• Stjärnfall76

Läxor för eller emot?

Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

• Svar på tråden Läxor för eller emot?
  • Simbelmynë
    Dr Mupp skrev 2012-09-07 19:27:34 följande:
    Läkarstuderande och för läxor, men det ska vara vettiga läxor. 

Läxor ger repetition vilket behövs för att få bra inlärning. Hur ska barnen bli bra på läsa om de inte lägger ner massor med tid på att faktiskt läsa? Läsning är nått som enklast och mest tidseffektivast förläggs hemma. Det krävs inte mer än en kvart om dagen. Samma sak med matterepetition, förlägg det hemma och använd den redan korta skoldagen till effektiv inlärning. 

Ja det finns dåliga föräldrar som inte stöttar sina barn, men vi kan inte lägga nivån på sämsta möjliga. Vi kan aldrig sudda bort skillnaderna med skolan. Även om barnen inte har regelrätta läxor så kommer de bra föräldrarna stötta sina barn med böcker, resor, museum mm. Nått som alla barn inte kommer få möjlighet till. 

Som exempel. Min ena son är riktigt dålig i matte. Förutom den vanliga matteläxan så har jag köpt in extra träningsmaterial i matte just för att stärka hans brister så han inte hamnar efter.  
  • Stjärnfall76
    Plutteli skrev 2012-09-07 18:19:32 följande:
    Studien kom väll fram till ungefär följande (med reservation för att jag av. inte minst allt rätt): Läxor blir lätt slentrian, de ges för att de "ska" ges men sen saknas tiden för att verkligen gå igenom dem. Barnen tränar för att de ska träna, inte för att ett genuint intresse finns. Detta medför att de lär för stunden för att klara ett ev. förhör men inte något som varar i längden. När inga läxor gavs annat än för att se till att alla hann med i skolan tränade barnen på att ta eget ansvar under lektionen, ingen ville ju ta med arbete hem när alla andra slapp! Detta gjorde att lektionerna blev effektivare och lärarna fick bättre möjlighet att faktiskt lära ut det de skulle. I klasserna där barnen hade läxor blev det istället att många elever tappade fokus under lektionerna för det kunde ju iaf ta igen det hemma sedan, lektionerna blev stökigare och lärarna fick spendera mer tid med att hålla ordning i klassen än att faktiskt undervisa.

Fast det ena behöver ju inte utesluta det andra. Min sons klass var både stökig och läxfri, samt att det enda som hände om de inte klarade nåt var att det meddelades. Det hänger nog väldigt mycket på lärare och föräldrar över huvud taget.....Sen finns det ju de barn som måste läsa in för att komma ihåg alls, som jag själv. Och min son med, behöver Loire extra tid för att verkligen förstå. Och de klarar klart inte skolan bra utan läxor.
  • Stjärnfall76
    Dr Mupp skrev 2012-09-07 19:27:34 följande:
    Läkarstuderande och för läxor, men det ska vara vettiga läxor.  Läxor ger repetition vilket behövs för att få bra inlärning. Hur ska barnen bli bra på läsa om de inte lägger ner massor med tid på att faktiskt läsa? Läsning är nått som enklast och mest tidseffektivast förläggs hemma. Det krävs inte mer än en kvart om dagen. Samma sak med matterepetition, förlägg det hemma och använd den redan korta skoldagen till effektiv inlärning.  Ja det finns dåliga föräldrar som inte stöttar sina barn, men vi kan inte lägga nivån på sämsta möjliga. Vi kan aldrig sudda bort skillnaderna med skolan. Även om barnen inte har regelrätta läxor så kommer de bra föräldrarna stötta sina barn med böcker, resor, museum mm. Nått som alla barn inte kommer få möjlighet till.  Som exempel. Min ena son är riktigt dålig i matte. Förutom den vanliga matteläxan så har jag köpt in extra träningsmaterial i matte just för att stärka hans brister så han inte hamnar efter.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

Exakt!!! Och vi får också köpa egna läxor.... Så skillnad blir det i alla fall.
  • Plutteli
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-08 08:06:08 följande:

Fast det ena behöver ju inte utesluta det andra. Min sons klass var både stökig och läxfri, samt att det enda som hände om de inte klarade nåt var att det meddelades. Det hänger nog väldigt mycket på lärare och föräldrar över huvud taget.....Sen finns det ju de barn som måste läsa in för att komma ihåg alls, som jag själv. Och min son med, behöver Loire extra tid för att verkligen förstå. Och de klarar klart inte skolan bra utan läxor.
    Du fick inte lära dig hur forskning fungerar och hur resultat utläses när du gick i skolan va?
  • Stjärnfall76

Jo, det fick jag och det förvånar mig att du inte vet hur resultaen visas och hur viss forskning gynnas. Jmf dagisforskningen, huruvida det är bra eller dåligt med dagis för de allra minsta. Vad gäller läxor så ÄR det så att svenska barn tappar. Kinesiska barn är de allra duktigaste kunskapsmässigt och de har massor av läxor. (inte för att jag tycker det är bra med så mycket) Barn kan omöjligt bli duktiga i att läsa med det lilla som läses i skolan. Många 15åringar klarar ju idag bara de enklaste texter. Materal kan man ju behöva repetera många gånger om innan det sitter. Genomgången i klassrummet och de tal man sen hinner där räcker verkligen inte alltid. Däremot ska ju genomgångarna ske av läraren. Läxan ska ju vara för att repetera och lära sig mer på djupet.

• pompom

Inte en chans, vem kommer ihåg nått från en läxa som korvats in i huvet, nej man kan lära sig ändå!

• Stjärnfall76
    pompom skrev 2012-09-10 18:01:10 följande:
    Inte en chans, vem kommer ihåg nått från en läxa som korvats in i huvet, nej man kan lära sig ändå!

genom att bara lyssna på lektionerna? jag själv måste läsa in för att det ska fastna.....
  • Simbelmynë
    Jag minns massa saker från mina läxor! Pga av läxorna lärde jag mig exempelvis alla länder plus huvudstäderna! Men en viktig sak, jag hade hjälp av mina föräldrar som förhörde mig...
  • Dr Mupp
    Jag mins massor, det var ju läxorna som gjorde att saker och ting fastnade, men så pluggade jag för livslångt lärande onte för att korvstoppa inför ett prov.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Läxor för eller emot?