• Anonym (Ts)

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut. Trodde först han bara skulle hålla på en stund men nu har det gått över en vecka! Och på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.

• Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!
  • Pompeia01
    msmurphy skrev 2012-08-24 08:56:34 följande:

Det fattar inte jag heller, men många barn kommer ju in i en "prinsessfas" och barn är inte alltid så lätta att resonera med :)

Fast allting har ju sin tid. Min dotter har också byxor när hon rider och seglar, och förut när hon lekte på lekplatser och klättrade i klätterställningar. Och självklart overall på vintern, när hon var liten. En del byxor och overaller ärvde hon av rent ekonomiska skäl t.o.m.efter sin bror - de var blå alltså!

Men på kalas, i kyrkan, på skolavslutningar o.s.v., samt mer ofta annars också på sommaren, har hon också haft söta klänningar och kjolar. 

Det är väl ingen som förespråkar att flickor alltid ska gå i snärjiga kjolar i ömtåliga material, så att de inte kan leka och öva upp sin motorik,  heller..?     
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-24 10:09:27 följande:
      Hade det varit ett stort problem att ha byxor när man har pung, så hade inte seden att män ska ha byxor uppstått nästan överallt på jorden. Hör du ofta män klaga på detta..?

Alltså, om man tittar på hur utvecklingen har gått mot allt manhaftigare kvinnor, så hade det kanske varit bättre om det aldrig blivit socialt accepterat med kvinnobyxor. För gränserna flyttas ju hela tiden. Det kallas "the slippery slope".

Trots att jag är emot invandring som företeelse, så kan jag med hjärtat och känslorna förstå de svenska män som hämtar en hustru åt sig i Asien. En söt, spenslig, trevlig och feminin tjej, som klär sig kvinnligt och är pysslig och barnkär. I stället för som många svenska kvinnor har blivit nu: stora och feta, GÅR som en karl och STÅR som en karl och SITTER som en karl i sina långbyxor med gylf och gymnastikskor och snaggat hår. Dominanta och aggressiva och högröstade...

Vad är det för fel med att kvinnor får vara kvinnor och män män - med tydliga skillnader i klädsel och uppträdande, så att de lättare känner igen varandra som det motsatta könet och kan tända på varandra..?  
    Jag säger inte att det är ett problem att ha byxor när man har pung, utan att kjol antagligen är bättre när det är varmt. I många varma länder har männen kjolliknande plagg också. Om du själv haft "stuffing" mellan benen någon gång, så kan du ha en hint om hur varmt det kan bli.

På vissa ställen i Afrika finner de det väldigt humoristiskt att kvinnor har byxor. Att kvinnor däremot blir allt manhaftigare tror jag du har svårt att hitta belägg för, då mycket faktiskt talar för ökade könsrollsklyftor. Framförallt konsumtionsmässigt.

Jag tänder inte på macohomän, så din idé om att vi skulle tända mera på varandra för att genusgränserna är större håller inte. Vi behöver få vara olika för att alla ska få chansen att vara sig själv och hitta någon (eller några) de vill vara med.
  • msmurphy
    Pompeia01 skrev 2012-08-24 10:09:27 följande:
      Hade det varit ett stort problem att ha byxor när man har pung, så hade inte seden att män ska ha byxor uppstått nästan överallt på jorden. Hör du ofta män klaga på detta..?

Alltså, om man tittar på hur utvecklingen har gått mot allt manhaftigare kvinnor, så hade det kanske varit bättre om det aldrig blivit socialt accepterat med kvinnobyxor. För gränserna flyttas ju hela tiden. Det kallas "the slippery slope".

Trots att jag är emot invandring som företeelse, så kan jag med hjärtat och känslorna förstå de svenska män som hämtar en hustru åt sig i Asien. En söt, spenslig, trevlig och feminin tjej, som klär sig kvinnligt och är pysslig och barnkär. I stället för som många svenska kvinnor har blivit nu: stora och feta, GÅR som en karl och STÅR som en karl och SITTER som en karl i sina långbyxor med gylf och gymnastikskor och snaggat hår. Dominanta och aggressiva och högröstade...

Vad är det för fel med att kvinnor får vara kvinnor och män män - med tydliga skillnader i klädsel och uppträdande, så att de lättare känner igen varandra som det motsatta könet och kan tända på varandra..?  

