• Stjärnfall76

Läxor för eller emot?

Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

• Svar på tråden Läxor för eller emot?
  • Simbelmynë

Jag är högskoleutbildad och arbetar som fritidspedagog.

Min son går i ettan i en friskola. Jag är för läxor. Min sons läxor är bra! Just nu har de tema "kroppen" och de pratar om måltider. Läxan innebär att dokumentera frukost, lunch, mellanmål och middag i både bild och text (man skriver så mycket man vill själv). Sen ska en av måltiderna redovisas muntligt. Min son tycker läxan är kul! Det innebär också att han är med och hjälper till att tillaga alla måltider så han ser hur det går till och vad maten innehåller.

• Stjärnfall76
    Helle333 skrev 2012-09-07 11:21:24 följande:
    DÄREMOT hade det nog inte varit helt fel om det kunde finnas läxhjälp på skolan. Detta infördes sista terminen jag gick i högstadiet. Då var det ju tyvärr för sent för att plugga upp tre års missad matematik och på gymnasiet fick jag återigen ingen hjälp.

Det borde vara självklart med lä hjälp i skolan. Tror inte heller man hinner lära sig allt på korta skoldagar i ett ofta stökigt klassrum. Resultaten syns ju.... Svenska barns allt sämre resultat internationellt sett Tråkigt att det blev så för dig.... Tyvärr är du nog inte den enda. Håller på att träna min son i skrivning, berättelser mm. Han har haft problem med det, fått kritik för det på samtalen, hatat att skriva. Men nu efter träningen så börjar han faktiskt tycka det är kul. Lä böckerna har jag fått köpa själv.... Men tänk så många barn skolan kunnat fånga upp om läxorna kom frå dem till alla barn med behov....
  • Danitra