• Stjärnfall76

    Läxor för eller emot?

    Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

    Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

    Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

  • Svar på tråden Läxor för eller emot?
  • Stjärnfall76

    Det kan aldrig bli rättvist i alla fall. Tänk de föräldrar som skickar barn på dyra tekniksommarskolor, pratar med sina barn om olika allmänbildande ämnen, förklarar saker för sina barn, går till museet mm mm mm och jämför med de Arn som inte får denna stimulans. Förstår inte varför alla jämt ska sträva efter lägsta möjliga nivå i rättvisans namn.

  • miljarden
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-06 06:55:55 följande:
    Det kan aldrig bli rättvist i alla fall. Tänk de föräldrar som skickar barn på dyra tekniksommarskolor, pratar med sina barn om olika allmänbildande ämnen, förklarar saker för sina barn, går till museet mm mm mm och jämför med de Arn som inte får denna stimulans. Förstår inte varför alla jämt ska sträva efter lägsta möjliga nivå i rättvisans namn.
    Det är nog inte lägsta möjliga nivå någon strävar efter, tror du verkligen det?
  • mandelblomma

    SÅ bra!     


    En av de vanligaste frågorna jag får om läxor är: ”Jag har hört att ni inte har läxor, stämmer det?” Mitt svar: ”Nej, det stämmer inte, men varför tycker du att läxor är viktiga?”. Jag brukar få fyra sorters reaktioner:


    För att det behövs, det visar att ungarna jobbar, att det är ambitiöst och det behövs mer tid än den i skolan. -Helt orimligt att läxor behövas av detta skäl. Det skulle lika gärna kunna vara ett bevis på raka motsatsen, att så lite blir gjort i skolan att man måste jobba hemma. Om detta vore sant så spetsas situationen till ytterligare när det blir möjligt att betala för “läxhjälp” . -Intressant blogg om detta av Ann-Marie Körling, som så många gånger förr!
    Det är bra därför att man behöver träna disciplinen inför resten av livet. -Men vänta ett tag… resten av samhället verkar vara mer intresserat av att saker och ting blir gjorda med hög kvalitet och i tid. -Det borde väl i så fall vara ett tecken på ännu mer disciplin att få läxorna gjorda redan i skolan? Vaddå, det är ju självklart, det har man ju alltid haft i skolan!? -Nej, det är kanske inte så självklart, att något har funnits tidigare brukar inte vara ett bra argument för att det ska fortsätta finnas… Vi kan ju räkna upp en hel del saker som gjorts i skolan som inte görs idag, en del är till och med förbjudna, tack och lov. För att det gör att jag kan hänga med i vad mitt barn gör i skolan, jag känner mig kompetent när jag kan hjälpa till.Det argumentet verkar ju vara bra! Men då borde vi kanske kunna lösa detta på ännu bättre sätt?

    Tänk om vi istället skulle utgå från att läxor finns till för att:


    Föräldrar ska kunna känna sig delaktiga i sina barns skolgång För att barn och föräldrar ska göra något meningsfullt tillsammans som bidrar till utveckling i skolan Vara ett komplement till skolarbetet: -”Läxor” skulle kanske rentav kunna vara aktiviteter som med fördel inte görs i skolan?

    DÅ öppnar sig helt nya möjligheter! ”Läxor” behöver inte vara ”skoluppgifter” ska göras hemma,”Läxor” kan då bli uppdrag, utmaningar och aktiviteter som skapar en känsla av delaktighet och ökar förståelsen för det som görs i skolan. Att gemensamt läsa tidningen 10 minuter varje dag, att gå och se en utställning, att hyra en film och prata om den, att lära sig livräddning. Listan på meningsfulla saker som föräldrar och barn kan göra tillsammans som samtidigt skulle bidra till fördjupad förståelse av det som görs i skolan borde vara oändlig, och rolig!


    Att debattera läxors vara eller icke vara om det är Whattafs vi diskuterar känns inte så meningsfullt, låt oss istället lyfta fram fler exempel på en modern och funktionell definition av vad läxor kan vara. -Då blir det nämligen självklart ATT de behövs och väldigt mycket mer intressant HUR de ska se ut, det är en diskussion vi i Vittra gärna kastar oss in i!


    vittrabloggen.wordpress.com/2012/09/05/laxor-whattaf/   

    Jo jag är alltså emot som du kanske gissat Flört
  • LunaLunatic

    Jag är gymnasielärare.
    Jag ger generellt inte läxor. Eleverna tar emot en massa sinnesintryck och fakta varje dag, tycker de behöver få smälta dessa och ta det lugnt på fritiden. Ibland förväntas de dock jobba hemma (läsa roman, förbereda presentation) och ibland förekommer mer regelrätta läxor (glosor tex) men det är mer undantag. Har de valt att inte jobba på den tid jag erbjuder (lektionen) får de också jobba hemma.


