• Anonym (Ts)

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut. Trodde först han bara skulle hålla på en stund men nu har det gått över en vecka! Och på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.

• Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!
  • PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-24 12:14:49 följande:

Japp, men det är skillnad på de "kjolliknande" plaggen som män har i dessa länder, och på de som queerfeminister här i Sverige tycker är lämpliga på män. Det finns ALLTID tydliga skillnader mellan mansdräkten och kvinnodräkten i alla kända folkslag. Och de skillnaderna finns där av en anledning.

Jag lägger upp två bilder på arabiska kvinnodräkter (de som går i burka kan mycket väl ha så färgglada och figurnära klänningar under!) och en på en arabisk mansdräkt. Inte råder det väl någon tvekan om vilken som är vilken..? Trots att galabiyan inte innefattar några byxor. 

Helt irrelevant för det jag talar om.
  • PolyPond
    Trekk skrev 2012-08-24 13:17:29 följande:
    Helt meningslöst att klä honom på det viset så han bara är några år gammal, det som sker är att mammans lämplighet och omdöme som mor ifrågasätt av omgivningen och inget mer.

Folk blir nog lika upprörda om barnet kläs i naziuniform eller som en clown eller vad det nu må vara. Klara tecken på att modern är väldigt konstig och låter det gå ut över barnet.

Det antal killar som vill klä sig i tjejkläder är så marginellt få att ingen efterfrågan på förändring finns. Fanns det många skulle det ha ändrats för länge sedan. 

Ingen utanför den närmaste omgivning vet könet på barnet, så det händer absolut ingenting. De närmaste vet vad jag står och barnets fäder delar mina åsikter. 

Om folk blir lika upprörda för en genuskonträra kläder på ett barn som en nazistuniform, så säger det väldigt mycket mer om bristen på förnuft hos "folk" än hos mig.

Oavsett om en företeelse är marginell eller inte, så kan man förtrycka den extremt effektivt genom förlöjligande. Just mansrollen har väldigt stora begränsningar just för att detta vapen används flitigt. Det krävs enormt mycket kraft hos en kille för att bryta något nämnvärt mot könsrollen. Ofta många gånger mera än det krävs för kvinnor att hoppa över skaklarna.    
  • Simon 681
    PolyPond skrev 2012-08-24 21:34:22 följande:

Inte alls. Tvärtom är det att använda dem i ett krig när man pådyvlar dem könsroller som de kanske inte ens vill ha. Friheten det innebär att presenteras för möjligheter och själv få välja är något jag unnar alla människor. Tyvärr är alldeles för många så pass inskränkta att de inte kan se att andra kan ha det behovet. Alternativt vill de att alla ska behöva dras med samma skit som de själva tvingats leva med.

Men det är ju bland annat de typiska tjejkläderna (typ rosa, opraktiska prinsessklänningar) som det är fel på, som symboliserar artificiell könsuppdelning och som ingen borde ha på sig. Jag tycker att  klänningar med spets är förnedrande på killar såväl som tjejer. Det signalerar "mamma ville ha en julgran".

Det är inte en vinst mot könsroller att bara flytta runt de stereotypiska uttrycken för dessa. Det är dessa uttryck som måste bekämpas.  
  • PolyPond
    Simon 681 skrev 2012-08-24 22:18:02 följande:

Men det är ju bland annat de typiska tjejkläderna (typ rosa, opraktiska prinsessklänningar) som det är fel på, som symboliserar artificiell könsuppdelning och som ingen borde ha på sig. Jag tycker att  klänningar med spets är förnedrande på killar såväl som tjejer. Det signalerar "mamma ville ha en julgran".

Det är inte en vinst mot könsroller att bara flytta runt de stereotypiska uttrycken för dessa. Det är dessa uttryck som måste bekämpas.  
    Jag håller inte med dig, även om jag själv anser att volanger och rosetter är fasansfulla. Spets däremot, är traditionellt kvinnligt hantverk som börjar få lite renässans. Med all rätt, då det är rent imponerande arbetsinsatser som ofta ligger bakom. Överlag så förtjänar kvinnors hantverk mera status.
  • Simon 681
    PolyPond skrev 2012-08-24 22:37:45 följande:
    Jag håller inte med dig, även om jag själv anser att volanger och rosetter är fasansfulla. Spets däremot, är traditionellt kvinnligt hantverk som börjar få lite renässans. Med all rätt, då det är rent imponerande arbetsinsatser som ofta ligger bakom. Överlag så förtjänar kvinnors hantverk mera status.

Att det är "fint" är ointressant. Det skall inte finnas "kvinnors" hantverk, eftersom det inte skall finnas stereotypt manligt eller kvinnligt, endast individer som gör som det vill.
  • PolyPond
    Simon 681 skrev 2012-08-24 22:42:22 följande:

Att det är "fint" är ointressant. Det skall inte finnas "kvinnors" hantverk, eftersom det inte skall finnas stereotypt manligt eller kvinnligt, endast individer som gör som det vill.
    Nu pratar jag historia här.
  • Simon 681
    PolyPond skrev 2012-08-24 22:43:42 följande:
    Nu pratar jag historia här.

Men varför skall folk nu gå runt med något bara för att det har en historia? Vi vet väl bättre nu?
  • PolyPond
    Simon 681 skrev 2012-08-24 22:47:48 följande:

Men varför skall folk nu gå runt med något bara för att det har en historia? Vi vet väl bättre nu?
    Jag anser att det är viktigt med historien och däribland ingår kvinnornas historia, som tyvärr är ganska magert dokumenterad i många fall. Jag är glad för att medvetenheten om detta ökat.

Och nej, jag skulle inte säga att "vi vet bättre nu".
  • Simon 681
    PolyPond skrev 2012-08-24 23:01:15 följande:
    Jag anser att det är viktigt med historien och däribland ingår kvinnornas historia, som tyvärr är ganska magert dokumenterad i många fall. Jag är glad för att medvetenheten om detta ökat.

Och nej, jag skulle inte säga att "vi vet bättre nu".

Inte? Jämför med när vet vi inte bättre?
  • trytofindme

Usch vad nyfiken jag blev på vad TS barn med penis heter. Antar att jag aldrig kommer få veta. Hur namnger man en "hen". Ungen kanske får välja det själv också när han "valt" om han ska bli flicka eller pojke.

Men allvarligt, hur många hjärnceller saknar man om man kallar sin son hen?

Jag tycker det är väldigt starkt gjort av TS karl att protestera så tydligt. Dock hade jag nog gett upp förhållandet långt tidigare, för det verkar som att dom är väldigt oense om behandlingen av sin son.

Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!