet så spelar det ingen roll om det är mamma eller pappa som tar hand om.
Men för mamman spelar det roll om det är pappan, för det är fel?
Galet!