• Anonym (Ts)

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut. Trodde först han bara skulle hålla på en stund men nu har det gått över en vecka! Och på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.

• Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!
  • Pompeia01
    msmurphy skrev 2012-08-24 12:45:30 följande:

På tal om ideal. Jag och alla jag känner föredrar intellekt framför muskelmassa. Min förra kille var exakt som mitt ideal, så det handlar inte i mitt fall om att jag tvingas ta det som blir över så att säga. Iaf, han var lång, supersmal, klädde sig trendigt, snygg frisyr - inte för kort. Som person var han extremt intelligent och ambitiös, älskade matlagning, var inte det minsta aggressiv eller macho. Han var drömmen!
    Kontentan av detta utlägg: jävligt många brudar, inte bara några enstaka undantag, tänder inte på machostereotypen!

...och det var inte så att du bytte ideal, EFTER att du insett att du inte är lika attraktiv som kvinna, som Dolph Lundgren är som man..?  
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Skägget

Hej igen...

Har läst alla inläggen, och tycker fortfarande det är ett slags "misshandel" av era barn.

Jag har själv tre barn, två pojkar och en flicka... Jag har inte medvetet format dem så att flickan ska gilla rosa, eller pojkar ska gilla blått och slåss... Jag har inte tvingat någon av dem att bära något speciellt plagg, jag har inte tvingat några av dem att leka med en viss typ av leksaker...

Trots dessa icke ansträngningar, tycker min flicka att rosa är en prinsessas färg, att det är en flickfärg. Klänningar och långt hår är sådant prinsessor har därför vill hon själv bära klänning och kallar sig för prinsessa... Jag tvingar henne inte att göra annat, givetvis har hon och bär byxor också... flickan min är 5 år.  

Så kom inte och säg till mig att normer inte finns inpräglad hos barn... Givetvis vet de inte vad normer är, men de vet om att vara "annorlunda" jämfört med andra barn (på dagis t.ex), man vill (på det stora) oavsett om man är barn eller inte "passa" in... Detta för att vi är sociala kreatur med flock-beteende, en medlem i flocken som inte "passar" in fryses ut... I vår värld kallar vi det för mobbning.

Pojkarna mina är tvärtemot - En av dem lekte med docka som mindre, men numera är det bara slåss och krigslekar (typ riddare) som gäller eller fotboll - själv kan jag berätta att jag hatar sporten och helst hade bannlyst fotboll i hemmet, men jag styr inte mina barn i sådana frågor, de får välja sitt intresse själva.

Att försöka ge dem ens "flickfärger" på sina kläder möts med kompakt motstånd. Själv bär jag t.ex rosa skjorta, rosa t-shirts - mest för att jag bryr mig inte, jag bär det jag har... Men mina söner har någonstans lärt sig att det är sådant flickor bär... pojkar bär tuffa T-shirts (gärna lite mörkare färg) med Zlatan på och spelar Warcraft. Mina pojkar är 10 samt 7 år.

Så återigen, någonstans kommer detta medvetande från, de vet om vad som är en norm eller inte. Det kommer inte från mig... Jag är rätt så fri i min uppfostran om vad jag vill mina barn SKA vara, de får efter eget huvud senare själva välja huruvida de ska gilla sitt eget kön eller det andra, om de vill bli Jehovas Vittnen eller Muslimer... Väljer de att bli SD'are kommer jag nog att protestera vilt, men det kommer vara deras val...

Själv väljer jag att överhuvudtaget INTE välja åt dem...

Kom ihåg vad jag sa: barn lär sig väldigt tidigt om de passar in eller ej, jag tror inte era barn eller barnen de tvingas umgås med skiljer sig nämnvärt från mina barn och dess kamrater. 

Sist en tankeställare: Har det någon som helst betydelse för feministrörelsen huruvida du går naken eller om du klär din pojke i klänning... Om det har betydelse, betyder det att ni låter era barn kriga ert krig för att ni vill bevisa något... Om det inte har betydelse är det helt sonika så att ni är lite av psykopater som vill förnedra andra människor, och denna gång ännu värre era barn...

Feminism handlar INTE om huruvida herr gårman har kjol... Feminism handlar om LIKA rättigheter, detta betyder då inte att du har RÄTT att välja hur någon annan ska vara - för då är du precis likadan som de värsta männen i patriarkatet...

Feminism är helt sonika för lika saker i samhället, rätt till chefspositioner, rätt till lika lön, rätt till social acceptans - detta hänger inte ihop med att tvinga på någon att bli könlös eller kvinna...

//Signing off 4good

• Nihilisten
    Annamaria44 skrev 2012-08-23 23:40:29 följande:

Det är klart de inte behöver bli mobbade för att de har klänning om DE själva valt. Nu är det TS som väljer. Trygga, harmoniska och självständiga barn blir inte mobbade, de klarar av kommentarer.
    Det har du rätt i. Jag tycker egentligen inte att det är fel att föräldrar väljer åt sina pojkar att de skall ha klänning när de är bebisar, för flickföräldrar gör samma sak, väljer klänning åt sitt barn. Tycker att det är saksamma, och hoppas på att det en dag blir socialt accepterat av pojkar och män att bära klänning på samma villkor som flickor och kvinnor. Jag har själv en son, som jag klär i alla färger, även de allra sötsliskaste hello kitty osv. Dock är jag lite dubbelmoral där för jag undviker klänning på ett sätt som jag inte hade gjort om han vore en flicka. Den dagen (om den kommer) som han själv säger/visar på att han vill ha en klänning, kommer han dock att få det utan protester av vare sig mig eller hans pappa...
    Det är bara med hjärtat man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen.
  • Nihilisten
    Lingonflickan skrev 2012-08-24 10:22:56 följande:

