• Anonym (Ts)

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut. Trodde först han bara skulle hålla på en stund men nu har det gått över en vecka! Och på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.

• Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Ts) skrev 2012-08-21 20:31:12 följande:
    Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut. Trodde först han bara skulle hålla på en stund men nu har det gått över en vecka! Och på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.
    Men herregud! Vad är det för fel på er som vågar kalla er för feminister? Har du någon som helst aning om feminismens historia och vad den står för? Jag skäms som kvinna! Du och alla andra s.k. feminister, moderna sådana, är inte kloka på en fläck. Sluta klä din son i klänning!! Låt han vara den grabb han är och gå upp till kamp mot saker som faktiskt spelar roll! Som t.ex. jämställdhet i hemmen, på arbetsmarknaden, inom politiken, bland makthavare, bland företagsledare. Se till att kvinnor får lika förmåner, får lika lön för lika jobb, blir behandlade efter sin kompetens - respekterade för sin kompetens istället för att bli objektifierade. Tror du - helt ärligt - att du gör någon skillnad genom att klä din son i klänning ibland? Lär honom vad som är rätt! Lär honom att behandla flickor rätt. Upplys honom - skapa en ny generation av tänkande, kännande människor som ser till just MÄNNISKOR istället för könen.

Ja, du får ursäkta men jag blir så jävla trött på denna rappakalja - denna diskussion kring hen (!!) - det är HAN, det är HON och det är helt i sin ordning! Grabbar får leka med bilar, och dockor - tjejer FÅR vara prinsessor - det är inte relevant, det är relevant att skaffa barnen kunskap och att de förstår sitt egenvärde!

/Linda
  • Trekk
    PolyPond skrev 2012-08-23 18:30:55 följande:
    Tämj på då! Kräv inte att de som sticker ut skall ändra sig, utan jobba med de egna bristerna.

Nej, kön är inte så binärt som de flesta tycks tro. Det finns så många olika parametrar som ingår i det som vi anser vara biologiskt kön att de allra flesta av oss befinner oss på en glidande skala där emellan. Sexualitet har jag inte ens blandat in i det begreppet.
    Tyvärr är det svårt att hitta bra information om detta på nätet. Bäst information brukar man få av att tala med läkare som sysslar med transsexualism och intersexualitet eller med transpersoner som grottat ner sig i ämnet. Kortfattat kan man i alla fall säga att det dels finns folk som har ett

Spunk på datorn. Fortsättning följer
    Vem ska tämjas?

Jag talar om hur planeten jord ser ut, inte hur jag tycker att den ser ut, skilj på sak och person. Jag anser att det är en värdig sak att kämpa för, men inte att barn ska tvingas strida för saker de inte förstår i krig de inte bett om.

Tackar för länkarna!

Det talar ju förvisso inte om en skala som går från 1 till 100 utan 1-10 och 90-10 utan något mellanting, det är väldigt binärt, extremt binärt faktiskt. Sen att man har tjejer som lirar fotboll och killar som syr är inga konstigheter så klart och man kan ha dominanta matriarker och män som sköter det husliga.

Det är inga problem med detta utan förekommer ju helt vanligt i samhället.

Jo utan andra människor finns ju inga sociala roller, det säger ju sig självt :)

Sant valfrihet är bra, men då har du kvar problemet att de flesta kommer att välja traditionella könsroller.
  • Pompeia01

Jag tar det en gång till, lite mera utförligt. Jag är som bekant för en del av er Sverigedemokrat, och jag arbetar för partiet i en ännu ganska liten skala, men det är tänkt att det ska bli mera. Jag TROR verkligen på mitt partis ideologi! Jag kan gå så långt som till att säga, att jag tror att Sd är vår enda räddning här i landet. INGEN queerfeminist - som inte är helt sinnessjuk - kan känna starkare för detta med klänning på pojkar än vad jag känner för mitt parti. Tro mig!

