• Anonym (stockholm)

växelvis boende

Hej, jag är en ung gravid tjej i stockholm som inte bor med barnets pappa. Vi kommer inte göra det heller

Han vill ha växelvis boende redan när barnet är väldigt litet. Har någon därute erfarenhet av hur en domstol
    dömer om mamman inte går med på växelvis boende. Dömer tingsrätten till det i alla fall?

Eller ska man vara överens om växelvis boende för att de ska gå igenom?

Är positiv till umgänge och övernattningar men inte växelvis boende. Har inte känt killen så länge.

• Svar på tråden växelvis boende
  • Regnig måndag
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-29 11:32:33 följande:
    Vadå är ohållbart? Så du menar att allt forskning som gjorts om små barns anknytning inte är värt någonting?
    För att du vet bättre?  Att barnpsykologer bara pratar goja dagarna i ända?
    Det är inget fel på forkarna och forskningen. Det som blir totalt galet är när folk slänger in teorier de inte begriper i ett helt annat sammanhang för att få rätt i sin argumentation.
    Om du ska hänvisa till anknytningsteorier kan du inte ta lösryckta enstaka delar utan måste ta det i sitt sammanhang.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-29 11:32:33 följande:
    Vadå är ohållbart? Så du menar att allt forskning som gjorts om små barns anknytning inte är värt någonting? För att du vet bättre?  Att barnpsykologer bara pratar goja dagarna i ända?

Då tycker jag du ska bli mer källkritisk när du läser din forskning den verkar helt klart enkelspårig. Ja ditt barn kan få men i tonåren eller senare i anknytning till andra för den inte fick knyta till båda sina föräldrar i smädelser, nåt konstigt med det? Jag vet inte om barnpsykolog flikar så mycket men som barnpsykolog vet jag en hel del och skulle aldrig rekommendera nån att hålla på som du resonerar så jag hoppas du bara hindrar här och har roligt men gör det rätta för barnet när den kommer dvs gör tvärtom som du sagt i tråden. Annars kommer du få problem med barnet för du inte tänkt på barnets bästa
  • Regnig måndag
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-29 12:05:33 följande:
    Det går lika bra med pappan som primär anknytningsperson!? Nej, tyvärr för jag ska amma. Fixa till hans bröst så jag ska fundera på saken. ;)

Och vi inte ska bo ihop. Hur många gånger jag inte sagt det?:)

Totalt umgängessabotage? Då ska du läsa andra trådar inom samma ämne och jämföra lite.
    Du kan pumpa ur. Det går lika bra med flaskmatning.
  • Anonym (stockholm)
    Anonym skrev 2012-07-29 12:05:55 följande:
    Då tycker jag du ska bli mer källkritisk när du läser din forskning den verkar helt klart enkelspårig. Ja ditt barn kan få men i tonåren eller senare i anknytning till andra för den inte fick knyta till båda sina föräldrar i smädelser, nåt konstigt med det? Jag vet inte om barnpsykolog flikar så mycket men som barnpsykolog vet jag en hel del och skulle aldrig rekommendera nån att hålla på som du resonerar så jag hoppas du bara hindrar här och har roligt men gör det rätta för barnet när den kommer dvs gör tvärtom som du sagt i tråden. Annars kommer du få problem med barnet för du inte tänkt på barnets bästa
    Ok, kommer föreslå att vi ska besöka en barnpsykolog för rådgivning när barnet är fött och prata om hans idé att ta över barnet på heltid i ett par månaders tid när det är  ca 1år. Kommer förlita mig mer på det än det jag läser här.
  • Iam
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-29 12:05:33 följande:
    Det går lika bra med pappan som primär anknytningsperson!? Nej, tyvärr för jag ska amma. Fixa till hans bröst så jag ska fundera på saken. ;)

Och vi inte ska bo ihop. Hur många gånger jag inte sagt det?:)

Totalt umgängessabotage? Då ska du läsa andra trådar inom samma ämne och jämföra lite.
    Om det bara är amningen det hänger på kan du ju pumpa och lämna på flaska hos pappan. Problemet löst. Om du då hävdar att barnet behöver närheten, ja men den närheten kan barnet få även hos pappan. Han har oxå ett hjärta som slår lugnande, en varm hud som förmedlar närhet och trygghet, och kärlek som ger just kärlek. 

Var har jag skrivit att ni ska bo ihop? Jag skrev att barnet kan ha två anknytningsperson, vilket kommer att fungera galant om du slutar bete dig som en fullblodsegoist.

Jag bryr mig inte om andra trådar då jag inte jämför idioti, lidande eller annat som är löjligt att jämföra.
    Du har ett tankesätt som skadar ditt framtida barn, DU straffar ut barnets pappa för saker han gjort mot dig genom att sätta ditt barn i korselden, du hämmar ditt barns relation till sin pappa genom att agera diktator.

Du borde skämmas inför ditt framtida barn.  
  • Regnig måndag
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-29 12:08:01 följande:
    Ok, kommer föreslå att vi ska besöka en barnpsykolog för rådgivning när barnet är fött och prata om hans idé att ta över barnet på heltid i ett par månaders tid när det är  ca 1år. Kommer förlita mig mer på det än det jag läser här.
    Varför ska du vänta till barnet är född när du har konflikten idag?
    Jag misstänker att det är ytterligare ett sätt för dig att skjuta upp att han får vårdnad om sitt eget barn så att du garanterat får FL-dagarna för dig själv...
  • Iam
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-29 12:08:01 följande:
    Så länge du inte förhindrat anknytningen under det första året så kommer det inte vara några problem alls. Men eftersom du utstuderat kommer att hämma anknytningen till pappan under första året, kommer det inte vara bra för barnet att plötsligt vara heltid med en människa den inte känner. 
    Så... Det är ju väldigt tydligt hur du planerat allt, och det är fruktansvärt illvilligt att tänka som du gör.
    Att egoistiskt och helt kallhjärtat använda ett litet oskyldigt barn som vapen i ett fult och vidrigt krig.

• Regnig måndag

Eftersom du "missar" frågan hela tiden ställer jag den igen:

Vad är det som gör att pappan inte kan ha barnet på heltid och du besöka barnet några timmar enligt det schema du skrivit om i tråden förut.

Du kan pumpa ur.
    Pappan är lika bra som mamman som primär anknytningsperson om det är det som är det viktiga.

• Anonym (stockholm)

Nu lägger jag ner detta folks!:) Tack för alla inlägg och diskussioner. Givetvis ska jag tänka på barnets bästa och det blir nog bra till slut. Ha det gött, njut av sommaren och fortsätt engagera er i livet. För det ska jag göra. :)

• Anonym (Orolig)

Kan man inte anmäla denna tråden? På så sätt att FL kan ta reda på vem som skrivit den? 
    Jag blir riktigt illa berörd när jag läser om barn som innan dom blir födda används som vapen. Den tingsrätt eller familjerätt som blir inblandad i detta fall borde ha denna tråd som grund.  

Svar på tråden växelvis boende