    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Stjärnfall76
    LunaLunatic skrev 2012-09-06 19:41:24 följande:
    Jag är gymnasielärare. Jag ger generellt inte läxor. Eleverna tar emot en massa sinnesintryck och fakta varje dag, tycker de behöver få smälta dessa och ta det lugnt på fritiden. Ibland förväntas de dock jobba hemma (läsa roman, förbereda presentation) och ibland förekommer mer regelrätta läxor (glosor tex) men det är mer undantag. Har de valt att inte jobba på den tid jag erbjuder (lektionen) får de också jobba hemma.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience

    Kan det vara därför som svenska barn blir sämre och sämre, för attde aldrig repeterar det de lärt sig under dan och då glömmer allt. Repetition är ju grunden för att minnas.
  • Danitra
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-07 10:14:19 följande:

    Kan det vara därför som svenska barn blir sämre och sämre, för attde aldrig repeterar det de lärt sig under dan och då glömmer allt. Repetition är ju grunden för att minnas.
    Fast det är lite mer komplicerat än så. Bara för att eleverna får en läxa på det som man gått igenom så resulterar inte det i livslång kunskap, eller ens att man kommer ihåg det en månad senare.

    Repetition är viktigt för inlärning, ju oftare något aktualiseras i hjärnan desto mer bemästrar man det. Det behöver även kompletteras och sättas i bredare kontext i takt med utbildningsnivån.

    Jag har behövt banka in fakta, repeterat det gång på gång och ibland skrivit PM om det, men om det inte fortsätter att återkomma i andra sammanhang försvinner det ur minnet likt förbannat.

    Ja, repetition är viktigt. Läxor är INTE det enda, eller ens det bästa, sättet att åstadkomma detta.
  • Stjärnfall76
    Danitra skrev 2012-09-07 10:32:00 följande:
    Fast det är lite mer komplicerat än så. Bara för att eleverna får en läxa på det som man gått igenom så resulterar inte det i livslång kunskap, eller ens att man kommer ihåg det en månad senare. Repetition är viktigt för inlärning, ju oftare något aktualiseras i hjärnan desto mer bemästrar man det. Det behöver även kompletteras och sättas i bredare kontext i takt med utbildningsnivån. Jag har behövt banka in fakta, repeterat det gång på gång och ibland skrivit PM om det, men om det inte fortsätter att återkomma i andra sammanhang försvinner det ur minnet likt förbannat. Ja, repetition är viktigt. Läxor är INTE det enda, eller ens det bästa, sättet att åstadkomma detta.

    Jag tror det är bästa sättet. Tex barn som lär sig läsa, jag tror inte det finns resurser att läsa med varje barn. Glosor, vissa ord kommer man inte ihåg för att man hör det en dag i skolan. Jag tycker det är självklart att om man hinner lära du tio ord i skolan och sedan har tio i läxa, så har man lärt sig fler ord än de som bara får de tio i skolan.
  • Stjärnfall76
    miljarden skrev 2012-09-06 17:50:31 följande:
    Det är nog inte lägsta möjliga nivå någon strävar efter, tror du verkligen det?

    Ja det är ganska vanligt här. I takt med art svenska barn blir sämre bildade sänks kraven på vidareutbildningarna. Det är knappast evolution som gjort det, utan brister i inlärningen.
  • Helle333
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-05 20:52:32 följande:
    Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

    Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

    Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

    För. Den lilla lektionstid man har räcker inte till för att lära sig allting som behöver läras in. Alla har inte fotografiskt minne. Jag borde tex ha gjort mina matteläxor och fått bättre hjälp med den i skolan så hade jag kanske inte varit så novis på allt som har med siffror att göra men jag fick ingen hjälp och jag gjorde inte läxorna eftersom jag inte förstod hur man skulle göra så här sitter jag idag och får noll självförtroende så fort jag får siffror upplagda framför mig.
    Så ja, jag är för läxor.  
  • Helle333
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-05 20:52:32 följande:
    Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

    Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

    Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

    DÄREMOT hade det nog inte varit helt fel om det kunde finnas läxhjälp på skolan. Detta infördes sista terminen jag gick i högstadiet. Då var det ju tyvärr för sent för att plugga upp tre års missad matematik och på gymnasiet fick jag återigen ingen hjälp.
Svar på tråden Läxor för eller emot?