• Stjärnfall76

Läxor för eller emot?

Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

• Svar på tråden Läxor för eller emot?
  • miljarden
    garib skrev 2012-09-05 21:14:08 följande:
    För.Jag tycker den svenska skolan har för lite krav på eleverna.Allt ska vara roligt .Deras fritid tas upp av fritidsaktiviteter,istället för att satsa på utbildng.Äldre elever  är  ute på kvällar och helger  istället för att ägna sig åt läxor.
    Ställer samma fråga som Danitra, hur ska man kompensera för de ojämlika hemförhållanden som barnen har?
  • garib

Det  ska finnas möjlighet att få hjälp i skolan .Skoldagen kan förlängas.De yngre får göra läxorna på fritids. Detta kräver resurser men svensk skola måste bli bättre.

• miljarden
    garib skrev 2012-09-05 21:30:44 följande:
    Det  ska finnas möjlighet att få hjälp i skolan .Skoldagen kan förlängas.De yngre får göra läxorna på fritids. Detta kräver resurser men svensk skola måste bli bättre.
    Om läxorna ändå ska vara skolans ansvar och ligga inom skolans verksamhet, vad är då poängen med läxor? Är det inte bättre att lägga krut på den ordinarie undervisningen.
    Tänk också på hur mycket lärartid/resurser läxor tar, i form av förberedelse och framför allt rättning.
  • Danitra
    garib skrev 2012-09-05 21:30:44 följande:
    Många av de som behöver mer stöd från skolan har inte rätt till fritids.
  • Noran

Jag är för läxor i alla åldrar.

Alla barn är olika, en del har lätt för att koncenterar sig och blir motiverade på lektionerna, andra lär sig bättre i lugn och ro hemma. Med läxor får barnen både och och man kan bättre möta allas behov.

Man får mer tid att lära sig när man tränar både hemma och i skolan. Alltså blir resultatet bättre.

Föräldrarna är ju till stor del ansvariga för sina barn, även för att dom ska klara skolan. (I alla fall känner jag ett sådant ansvar för mina barn) Det underlättar för föräldrarna att ta det ansvaret om det finns läxor, så att man får inblick i vad barnen gör och hur dom jobbar.

Vist blir det orättvist att vissa föräldrar stöttar och hjälper mer, men det blir det i alla fall. Livet är inte rättvist. Man behöver inte sänka alls nivå till lägsta nivå bara för att det ska bli rättvist. Det tjänar ingen på.

• läkarstudent

För. Dels är det bra för barnet att tidigt börja träna på att ta ansvar för sina studier, och dels är det jättebra för inlärningen med täta repetitioner av det man just lärt sig. (Jag har gymnasieutbildning och pluggar nu till läkare)

• anok

Emot. Detta på grund av att skolan skall vara lika för alla, men genom läxor blir eleven bedömd utefter föräldrarnas kunskap och engagemang.

Dock bör man ändå träna på glosor och läsning utanför skoltid. Så viss läxa är jag för, men då på en nivå som alla klarar.

Anser att en större vetenskaplig undersökning kring läxornas effekt på betyg och lärande skulle vara på sin plats. 

• cotton

Jag är för läxor, från start. Hur kompensera för de ojämlika villkor som råder? Inte att minska allas inlärningsnivå (avskyr det tänker, att alla ska ha lika "dåligt" minsann) i varje fall. Och att plötsligt introducera läxan på högstadiet...? Har ojämlikheterna jämnat till sig då? Knappast! Istället har man unga med onödigt låg allmänbildning, som dessutom inte kan ta eget ansvar. Dessutom, för att motverka ojämnheterna för barnens förutsättningar - ska man förbjuda engagerade föräldrar att läxläsa/ studera tillsammans med sina barn? Dumheter!!!

Min lösning är mer läxor och större krav på barnen, barnen mår bra av krav. Då blir det lättare att se vilka som inte hänger med och så kan man sätta in extraresurser där.

• frankrike

Läxorna är till för att befästa det man går igenom och jobbar med i skolan. Om man jobbar på, lyssnar och är ambitiös när man är i skolan ska nav kunna fixa läxan hemma på egen hand och är alltså inte beroende av föräldrar som kan hjälpa. Ps. Är gymnasielärare men talar om även lägre åldrar. Ds.

• Stjärnfall76

Jag tror det blir mer rättvist med läxor om man ska tala om rättvisa. De flesta barn behöver repetera det de lärt sig i form av läxor. I min sons klass var det jättelite läxor och det som han hade svårt för fick jag köpa egen läxa till. Nu är han bland de duktigaste men utan denna ete gjorda läxan hade det nog varit tvärt om. Hade de haft läxa så hade alla barn haft chans men som det är här, så blir det ju vara de engagerade föräldrarnas med råd att köpa eget material vars barn som blir blan de bästa. Jag är utbildad it-konsult men driver eget med min man. Min teori för tråden är att ju bättre utbildning desto mer för läxor. Troligtvis för att man vet att det behövs för att befästa kunskaperna.

Svar på tråden Läxor för eller emot?