FrökenKanSjälv skrev 2012-07-29 17:01:25 följande:
Jag har en 20-åring i min omedelbara närhet som blivit omhändertagen på det vis som tex Regnig måndag förespråkar. Pappan träffade bebisen flera timmar per dag, började med övernattningar vid 8 månaders ålder, 2-3 enstaka nätter per vecka från drygt ett års ålder, växelvis från två år. Föräldrarna har inte bott ihop sedan graviditeten. Vid 12 års ålder började barnet bo på heltid hos pappan, först med vh hos mamman och sedan med enbart någon enstaka dag hos mamman.
Den här unga människan går idag i terapi för sin rotlöshet och för att hen känner sig övergiven av mamman. Förvisso har hen en nära relation med pappan men det dyker upp utbrott av ilska mot pappan pga att han inte skapade större trygghet under hens barndom.
Det är sådana exempel jag har med mig när jag inte tycker att det är självklart med millimeter-rättvisa mellan föräldrar.
Om det barnets dåliga psykiska mående beror på småbarnsåren, flytten till pappa vid 12 eller kanske oengagerade, inkompetenta föräldrar osv, kan man ju inte veta. Hur ett barn kommer att må som ung vuxen kan man inte riktigt förutspå genom att hävda att boende med mamman är det optimala för att just det barnet ska kunna må bra i framtiden tyvärr. Men att ställa in sig på att begränsa umgänget mellan barn och förälder redan som gravid, och ha en okuvlig vilja att vara den "viktigaste" föräldern kan nog skada barnet rejält mycket det med.
Så sunt förnuft, se hur det går vid umgängen och vad alla mår bra av, försöka se till att barnet får så bra kontakt med pappan som möjligt osv är väl det vettigaste man kan göra i en sån här situation kan jag tycka.