• Anonym (Ts)

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut. Trodde först han bara skulle hålla på en stund men nu har det gått över en vecka! Och på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.

• Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!
  • Anonym
    msmurphy skrev 2012-08-23 22:14:06 följande:
    Eh, va? Fattar absolut inte hur det är relevant för mitt inlägg.

Det var ju otänkbart för kvinnor att bära byxor fortfarande för hundra år sen. Tycker du att kvinnor som bär byxor är manhaftiga? Inte känner sig som kvinnor? 
    Nä, inte byxbärande kvinnor i allmänhet. Många byxbärande kvinnor har avsevärt mycket mindre buske än kvinnor i kjol på 50-talet hade. Men även de mest manhaftiga hjulbenta av biologiska kvinnor med mansidentitet blev som de blev utan att kallas den eller hen eller det.
  • Tom Araya

Oavsett genustänk fattar jag inte varför man sätter på opraktiska flickkläder på en pojke. Tvärt om har för mig en högre logik.

• PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-24 01:13:26 följande:

Det är väl klart att det är mer feminint med kjol/klänning än med byxor! Byxor kan dock vara lämpliga på kvinnor i vissa sammanhang, t.ex. till häst eller när man går i oländig terräng (skyddar mot sår på benen samt myggor och andra kryp) eller sysslar med någon sport. Då är en lång kjol ivägen. Säkerligen var det också dessa prakiska skäl, som gjorde att långbyxor på kvinnor blev accepterade. Men en klänning på en man fyller ju ingen som helst praktisk funktion.
    Frågan är väl om du förstår varför? Att kvinnor en gång i tiden kämpade för rätten att bära detta plagg. Samma hån och samma motsättningar mötte dem som möter killar i klänning nu. Av historien kan vi blott konstatera att mänskligheten inte lär av historien.
    Ta en REJÄL funderare kring varför ett litet tygstycke upprör så!

Kjol måste vara det ultimata plagget mot pungsvett, liksom för tultande blöjbarn och sådana som håller på att bli torra. Antagligen är kjolen, på grund av pungen, ett lämpligare plagg för män än kvinnor.
  • Clotilda

Familjeliv har tagit över mitt liv! Drömde om denna tråd inatt, då TS och hennes klänningbärande man var på fest hos oss. Tyckte att det var en fin klänning och förstod inte varför hon blev så upprörd.

• msmurphy
    Pompeia01 skrev 2012-08-24 01:13:26 följande:
    Det är väl klart att det är mer feminint med kjol/klänning än med byxor! Byxor kan dock vara lämpliga på kvinnor i vissa sammanhang, t.ex. till häst eller när man går i oländig terräng (skyddar mot sår på benen samt myggor och andra kryp) eller sysslar med någon sport. Då är en lång kjol ivägen. Säkerligen var det också dessa prakiska skäl, som gjorde att långbyxor på kvinnor blev accepterade. Men en klänning på en man fyller ju ingen som helst praktisk funktion.

Anonym skrev 2012-08-24 01:29:27 följande:
    Nä, inte byxbärande kvinnor i allmänhet. Många byxbärande kvinnor har avsevärt mycket mindre buske än kvinnor i kjol på 50-talet hade. Men även de mest manhaftiga hjulbenta av biologiska kvinnor med mansidentitet blev som de blev utan att kallas den eller hen eller det.

Detta om något är väl ett bevis för att VISSA företeelser som anses kvinnliga/manliga är skapade. Så nu är man mindre kvinnor om man inte vaxar fittan? Eller armhålor eller vad du nu pratar om? Om man kan tänka lite längre än näsan räcker så fattar man att det inte har ett dugg med kvinnlighet att göra, utan är ett modepåfund.

Visserligen håller jag med om att kjol oftast är mindre praktiskt än klänning, men so what? Hur praktiskt klär vi oss egentligen för det mesta?

Slutligen: hjulbenta? Va? Blev som de blev? Va?
  • msmurphy
    Tom Araya skrev 2012-08-24 03:19:29 följande:
    Oavsett genustänk fattar jag inte varför man sätter på opraktiska flickkläder på en pojke. Tvärt om har för mig en högre logik.

Det fattar inte jag heller, men många barn kommer ju in i en "prinsessfas" och barn är inte alltid så lätta att resonera med :)
  • Pompeia01

PolyPond skrev 2012-08-24 08:47:41 följande:
    Frågan är väl om du förstår varför? Att kvinnor en gång i tiden kämpade för rätten att bära detta plagg. Samma hån och samma motsättningar mötte dem som möter killar i klänning nu. Av historien kan vi blott konstatera att mänskligheten inte lär av historien.
    Ta en REJÄL funderare kring varför ett litet tygstycke upprör så!

Kjol måste vara det ultimata plagget mot pungsvett, liksom för tultande blöjbarn och sådana som håller på att bli torra. Antagligen är kjolen, på grund av pungen, ett lämpligare plagg för män än kvinnor.
      Hade det varit ett stort problem att ha byxor när man har pung, så hade inte seden att män ska ha byxor uppstått nästan överallt på jorden. Hör du ofta män klaga på detta..?

Alltså, om man tittar på hur utvecklingen har gått mot allt manhaftigare kvinnor, så hade det kanske varit bättre om det aldrig blivit socialt accepterat med kvinnobyxor. För gränserna flyttas ju hela tiden. Det kallas "the slippery slope".

Trots att jag är emot invandring som företeelse, så kan jag med hjärtat och känslorna förstå de svenska män som hämtar en hustru åt sig i Asien. En söt, spenslig, trevlig och feminin tjej, som klär sig kvinnligt och är pysslig och barnkär. I stället för som många svenska kvinnor har blivit nu: stora och feta, GÅR som en karl och STÅR som en karl och SITTER som en karl i sina långbyxor med gylf och gymnastikskor och snaggat hår. Dominanta och aggressiva och högröstade...

Vad är det för fel med att kvinnor får vara kvinnor och män män - med tydliga skillnader i klädsel och uppträdande, så att de lättare känner igen varandra som det motsatta könet och kan tända på varandra..?  
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Anonym (hOn)
    mion skrev 2012-08-23 21:49:34 följande:
    för i helvete varför kan inte killar få vara killar o tjejer tjejer????

Nihilisten skrev 2012-08-23 21:51:01 följande:
    Jag hade frack på mitt bröllop. Jag var väl konstig, löjlig och fel då.

ja
  • Lingonflickan
    Nihilisten skrev 2012-08-23 21:51:01 följande:
    Jag hade frack på mitt bröllop. Jag var väl konstig, löjlig och fel då.

Och vad bar din partner? Brudklänning?
    Puss!!
  • Pompeia01
    Tom Araya skrev 2012-08-24 03:19:29 följande:
    Ja, precis! Jag skulle förresten reagera även om det var en liten FLICKA som jämt var klädd i lång, snärjig kjol, så att hon inte kunde utvecklas fullt ut motoriskt genom att klättra i träd o.s.v.. Damsadel är heller ingen höjdare...
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!