• Stjärnfall76

Läxor för eller emot?

Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

• Svar på tråden Läxor för eller emot?
  • Simbelmynë

Jag är högskoleutbildad och arbetar som fritidspedagog.

Min son går i ettan i en friskola. Jag är för läxor. Min sons läxor är bra! Just nu har de tema "kroppen" och de pratar om måltider. Läxan innebär att dokumentera frukost, lunch, mellanmål och middag i både bild och text (man skriver så mycket man vill själv). Sen ska en av måltiderna redovisas muntligt. Min son tycker läxan är kul! Det innebär också att han är med och hjälper till att tillaga alla måltider så han ser hur det går till och vad maten innehåller.

• Stjärnfall76
    Helle333 skrev 2012-09-07 11:21:24 följande:
    DÄREMOT hade det nog inte varit helt fel om det kunde finnas läxhjälp på skolan. Detta infördes sista terminen jag gick i högstadiet. Då var det ju tyvärr för sent för att plugga upp tre års missad matematik och på gymnasiet fick jag återigen ingen hjälp.

Det borde vara självklart med lä hjälp i skolan. Tror inte heller man hinner lära sig allt på korta skoldagar i ett ofta stökigt klassrum. Resultaten syns ju.... Svenska barns allt sämre resultat internationellt sett Tråkigt att det blev så för dig.... Tyvärr är du nog inte den enda. Håller på att träna min son i skrivning, berättelser mm. Han har haft problem med det, fått kritik för det på samtalen, hatat att skriva. Men nu efter träningen så börjar han faktiskt tycka det är kul. Lä böckerna har jag fått köpa själv.... Men tänk så många barn skolan kunnat fånga upp om läxorna kom frå dem till alla barn med behov....
  • Danitra
    Simbelmynë skrev 2012-09-07 11:23:01 följande:
    Jag är högskoleutbildad och arbetar som fritidspedagog.

Min son går i ettan i en friskola. Jag är för läxor. Min sons läxor är bra! Just nu har de tema "kroppen" och de pratar om måltider. Läxan innebär att dokumentera frukost, lunch, mellanmål och middag i både bild och text (man skriver så mycket man vill själv). Sen ska en av måltiderna redovisas muntligt. Min son tycker läxan är kul! Det innebär också att han är med och hjälper till att tillaga alla måltider så han ser hur det går till och vad maten innehåller.
    Låter jättehärligt!

Men tänk på hur det blir för dom barn som oftast inte ens får frukost för att föräldrarna inte har pengar, inte orkar fixa det eller bara glömmer? Hur tror det det går för dessa barn att göra en sådan läxa?
  • Simbelmynë
    Danitra skrev 2012-09-07 11:45:31 följande:
    Låter jättehärligt!

Men tänk på hur det blir för dom barn som oftast inte ens får frukost för att föräldrarna inte har pengar, inte orkar fixa det eller bara glömmer? Hur tror det det går för dessa barn att göra en sådan läxa?
    Ja, det finns massa barn som har det svårt! Men just nu svarade jag utifrån mitt perspektiv och min sons läxor. När det gäller skolan så kommer det alltid finnas barn som kommer ikläm oavsett vad det är för läxor. Exempelvis finns det föräldrar som inte engagerar sig alls i barnens läxor och barnen får göra det själva. Men som sagt, frågan löd om man var för eller emot. När det gäller min sons skola och hur de lägger upp läxorna, är jag för. Det andra är egentligen en helt annan sakfråga.
  • Danitra
    Simbelmynë skrev 2012-09-07 12:22:56 följande:
    Ja, det finns massa barn som har det svårt! Men just nu svarade jag utifrån mitt perspektiv och min sons läxor. När det gäller skolan så kommer det alltid finnas barn som kommer ikläm oavsett vad det är för läxor. Exempelvis finns det föräldrar som inte engagerar sig alls i barnens läxor och barnen får göra det själva. Men som sagt, frågan löd om man var för eller emot. När det gäller min sons skola och hur de lägger upp läxorna, är jag för. Det andra är egentligen en helt annan sakfråga.
    Jag trodde frågan gällde läxor i allmänhet och inte läxor för just mitt barn.
  • Stjärnfall76
    Danitra skrev 2012-09-07 11:45:31 följande:
    Låter jättehärligt! Men tänk på hur det blir för dom barn som oftast inte ens får frukost för att föräldrarna inte har pengar, inte orkar fixa det eller bara glömmer? Hur tror det det går för dessa barn att göra en sådan läxa?

