• Anonym (stockholm)

växelvis boende

Hej, jag är en ung gravid tjej i stockholm som inte bor med barnets pappa. Vi kommer inte göra det heller

Han vill ha växelvis boende redan när barnet är väldigt litet. Har någon därute erfarenhet av hur en domstol
    dömer om mamman inte går med på växelvis boende. Dömer tingsrätten till det i alla fall?

Eller ska man vara överens om växelvis boende för att de ska gå igenom?

Är positiv till umgänge och övernattningar men inte växelvis boende. Har inte känt killen så länge.

• Svar på tråden växelvis boende
  • Regnig måndag
    Iam skrev 2012-07-28 20:49:03 följande:
    Vad glad jag blir att det finns människor som tänker som jag i denna fråga.. 
    Jag kämpade tappert i början i tråden men sen tog jag en paus för att tillbringa dagen på Akuten.
    Men nu så  kan jag köra ett varv till.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (stockholm)
    Anonym skrev 2012-07-28 20:32:15 följande:
    Automatisk gemensam vårdnad för alla föräldrar kommer. Att det inte är så idag beror på förlegade föreställningar och att det tidigare var svårare att fastställa faderskapet. Precis som kvinnor numera ses som kompetenta medborgare med rösträtt kommer även män att ses som kompetenta föräldrar även om jämställdhet kan ta lite tid ibland :)
    Kanske kan vara något i framtiden? Då får man upplösa snabbt istället i de fall det är totalt olämpligt, ex pappan är
    grovt kriminell, har tungt missbruk, eller annat skäl. Och då kanske de separerar föräldraledigheten från vårdnaden?

Tänk de fall där mamman är ensam gravid och föräldrarna har en så stor konflikt att de inte pratar med varandra eller hälsar på hos varandra. Då kan man inte bara bryta av f-ledigheten efter halva tiden och lämna över barnet till någon som aldrig träffat det.
  • Iam
    Regnig måndag skrev 2012-07-28 20:55:01 följande:
    Jag kämpade tappert i början i tråden men sen tog jag en paus för att tillbringa dagen på Akuten.
    Men nu så  kan jag köra ett varv till.
    Usch då, hoppas att det inte är något allvarligt. 
    Vet att du och jag varit i luven på varandra förr, men i denna frågan kan jag inte hålla med dig mer än jag gör.  
  • Anonym (stockholm)
    Regnig måndag skrev 2012-07-28 20:52:40 följande:
    Jaså? Du säger något helt annat i tråden, tex här:
    Det var bara ett exempel.:) Eller vill du ha ett färdiggjort schema över hur det kommer se ut?;)
    Nej, flexibilitet krävs när man har hand om barn. Vi kommer titta från en vecka till en annan hur det passar.
  • Iam
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 20:55:17 följande:
    Kanske kan vara något i framtiden? Då får man upplösa snabbt istället i de fall det är totalt olämpligt, ex pappan är
    grovt kriminell, har tungt missbruk, eller annat skäl. Och då kanske de separerar föräldraledigheten från vårdnaden?

Tänk de fall där mamman är ensam gravid och föräldrarna har en så stor konflikt att de inte pratar med varandra eller hälsar på hos varandra. Då kan man inte bara bryta av f-ledigheten efter halva tiden och lämna över barnet till någon som aldrig träffat det.
    Eller när mamman är grovt kriminell, har tungt missbruk. Eller bara är en människa som inte ser till barnets bästa... Som du. 

Enda anledningen till att ditt barns pappa inte får möjlighet att knyta an till sitt barn är DU.
    Tar vi bort ditt idiotiska och egoistiska tänkande ur bilden så får ditt barn plötsligt två anknytningspersoner och två närvarande och kärleksfulla föräldrar..
    Men det är klart.. Varför skulle man önska sitt barn det.  
  • Anonym (sandra)

Undrar hur många mammor i denna tråd som började jobba heltid när barnet var 6 mån och lämnade över amning och allt till pappan? , Verkar vara jätte vanligt tydligen. Jag känner ingen som gjort det. Dom flesta kanske vill göra så, men inte fixar det pga ekonomi? Jag vet inte, det är väldigt ovanligt i alla fall att man tänker på att låta far å barn ha den mysiga föräldraledigheten tillsammans, eller ? Har alla här inne delat ledigheten rakt av med den andre föräldern?

• Regnig måndag
    Iam skrev 2012-07-28 20:56:27 följande:
    Usch då, hoppas att det inte är något allvarligt. 
    Vet att du och jag varit i luven på varandra förr, men i denna frågan kan jag inte hålla med dig mer än jag gör.  
    Äh, brutet nyckelben och matchförbud i 4 veckor. Det sista sågs som ett långsamt dödsstraff

Jo vi har varit i luven på varandra men nu undrar jag mest hur det kunnat komma sig.
  • Regnig måndag
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 20:58:03 följande:
    Det var bara ett exempel.:) Eller vill du ha ett färdiggjort schema över hur det kommer se ut?;)
    Nej, flexibilitet krävs när man har hand om barn. Vi kommer titta från en vecka till en annan hur det passar.
    Jag tog också det som ett exempel. Du har även berättat att du inte tänker gå med på gemensam vårdnad för då kan du gå miste om FL-dagar. Bland mycket annat som har det gemensamma att du begränsar umgänget med flit.
  • Iam
    Regnig måndag skrev 2012-07-28 21:16:31 följande:
    Äh, brutet nyckelben och matchförbud i 4 veckor. Det sista sågs som ett långsamt dödsstraff

Jo vi har varit i luven på varandra men nu undrar jag mest hur det kunnat komma sig.
    Livet är orättvist, det borde du veta om du hänger på FL :) 

Jag har en gissning i att vi är starka individer med starka åsikter :)  
  • Regnig måndag
    Iam skrev 2012-07-28 21:19:45 följande:
    Livet är orättvist, det borde du veta om du hänger på FL :) 

Jag har en gissning i att vi är starka individer med starka åsikter :)  
    Jag ska hälsa det, det är inte jag som är bruten alltså utan dottern. I morgon kanske jag vågar locka henne till att skratta utan att smockan hänger i luften.

Jag tror att den gissningen är alldeles riktig. Jag undrar mest vad vi varit osams om, det måste vara inbillning :-P
Svar på tråden växelvis boende