Och vad bar din partner? Brudklänning?
    Nej. Traditionella bröllopskläder för män. 
    Jag valde dock frack, då jag tycker att det är snyggt.
    Jag gjorde det inte för att provocera eller visa en poäng, utan helt enkelt för att jag kände för det.
    I vardagslivet väljer jag dock ofta klänning, då jag trivs i det.
    Vissa andra gånger väljer jag skjorta och jeans, för att jag trivs i det.
    Jag tar på mig det som jag trivs i och tycker är snyggt, ger helt enkelt blanka fan i om kläderna är avsedda för män eller kvinnor.
    Min partner gör detsamma, tunika är ett vanligt klädersplagg på honom t.ex.
    Önskar att det fanns kläder i mindre storlekar på herravdelningen faktiskt, då jag oftast tycker att dessa kläder är snyggare.
    Men tyvärr är jag oftast för liten och slank för att de skall passa min kroppsfigur. 
    Det är bara med hjärtat man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen.
  • Anonym

Som att försöka prata en sektmedlem till rätta det här.
    Lika lön för lika arbete, visst. Den som är gammal nog att visa att den vill kallas hen och bära klänning kan väl göra det. Men lär barnet svenska.

• mamman64
    PolyPond skrev 2012-08-23 18:51:41 följande:
    Förlöjligande, som sagt. Effektivt som faen när man vill ha folk att göra som man vill.

som jag skrivit förr....alla människor får agera och klä sig precis som de vill utan att jag tycker mig ha rätt att lägga mig i det och anmärka på det. Jag tycker snarare att det är bra att alla männisor följer sitt hjärta.

Men jag vill inteha en man som gårklädd i klänning efetrsom jag inte skulle attraheras av det. Och det är min fulla rätt att tycka så.

Ingen behöver ändra sig för min skull men jag ska ha rätt att välja sånt i mitt liv som jag känner att jag vill ha!

Du skriver på ett ställe och ett svar till mig att det bara är ett klädstycke....OM det nu bara var ett klädstycke det handlade om så skulle lika gärna dessa män som vill kläsig i klänningar lika gärna fortsätta att klä sig i byxor. Så självklart spelar kläderna en väldigt stor roll i hur vi vill bli bemötta av andra människor!

Jag dömer ingen me...n nej tack...jag vill inte ha en man i klänning!!         
  • PolyPond
    mamman64 skrev 2012-08-24 19:49:52 följande:

som jag skrivit förr....alla människor får agera och klä sig precis som de vill utan att jag tycker mig ha rätt att lägga mig i det och anmärka på det. Jag tycker snarare att det är bra att alla männisor följer sitt hjärta.

Men jag vill inteha en man som gårklädd i klänning efetrsom jag inte skulle attraheras av det. Och det är min fulla rätt att tycka så.

Ingen behöver ändra sig för min skull men jag ska ha rätt att välja sånt i mitt liv som jag känner att jag vill ha!

Du skriver på ett ställe och ett svar till mig att det bara är ett klädstycke....OM det nu bara var ett klädstycke det handlade om så skulle lika gärna dessa män som vill kläsig i klänningar lika gärna fortsätta att klä sig i byxor. Så självklart spelar kläderna en väldigt stor roll i hur vi vill bli bemötta av andra människor!

Jag dömer ingen me...n nej tack...jag vill inte ha en man i klänning!!         
    Ja, det är din fulla rätt att tycka så, men vilken anledning har du att ventilera det?
  • PolyPond
    Trekk skrev 2012-08-24 13:18:42 följande:
    Att klä en pojke i flickkläder är att slänga in ett oskyldigt barn som kanonmat i sitt egna krig, har INGET med frihet och tolerans att göra. Handlar snarare om en mor som inte kan eller vill sitt barns bästa.

Inte alls. Tvärtom är det att använda dem i ett krig när man pådyvlar dem könsroller som de kanske inte ens vill ha. Friheten det innebär att presenteras för möjligheter och själv få välja är något jag unnar alla människor. Tyvärr är alldeles för många så pass inskränkta att de inte kan se att andra kan ha det behovet. Alternativt vill de att alla ska behöva dras med samma skit som de själva tvingats leva med.
  • PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-24 12:03:05 följande:
    Har inte du skrivit någonstans att du är bi..? I så fall är det ju inte så konstigt att du inte tänder på machomän... (Om jag blandar ihop dig med någon nu så ber jag om ursäkt.)

Själv tror jag, att ytterst få heterosexuella kvinnor hade tackat nej till Timothy Dalton när han var 40... Eller Dolph Lundgren när han var 30... Sedan är det en annan sak att praktexemplaren inte räcker till alla, och att verkligheten för de flesta handlar om att "älska den man får". 

Finns hur många bin som helst som tänder på machomän. Jag gör det inte. Många andra gör det inte heller.
  • PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-24 12:09:57 följande:
    Det var Polypond som sa att byxor gjorde det för varmt om pungen i varma klimat... 

Ja, alltså, jag förespråkar verkligen inte att kvinnor ska se ut som blonderade bimbos HELLER! Jag har absolut inget gemensamt med sådana extremt utseendefixerade kvinnor heller. De är så att säga den andra extremen av skalan, där de kraftiga, mörkröstade, snaggade, snusande kvinnorna befinner sig på den ena änden.

Att kjol många gånger skulle vara ett praktiskt plagg för män innebär inte att byxor behöver vara ett problem i alla lägen. Det är en skruvad slutsats att dra. MsMurphy har helt rätt.
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!