Men det är ingen som har sagt att det är ett problem för män att bära byxor. Försök att tänka lite nyanserat.

Hur många aggressiva kvinnor med snaggat hår som går som män ser du dagligen? Det är inte direkt hetaste trenden...

The slippery slope som du talar om går ju åt andra hållet också. Visst, kvinnor har byxor på sig numer. Men även djupa urringningar, push up, inget kroppshår etc. En kvinna med orakade ben ses som ofeminin, så var det knappast för hundra år sen.

Och sen det gamla uttjatade icke-argumentet om att kvinnor ska få vara kvinnor och män män. Självklart ska man få vara det. Hela grejen som man vänder sig emot är alla dessa "kvinnliga" attribut skulle vara oföränderligt och en absolut sanning.
  • Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-08-24 10:51:59 följande:
    Jag säger inte att det är ett problem att ha byxor när man har pung, utan att kjol antagligen är bättre när det är varmt. I många varma länder har männen kjolliknande plagg också. Om du själv haft "stuffing" mellan benen någon gång, så kan du ha en hint om hur varmt det kan bli.

På vissa ställen i Afrika finner de det väldigt humoristiskt att kvinnor har byxor. Att kvinnor däremot blir allt manhaftigare tror jag du har svårt att hitta belägg för, då mycket faktiskt talar för ökade könsrollsklyftor. Framförallt konsumtionsmässigt.

Jag tänder inte på macohomän, så din idé om att vi skulle tända mera på varandra för att genusgränserna är större håller inte. Vi behöver få vara olika för att alla ska få chansen att vara sig själv och hitta någon (eller några) de vill vara med.
    Har inte du skrivit någonstans att du är bi..? I så fall är det ju inte så konstigt att du inte tänder på machomän... (Om jag blandar ihop dig med någon nu så ber jag om ursäkt.)

Själv tror jag, att ytterst få heterosexuella kvinnor hade tackat nej till Timothy Dalton när han var 40... Eller Dolph Lundgren när han var 30... Sedan är det en annan sak att praktexemplaren inte räcker till alla, och att verkligheten för de flesta handlar om att "älska den man får". 
  • Pompeia01
    msmurphy skrev 2012-08-24 11:00:06 följande:

Men det är ingen som har sagt att det är ett problem för män att bära byxor. Försök att tänka lite nyanserat.

Hur många aggressiva kvinnor med snaggat hår som går som män ser du dagligen? Det är inte direkt hetaste trenden...
    The slippery slope som du talar om går ju åt andra hållet också. Visst, kvinnor har byxor på sig numer. Men även djupa urringningar, push up, inget kroppshår etc. En kvinna med orakade ben ses som ofeminin, så var det knappast för hundra år sen.

Och sen det gamla uttjatade icke-argumentet om att kvinnor ska få vara kvinnor och män män. Självklart ska man få vara det. Hela grejen som man vänder sig emot är alla dessa "kvinnliga" attribut skulle vara oföränderligt och en absolut sanning.
    Det var Polypond som sa att byxor gjorde det för varmt om pungen i varma klimat... 

Ja, alltså, jag förespråkar verkligen inte att kvinnor ska se ut som blonderade bimbos HELLER! Jag har absolut inget gemensamt med sådana extremt utseendefixerade kvinnor heller. De är så att säga den andra extremen av skalan, där de kraftiga, mörkröstade, snaggade, snusande kvinnorna befinner sig på den ena änden.
  • Pompeia01

PolyPond skrev 2012-08-24 10:51:59 följande:

Japp, men det är skillnad på de "kjolliknande" plaggen som män har i dessa länder, och på de som queerfeminister här i Sverige tycker är lämpliga på män. Det finns ALLTID tydliga skillnader mellan mansdräkten och kvinnodräkten i alla kända folkslag. Och de skillnaderna finns där av en anledning.

Jag lägger upp två bilder på arabiska kvinnodräkter (de som går i burka kan mycket väl ha så färgglada och figurnära klänningar under!) och en på en arabisk mansdräkt. Inte råder det väl någon tvekan om vilken som är vilken..? Trots att galabiyan inte innefattar några byxor. 
  • msmurphy
    Pompeia01 skrev 2012-08-24 12:09:57 följande:
    Det var Polypond som sa att byxor gjorde det för varmt om pungen i varma klimat... 