Men TROTS min starka övertygelse, så fattar jag att det finns dom som tänker annorlunda. Jag VET att sd:are har utsatts för både trakasserier och hot - antagligen i ungefär samma utsträckning som en pojke som skickas till skolan i en skär klänning. FÖR MINA BARNS SKULL, så håller jag därför min politiska övertygelse separat från barnen - så gott det går. Jag har inte på mig partipins eller min portfölj med partiets logga på när jag går till barnens skola i något ärende. Jag pratar inte politik med barnens kamrater eller dessas föräldrar. Jag har inte med mig barnen på Sd-aktiviteter. Jag har till och med gått så långt som att byta distrikt när jag delar ut pamfletter, så att jag delar i en annan kommun än där jag bor, för att inte någon som känner igen mig som X och Y:s mamma ska sprida ut det i föräldrakretsen.

Jag gör detta för att jag SÄTTER MINA BARN FÖRST. Före min politiska övertygelse. För att de inte ska behöva lida för något som de inte kunnat välja. Feministmammor som skickar ut sina söner i klänning däremot, de skiter i följderna för sina barn. De struntar i att de skadar barnen, för att deras politiska övertygelse har blivit viktigare än barnen. Och då tycker jag att man har missat det fundamentala i att vara förälder!    

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Anonym (hOn)
    Anonym (Ts) skrev 2012-08-21 20:47:32 följande:

Helt okej för då har hen valt det själv. Precis som min pojkvän valde under sin uppväxt att vara pojke och inte flicka.

ASG!!!!! Valt att vara pojke???
  • The past is now
    Anonym (Linda) skrev 2012-08-23 19:04:03 följande:
    Men herregud! Vad är det för fel på er som vågar kalla er för feminister? Har du någon som helst aning om feminismens historia och vad den står för? Jag skäms som kvinna! Du och alla andra s.k. feminister, moderna sådana, är inte kloka på en fläck. Sluta klä din son i klänning!! Låt han vara den grabb han är och gå upp till kamp mot saker som faktiskt spelar roll! Som t.ex. jämställdhet i hemmen, på arbetsmarknaden, inom politiken, bland makthavare, bland företagsledare. Se till att kvinnor får lika förmåner, får lika lön för lika jobb, blir behandlade efter sin kompetens - respekterade för sin kompetens istället för att bli objektifierade. Tror du - helt ärligt - att du gör någon skillnad genom att klä din son i klänning ibland? Lär honom vad som är rätt! Lär honom att behandla flickor rätt. Upplys honom - skapa en ny generation av tänkande, kännande människor som ser till just MÄNNISKOR istället för könen.

Ja, du får ursäkta men jag blir så jävla trött på denna rappakalja - denna diskussion kring hen (!!) - det är HAN, det är HON och det är helt i sin ordning! Grabbar får leka med bilar, och dockor - tjejer FÅR vara prinsessor - det är inte relevant, det är relevant att skaffa barnen kunskap och att de förstår sitt egenvärde!

/Linda

Din karl är vuxen och vill han gå i kjol/klänning så låt han. Barnsligt är vad det är...
  • Anonym

Jag tycker att du ts på ngt vis gör narr av de som verkligen harv fötts i fel kropp. 

Eller de som är homosexuella..

Man är den man är, det kan man inte påverka genom kläder, eller att förneka könet.

Det är inget man väljer på så sätt ts. 

• PolyPond
    Trekk skrev 2012-08-23 19:05:50 följande:
    Vem ska tämjas?

Jag talar om hur planeten jord ser ut, inte hur jag tycker att den ser ut, skilj på sak och person. Jag anser att det är en värdig sak att kämpa för, men inte att barn ska tvingas strida för saker de inte förstår i krig de inte bett om.

Tackar för länkarna!

