• Anonym (Ts)

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut. Trodde först han bara skulle hålla på en stund men nu har det gått över en vecka! Och på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.

• Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!
  • msmurphy
    Skägget skrev 2012-08-23 21:40:02 följande:
    Det är fina ord, och det är fint att du ger möjligheter... Men varför tar ni inte dessa möjligheter själva?

Dessa möjligheter ni ger skadar mer än det gagnar, jag pratar om era barn nu, det skadar alltså era barn, men ni ser det som möjligheter...

Jag undrar fortfarande över det jag skrev ovan... Om jag gav dig möjligheten att inte bära något på ditt arbete eller annat ställe för att  ge dig en möjlighet att "lära" dig, hur det är att gå utan kläder offentligt. Skulle du ta den "chansen" då? eller skulle där uppstå någon märklig anledning till att du inte skulle göra detta.

Nej! jag skulle varken vilja se dig naken, eller på riktigt uppmana dig att gå naken... Men frågeställningen som sådan tycker jag är lika viktig som att en pojke ska ha klänning, bägge anses vara oriktigt ur ett socialt perspektiv, bägge skulle rendera i en situation inte så behaglig för utövaren. Bägge är ytterligheter på sitt sätt...

Så... Ge mig ett ärligt svar: Skulle du? Skulle någon annan? om svaret är ja, varför ser vi inte mer naket folk då? Det borde väl troligen komma några nyhetsnotiser om detta?

Vet du vad som (jag gissar här) skulle hända om jag började åka till jobbet i Bikini (eller för den delen klänning).... Först av allt skulle jag nog bli stoppad av polisen... Säkerligen många gånger  För det andra är det en överhängande risk för att jag på ett eller annat sätt skulle förlora jobbet, antingen genom att bli sparkad eller utfryst och mobbad så jag blev tvungen att sluta... Detta är vad som skulle hända mig av vuxna människor, Vad tror ni barn gör som saknar vissa hämningar när det gäller känsloyttringar?

Jag är ledsen, men jag tror om ni håller på så här, kommer ni att vara några riktigt ensamma gamla mammor när era dagar börjar närma sig sitt slut. Inte för att ni hade fel, utan för att ni ihärdigt utan tanke på andra påtvingar någon en roll de fortfarande inte är mogna att ta...  Eller de ens inte har tagit en ståndpunkt till...

Men det lär tiden utvisa, i ett sådant scenario finns två förlorare, en gammal ensam mamma som kämpat förgäves och ett vuxet men fu**ed upp barn, ilsket på sin mamma och samhället... Vad detta arga barn väljer att göra kan man ju bara spekulera om...

Vill ni förändra, gör det... men låt er själva bli offren om något måste offras....

Natt/Natt 
    Du har missat poängen. Vi som är vuxna är redan så fast i våra normer vad som är manligt/kvinnligt/normalt etc. Ett barn som har turen att ännu inte hunnit uppleva förväntningar utifrån dess kön eller vad det nu må vara vet inte om att han eller hon går emot normen genom att välja något icke-typiskt. Det vill man uppmuntra för det enda som är säkert är att förr eller senare kommer alla samhällets normer (i det stora hela tycker jag personligen att det är en bra grej, men inte allting alltid såklart) vara kristallklara för även dessa barn. Men om tillräckligt många VILL ha klänning på dagis eller vad det nu må vara, kanske normerna sakta, sakta kommer förändras.
  • Anonym
    msmurphy skrev 2012-08-23 22:04:02 följande:
    Du har missat poängen. Vi som är vuxna är redan så fast i våra normer vad som är manligt/kvinnligt/normalt etc. Ett barn som har turen att ännu inte hunnit uppleva förväntningar utifrån dess kön eller vad det nu må vara vet inte om att han eller hon går emot normen genom att välja något icke-typiskt. Det vill man uppmuntra för det enda som är säkert är att förr eller senare kommer alla samhällets normer (i det stora hela tycker jag personligen att det är en bra grej, men inte allting alltid såklart) vara kristallklara för även dessa barn. Men om tillräckligt många VILL ha klänning på dagis eller vad det nu må vara, kanske normerna sakta, sakta kommer förändras.
    En människa som känner sig som tjej lär nog känna sig som det vare sig hon kallas för hen, han eller hon. Varför inte lära ett barn samhällets språk samtidigt som man predikar acceptans för det som bryter mot normen?
  • msmurphy

För örvrigt, Skägget. Du vet uttrycket "it takes a village to raise a child"? Varför tror du att man tvingar sina barn att göra det ena eller andra, och vips så är barnet som vill ha rosa prinsessklänning på dagis en skäggig bitter karl med rosa prinsessklänning som går på soc :D 
    Eftersom jävligt många andra kommer påverka barnet under dess uppväxt är det inte så troligt att barnet inte kommer klara att ta in andra perspektiv bara för att dess mamma inte förbjudit klänningsbärande. Jämför långtidsammning eller samsovning, få tonåringar är speciellt intresserade av vare sig det ena eller andra även om deras föräldrar gett dem möjligheten att bestämma själva. Eller? 

• PolyPond
    Skägget skrev 2012-08-23 21:40:02 följande:
    Det är fina ord, och det är fint att du ger möjligheter... Men varför tar ni inte dessa möjligheter själva?

Dessa möjligheter ni ger skadar mer än det gagnar, jag pratar om era barn nu, det skadar alltså era barn, men ni ser det som möjligheter...

Jag undrar fortfarande över det jag skrev ovan... Om jag gav dig möjligheten att inte bära något på ditt arbete eller annat ställe för att  ge dig en möjlighet att "lära" dig, hur det är att gå utan kläder offentligt. Skulle du ta den "chansen" då? eller skulle där uppstå någon märklig anledning till att du inte skulle göra detta.

