• Stjärnfall76

Läxor för eller emot?

Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

• Svar på tråden Läxor för eller emot?
  • Stjärnfall76
    Danitra skrev 2012-09-07 13:05:52 följande:
    Självklart ska man inte förbjuda föräldrar att ge sina barn frukost, inte heller förbjuda föräldrar att uppmuntra lärande utanför skolan! Om du tror det är vad jag menar så har du missförstått mig. Det jag menar är att ansvaret för inlärning ligger på skolan och förutsättningarna för att uppnå detta bör vara lika för alla barn. Att ge läxor som kräver hjälp av en vuxen lägger en del av detta ansvar på föräldrarna och jag tycker inte det är rätt. Och ja, jag tycker att skolan borde erbjuda alla barn frukost men det är ingen fråga jag skulle prioritera i dagsläget.

Håller med dig där, läxan ska klaras utan hjälp av vuxen. Sen är ju vissa barn mer självständiga, men läxan närvara utformad så de flesta klarar den på egen hans.
  • Stjärnfall76
    Simbelmynë skrev 2012-09-07 14:07:47 följande:
    Jag anser inte att endast skolan har ansvaret för barns inlärning.

Nej, barnen har med ett ansvar och föräldrarna
  • Stjärnfall76
    Plutteli skrev 2012-09-07 14:17:27 följande:
    Jag har en högskoleutbildning, tekniskt arbete med relativt hög lön. Jag har även studerat pedagogik men vill inte arbeta som lärare. Jag är EMOT läxor, de fyller helt enkelt ingen funktion! Det har gjorts studier på klasser där barnen fått läxor så som det i regel ser ut i skolan idag (glosor, läsuppgifter, mattetal som skall räknas) och skolor där den enda "läxa" som getts är till barn som ev. inte arbetat på lektionerna och behöver arbeta ikapp. Resultatet var att barnen som inte fick läxor klarade sig LIKA BRA eller BÄTTRE i skolan än de barn som fick läxor! Ska se om jag kan hitta metastudien alt. artikel om den senare ifall nån är intresserad.

Det låter märkligt. Träning ger ju färdighet. Å andra sidan kan man säkerligen hitta studier som bisatser ökad inlärning fet ökad kunskap också. Liksom man kan hitta material för och emot de flesta ämnen.
  • Danitra
    Plutteli skrev 2012-09-07 14:17:27 följande:
    Jag har en högskoleutbildning, tekniskt arbete med relativt hög lön. Jag har även studerat pedagogik men vill inte arbeta som lärare. Jag är EMOT läxor, de fyller helt enkelt ingen funktion!

Det har gjorts studier på klasser där barnen fått läxor så som det i regel ser ut i skolan idag (glosor, läsuppgifter, mattetal som skall räknas) och skolor där den enda "läxa" som getts är till barn som ev. inte arbetat på lektionerna och behöver arbeta ikapp. Resultatet var att barnen som inte fick läxor klarade sig LIKA BRA eller BÄTTRE i skolan än de barn som fick läxor!
    Ska se om jag kan hitta metastudien alt. artikel om den senare ifall nån är intresserad.
    Gärna!
  • Plutteli
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-07 14:34:53 följande:

Det låter märkligt. Träning ger ju färdighet. Å andra sidan kan man säkerligen hitta studier som bisatser ökad inlärning fet ökad kunskap också. Liksom man kan hitta material för och emot de flesta ämnen.
    Studien kom väll fram till ungefär följande (med reservation för att jag av. inte minst allt rätt):
    Läxor blir lätt slentrian, de ges för att de "ska" ges men sen saknas tiden för att verkligen gå igenom dem.
    Barnen tränar för att de ska träna, inte för att ett genuint intresse finns. Detta medför att de lär för stunden för att klara ett ev. förhör men inte något som varar i längden.
    När inga läxor gavs annat än för att se till att alla hann med i skolan tränade barnen på att ta eget ansvar under lektionen, ingen ville ju ta med arbete hem när alla andra slapp! Detta gjorde att lektionerna blev effektivare och lärarna fick bättre möjlighet att faktiskt lära ut det de skulle. I klasserna där barnen hade läxor blev det istället att många elever tappade fokus under lektionerna för det kunde ju iaf ta igen det hemma sedan, lektionerna blev stökigare och lärarna fick spendera mer tid med att hålla ordning i klassen än att faktiskt undervisa.
  • miljarden
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-07 11:20:30 följande:

Ja det är ganska vanligt här. I takt med art svenska barn blir sämre bildade sänks kraven på vidareutbildningarna. Det är knappast evolution som gjort det, utan brister i inlärningen.
    Fast nu blandar du ihop saker och ting. Att mena att någonting blir följden är något annat än att mena att någonting är målet.

• Dr Mupp

Läkarstuderande och för läxor, men det ska vara vettiga läxor. 

Läxor ger repetition vilket behövs för att få bra inlärning. Hur ska barnen bli bra på läsa om de inte lägger ner massor med tid på att faktiskt läsa? Läsning är nått som enklast och mest tidseffektivast förläggs hemma. Det krävs inte mer än en kvart om dagen. Samma sak med matterepetition, förlägg det hemma och använd den redan korta skoldagen till effektiv inlärning. 

Ja det finns dåliga föräldrar som inte stöttar sina barn, men vi kan inte lägga nivån på sämsta möjliga. Vi kan aldrig sudda bort skillnaderna med skolan. Även om barnen inte har regelrätta läxor så kommer de bra föräldrarna stötta sina barn med böcker, resor, museum mm. Nått som alla barn inte kommer få möjlighet till. 

Som exempel. Min ena son är riktigt dålig i matte. Förutom den vanliga matteläxan så har jag köpt in extra träningsmaterial i matte just för att stärka hans brister så han inte hamnar efter.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Läxor för eller emot?