Det talar ju förvisso inte om en skala som går från 1 till 100 utan 1-10 och 90-10 utan något mellanting, det är väldigt binärt, extremt binärt faktiskt. Sen att man har tjejer som lirar fotboll och killar som syr är inga konstigheter så klart och man kan ha dominanta matriarker och män som sköter det husliga.

Det är inga problem med detta utan förekommer ju helt vanligt i samhället.

Jo utan andra människor finns ju inga sociala roller, det säger ju sig självt :)

Sant valfrihet är bra, men då har du kvar problemet att de flesta kommer att välja traditionella könsroller.
    De känslor du hävdar att folk har av att vilja frysa ut folk från gruppen om de avviker för mycket. Sätt igång och tämj dem!

Jag tror vi ska passa oss för att sätta en skala på kön som alls har några siffror.

Hittade någon till:
    fof.se/tidning/2005/6/konsidentiteten-sitter-mellan-oronen
    Det står dock väldigt lite om hormonskillnaderna. Saken är väl den att vi vet väldigt lite om det ännu.
  • PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-23 19:11:09 följande:
    Jag tar det en gång till, lite mera utförligt. Jag är som bekant för en del av er Sverigedemokrat, och jag arbetar för partiet i en ännu ganska liten skala, men det är tänkt att det ska bli mera. Jag TROR verkligen på mitt partis ideologi! Jag kan gå så långt som till att säga, att jag tror att Sd är vår enda räddning här i landet. INGEN queerfeminist - som inte är helt sinnessjuk - kan känna starkare för detta med klänning på pojkar än vad jag känner för mitt parti. Tro mig!

Men TROTS min starka övertygelse, så fattar jag att det finns dom som tänker annorlunda. Jag VET att sd:are har utsatts för både trakasserier och hot - antagligen i ungefär samma utsträckning som en pojke som skickas till skolan i en skär klänning. FÖR MINA BARNS SKULL, så håller jag därför min politiska övertygelse separat från barnen - så gott det går. Jag har inte på mig partipins eller min portfölj med partiets logga på när jag går till barnens skola i något ärende. Jag pratar inte politik med barnens kamrater eller dessas föräldrar. Jag har inte med mig barnen på Sd-aktiviteter. Jag har till och med gått så långt som att byta distrikt när jag delar ut pamfletter, så att jag delar i en annan kommun än där jag bor, för att inte någon som känner igen mig som X och Y:s mamma ska sprida ut det i föräldrakretsen.

Jag gör detta för att jag SÄTTER MINA BARN FÖRST. Före min politiska övertygelse. För att de inte ska behöva lida för något som de inte kunnat välja. Feministmammor som skickar ut sina söner i klänning däremot, de skiter i följderna för sina barn. De struntar i att de skadar barnen, för att deras politiska övertygelse har blivit viktigare än barnen. Och då tycker jag att man har missat det fundamentjag ala i att vara förälder!    
    Skillnaden är att jag vill att mitt barn skall slippa de begränsningar som samhället sätter upp i det här området och det kan jag bara göra genom att erbjuda den friheten så långt jag kan. För mitt barns skull.

Dessutom är det skillnad på att propagera för tolerans och dess motsats.
  • Anonym
    mamman64 skrev 2012-08-23 12:24:01 följande:
    Hur gamla är dina barn?  

Dottern är 6, sonen är 9. Har alltid klätt dem som pojke/flickatypiska, även om dottern hade en spiderman-period ett tag som hon fick leva ut ostört.
  • Skägget

Nej... Du vill göra en poäng av din ståndpunkt... Du gör det också utan att beakta vad ditt barn tycker eller tänker barn är människor med förmåga att känna skam, lycka, glädje, sorg... Vad du än kan känna kan barn också...

Men innan jag drar igång min arsenal sett ur mitt perspektiv och som man, vill jag att du framför mina gratulationer till din man, jag är glad att du känner dig förlöjligad av (annars hade du inte skrivit av dig här) din man... Du skäms över att din man går klädd i klänning bredvid dig... Så mannen "kämpa på" det är inte bara en kvinnas rätt att förlöjliga någon... t.ex sin son.