Nej! jag skulle varken vilja se dig naken, eller på riktigt uppmana dig att gå naken... Men frågeställningen som sådan tycker jag är lika viktig som att en pojke ska ha klänning, bägge anses vara oriktigt ur ett socialt perspektiv, bägge skulle rendera i en situation inte så behaglig för utövaren. Bägge är ytterligheter på sitt sätt...

Så... Ge mig ett ärligt svar: Skulle du? Skulle någon annan? om svaret är ja, varför ser vi inte mer naket folk då? Det borde väl troligen komma några nyhetsnotiser om detta?

Vet du vad som (jag gissar här) skulle hända om jag började åka till jobbet i Bikini (eller för den delen klänning).... Först av allt skulle jag nog bli stoppad av polisen... Säkerligen många gånger  För det andra är det en överhängande risk för att jag på ett eller annat sätt skulle förlora jobbet, antingen genom att bli sparkad eller utfryst och mobbad så jag blev tvungen att sluta... Detta är vad som skulle hända mig av vuxna människor, Vad tror ni barn gör som saknar vissa hämningar när det gäller känsloyttringar?

Jag är ledsen, men jag tror om ni håller på så här, kommer ni att vara några riktigt ensamma gamla mammor när era dagar börjar närma sig sitt slut. Inte för att ni hade fel, utan för att ni ihärdigt utan tanke på andra påtvingar någon en roll de fortfarande inte är mogna att ta...  Eller de ens inte har tagit en ståndpunkt till...

Men det lär tiden utvisa, i ett sådant scenario finns två förlorare, en gammal ensam mamma som kämpat förgäves och ett vuxet men fu**ed upp barn, ilsket på sin mamma och samhället... Vad detta arga barn väljer att göra kan man ju bara spekulera om...

Vill ni förändra, gör det... men låt er själva bli offren om något måste offras....

Natt/Natt 
    Det gör jag. Också.

Självklart ger det inte skador. Hur skulle det kunna göra det?

Jag har alltid skämts för min kropp, så det skulle ganska mycket till innan jag väljer att gå naken.Det stör mig dock inte att andra gör det. Det finns många som gärna går nakna och vill ha det socialt accepterat. Det krävs dock mera, då det är förbjudet i lag.

Du borde lära dig att normer är det mest påtvingande som finns. Så länge man avkräver någon att följa normen ska man vara grymt försiktig med att anklaga andra för att "offra" någon.

• msmurphy
    Anonym skrev 2012-08-23 22:06:42 följande:
    En människa som känner sig som tjej lär nog känna sig som det vare sig hon kallas för hen, han eller hon. Varför inte lära ett barn samhällets språk samtidigt som man predikar acceptans för det som bryter mot normen?
    Eh, va? Fattar absolut inte hur det är relevant för mitt inlägg.

Det var ju otänkbart för kvinnor att bära byxor fortfarande för hundra år sen. Tycker du att kvinnor som bär byxor är manhaftiga? Inte känner sig som kvinnor? 
  • Tom Araya
    PolyPond skrev 2012-08-23 11:18:47 följande:
    Konstigt förhållande när man anser att man kan bestämma över sin partner så.

Varför ska man inte få välja vem man har ett förhållande/äktenskap med?
  • Dex

Heh vllken skön pojkvän ts har!! Själv hade jag nog inte haft så stor humot i detta läge, jag hade nog helt enkelt sett till att separera fortast möjligt. Iofs tror jag att detta är en trolltråd, vill ogärna tro att det finns såna som ts..

• PolyPond
    Tom Araya skrev 2012-08-23 22:15:35 följande:
    Varför ska man inte få välja vem man har ett förhållande/äktenskap med?
    Det är skillnad på att välja vem man vill vara tillsammans med och att styra den man är tillsammans med. Men vi har rett ut det där.
  • Annamaria44
    Nihilisten skrev 2012-08-23 21:45:21 följande:
    Där har du fel. En pojke i klänning behöver inte bli brutalt mobbad. Jag är bekant med två pojkar, en som är nio år och en som är sex år, båda har burit klänning offentligt (den äldsta använder fortfarande tunikor, den yngsta fortfarande klänning), och ingen av dem har någonsin blivit mobbad. Visst har barn ifrågasatt och undrat varför de har klänning, då har de bara svarat för att de vill, och sen har det varit bra med det. Båda är populära bland kompisar och deras moder berättade för mig att när sexåringen började i förskoleklass så hade han snarare inspirerat andra pojkar, som också hade velat ha en klänning på sig. Så nej, pojkar i klänning behöver absolut inte bli mobbade. 

Det är klart de inte behöver bli mobbade för att de har klänning om DE själva valt. Nu är det TS som väljer. Trygga, harmoniska och självständiga barn blir inte mobbade, de klarar av kommentarer.
  • Pompeia01
    msmurphy skrev 2012-08-23 22:14:06 följande:
    Eh, va? Fattar absolut inte hur det är relevant för mitt inlägg.

Det var ju otänkbart för kvinnor att bära byxor fortfarande för hundra år sen. Tycker du att kvinnor som bär byxor är manhaftiga? Inte känner sig som kvinnor? 

Det är väl klart att det är mer feminint med kjol/klänning än med byxor! Byxor kan dock vara lämpliga på kvinnor i vissa sammanhang, t.ex. till häst eller när man går i oländig terräng (skyddar mot sår på benen samt myggor och andra kryp) eller sysslar med någon sport. Då är en lång kjol ivägen. Säkerligen var det också dessa prakiska skäl, som gjorde att långbyxor på kvinnor blev accepterade. Men en klänning på en man fyller ju ingen som helst praktisk funktion.
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!