Kanske vi skulle förbjuda alla att ge sina barn frukost i rättvisans namn. Man kan inte tänka så alltid. Kanske det ärvts med en sådan läxa så att soc kan kopplas in, som sig bör om man inte ens orkar ge sina barn frukost. Även om inte alla människor får frukost är det väldigt bra att kära sig om frukost och om kost över huvud taget.
  • Danitra
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-07 12:54:20 följande:

Kanske vi skulle förbjuda alla att ge sina barn frukost i rättvisans namn. Man kan inte tänka så alltid. Kanske det ärvts med en sådan läxa så att soc kan kopplas in, som sig bör om man inte ens orkar ge sina barn frukost. Även om inte alla människor får frukost är det väldigt bra att kära sig om frukost och om kost över huvud taget.
    Självklart ska man inte förbjuda föräldrar att ge sina barn frukost, inte heller förbjuda föräldrar att uppmuntra lärande utanför skolan! Om du tror det är vad jag menar så har du missförstått mig.

Det jag menar är att ansvaret för inlärning ligger på skolan och förutsättningarna för att uppnå detta bör vara lika för alla barn. Att ge läxor som kräver hjälp av en vuxen lägger en del av detta ansvar på föräldrarna och jag tycker inte det är rätt.

Och ja, jag tycker att skolan borde erbjuda alla barn frukost men det är ingen fråga jag skulle prioritera i dagsläget.
  • Flickan och kråkan

Det finns ju läxor och läxor. Jag jobbar på högstadiet. Jag tycker att det är helt ok med läxor som alla barn faktiskt kan göra utan vuxenhjälp. Det kan handla om att exempelvis förbereda ett arbete med en text genom att läsa igenom den och exempelvis skriva någon fråga till den eller välja ut något ur den som man vill veta mer om etc. Det gör lektionen efter då man arbetar med texten mer effektiv eftersom barnen då är bekanta med den och dess innehåll.

Att läsa skönlitteratur (inte all läsning givetvis) är också en läxa som jag kan tycka behövs. Ska vi nå de kunskapskrav som lgr11 ställer upp och ge barnen möjlighet att nå de olika kraven på olika nivåer så har många svårt att enbart sköta läsningen i skolan. Läsning är ju så grundläggande och tar tid.

Jag håller med om att skolarbetet huvudsakligen ska ske hemma. Jag är dock inte anti-läxor, men tycker att man ska satsa på läxor som alla barn faktiskt kan göra, utan föräldrahjälp.

• Simbelmynë
    Danitra skrev 2012-09-07 13:05:52 följande:
    Självklart ska man inte förbjuda föräldrar att ge sina barn frukost, inte heller förbjuda föräldrar att uppmuntra lärande utanför skolan! Om du tror det är vad jag menar så har du missförstått mig.

Det jag menar är att ansvaret för inlärning ligger på skolan och förutsättningarna för att uppnå detta bör vara lika för alla barn. Att ge läxor som kräver hjälp av en vuxen lägger en del av detta ansvar på föräldrarna och jag tycker inte det är rätt.

Och ja, jag tycker att skolan borde erbjuda alla barn frukost men det är ingen fråga jag skulle prioritera i dagsläget.
    Jag anser inte att endast skolan har ansvaret för barns inlärning.
  • Plutteli

Jag har en högskoleutbildning, tekniskt arbete med relativt hög lön. Jag har även studerat pedagogik men vill inte arbeta som lärare. Jag är EMOT läxor, de fyller helt enkelt ingen funktion!

Det har gjorts studier på klasser där barnen fått läxor så som det i regel ser ut i skolan idag (glosor, läsuppgifter, mattetal som skall räknas) och skolor där den enda "läxa" som getts är till barn som ev. inte arbetat på lektionerna och behöver arbeta ikapp. Resultatet var att barnen som inte fick läxor klarade sig LIKA BRA eller BÄTTRE i skolan än de barn som fick läxor!
    Ska se om jag kan hitta metastudien alt. artikel om den senare ifall nån är intresserad.

Svar på tråden Läxor för eller emot?