Nå... för att återgå till själva frågeställningarna... Kommer din son tror du (om han är funtad lite grann som jag var som barn) uppskatta det du gör... Eller kommer han ge dig ett fett finger, be dig fara åt ****, vilket i så renderar dig som barnlös och barnbarnslös... En pojke är en pojke, en flicka är en flicka... det ankommer inte oss att bestämma vad vilkendera ska leka med...

Vill pojken leka med en docka, "fine" låt pojken göra det... Men pracka inte på pojken dockan, likaså flickan, vill flickan leka med en bil, så låt den... Vad jag säger är: skaffa både en docka och en bil... Låt barnet bestämma inte du... lägg fram "flick" kläder och lägg fram "pojk" kläder...

Jag lovar dig följande kommer att ske: Skulle pojken välja en klänning och gå till skolan i eller träffa sina kompisar ute klädda i detta, kommer pojken aldrig någonsin mer att vilja se din klänning (i barnaålder iaf). Den pojken kommer att bli så brutalt mobbad att han aldrig kommer få en kamrat igen... Ja du kommer säkert säga att det beror på ett fel i samhället och det är säkert rätt... Själv tycker jag att många saker är fel...

Är du beredd att offra din son för att bevisa att du har rätt ?

Du vet, varför inte dra det längre i så fall? Vi har också religonsfrihet i vårt land och en riktigt feminist med öppet sinne borde lära sin son att också få välja att kunna vara kvinna med en annan religiös inriktning, det torde ju därför vara helt på sin plats att klä upp din son och ta med honom till ett Muslimskt bönemöte.

Lämpligen då som Muslimsk troende kvinna borde då vara att bära Niqab, eller varför inte låta honom bära den till skolan? Inte då för att förlöjliga honom utan för att ge honom tillräckligt med erfarenhet att kunna välja själv när han blir stor. Berätta gärna när du kommer att det är en pojke klädd däri också...

Jag förstår att du kanske känner dig frustrerad att det ser ut så här i vårt samhälle men det förändrar absolut ingenting att du klär din son i klänning, det förändrar absolut inte någonting att det sätts upp en skylt  med Herr gårman i klänning... Du har fortfarande lägre lön, du har fortfarande inte lika stor chans till en högre befattning, du är fortfarande lika fu**ed i vårt samhälle...

Sist, kanske ni som kvinnor skulle sluta upp med att objektifiera er själva.... För det är det ni gör... Som den man jag är (jag antar någon vill kalla mig ett svin nu) så är en fin tjej, behaglig att titta på (min kvinna t.ex), man beundrar henne. man tittar på henne och för den delen få av henne något... Men trots allt är det rätt så naturligt då det handlar om en djupare drift som bottnar i släktets överlevande.

Sedan sist vad jag står för och tycker är jämlikt (kanske t.om feministiskt?)
    Lika lön för lika arbete - oberoende av kön.
    Lika befattningar på likvärdiga meriter - dvs ingen favorisering pga av kön.
    kort sagt står jag för ingen skillnad mellan kön, när det gäller faktiska saker...

Däremot är jag för,  eller ja för och för, men i alla fall anser jag att våra kön är olika och vi utrycker det olika, jag gissar på att det är genetiskt betingat med utrymmer för variation på det ena eller andra hållet. Om du själv inte tycker det är så, uppmanar jag dig (och alla andra radikalfeminister) att hädanefter gå klädd som en kille när det är jättevarmt eller när du ska bada...

Bär badbyxor / kortbyxor (endast)...  detta för att kämpa för jämlikhet i vårt samhälle, för du är väl inte rädd för att väcka uppseende för något som inte anses vara socialt accepterat? så som du tvingar din son till att göra?

Håller inte med dig, men däremot din man...

Vänligen Oskäggiga Skägget 

Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!