Ja, alltså, jag förespråkar verkligen inte att kvinnor ska se ut som blonderade bimbos HELLER! Jag har absolut inget gemensamt med sådana extremt utseendefixerade kvinnor heller. De är så att säga den andra extremen av skalan, där de kraftiga, mörkröstade, snaggade, snusande kvinnorna befinner sig på den ena änden.

Precis. Det är alltså inte någon som helst majoritet som är som du beskrivet, så varför framställer du dessa som något sorts ideal? Bimbosarna är ju jävligt många fler.

Angående byxorna så var det du som uppfattade polyponds inlägg som att hon ansåg de vara ett problem, men det var inte så hon menade.

På tal om ideal. Jag och alla jag känner föredrar intellekt framför muskelmassa. Min förra kille var exakt som mitt ideal, så det handlar inte i mitt fall om att jag tvingas ta det som blir över så att säga. Iaf, han var lång, supersmal, klädde sig trendigt, snygg frisyr - inte för kort. Som person var han extremt intelligent och ambitiös, älskade matlagning, var inte det minsta aggressiv eller macho. Han var drömmen!

Kontentan av detta utlägg: jävligt många brudar, inte bara några enstaka undantag, tänder inte på machostereotypen!
  • Trekk
    PolyPond skrev 2012-08-23 21:05:22 följande:
    I tidiga förskoleåldern? -knappast.
    Och därefter kan de välja själva.

Tycker du verkligen att det är lämpligt att stigmatisera tjejkläder (för det är just tjejkläder, inte killkläder, som skapar denna upprördhet) på samma sätt som en naziuniform?
    Varför ska bara tjejer/kvinnor ha rätt att bära alla kläder utan att någon höjer på ögonbrynet?
    Helt meningslöst att klä honom på det viset så han bara är några år gammal, det som sker är att mammans lämplighet och omdöme som mor ifrågasätt av omgivningen och inget mer.

Folk blir nog lika upprörda om barnet kläs i naziuniform eller som en clown eller vad det nu må vara. Klara tecken på att modern är väldigt konstig och låter det gå ut över barnet.

Det antal killar som vill klä sig i tjejkläder är så marginellt få att ingen efterfrågan på förändring finns. Fanns det många skulle det ha ändrats för länge sedan. 
  • Trekk
    PolyPond skrev 2012-08-23 21:08:00 följande:
    Jag finner det väldigt viktigt att både utöva och lära ut frihet och tolerans.
    Att klä en pojke i flickkläder är att slänga in ett oskyldigt barn som kanonmat i sitt egna krig, har INGET med frihet och tolerans att göra. Handlar snarare om en mor som inte kan eller vill sitt barns bästa.
  • Pompeia01

msmurphy skrev 2012-08-24 12:45:30 följande:

Precis. Det är alltså inte någon som helst majoritet som är som du beskrivet, så varför framställer du dessa som något sorts ideal? Bimbosarna är ju jävligt många fler.

Angående byxorna så var det du som uppfattade polyponds inlägg som att hon ansåg de vara ett problem, men det var inte så hon menade.

På tal om ideal. Jag och alla jag känner föredrar intellekt framför muskelmassa. Min förra kille var exakt som mitt ideal, så det handlar inte i mitt fall om att jag tvingas ta det som blir över så att säga. Iaf, han var lång, supersmal, klädde sig trendigt, snygg frisyr - inte för kort. Som person var han extremt intelligent och ambitiös, älskade matlagning, var inte det minsta aggressiv eller macho. Han var drömmen!
    Kontentan av detta utlägg: jävligt många brudar, inte bara några enstaka undantag, tänder inte på machostereotypen!
    För att denna typ av feminister sätter upp dessa "könsöverskridande" personer (av båda könen) som ett ideal. Och propagerar för att vi alla ska uppfostra våra barn åt det hållet. Alltid när man säger att man är emot detta, så kommer bimbobilden upp - som om det skulle vara så vi antifeminister skulle vilja se våra döttrar när de blir stora.

Lägger upp några foton på kvinnor, som tydligen klarar av att vara både feminina och utomordentligt vackra utan att vara bimbos. Vad hade de vunnit på att deras mammor uppfostrat dem till att klä sig och uppföra sig mera som män..?
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!