• Anonym (Panik)

Hjälp akut!! Toalettproblem!

Finns det någon där ? som är kunnig/har erfarenhet? Jag har panik, brukar alltid ha lavemang hemma men NU har jag inte det jag behöver gå på toaletten men det är omöjligt!!! Det kan inte komma ut!!!! Helt omöjligt, jag får panik, känns som jag ska svimma eller dö! Jag har ingen som kan hjälpa mig, min man är borta över dagen, apoteket i vårt by är stängt!! Jag har provat med termometer med vaselin på men det händer inget vad kan jag göra !!!!!! OBS detta är seriöst!!!

• Svar på tråden Hjälp akut!! Toalettproblem!
  • Anonym (usk)
    Krokodila skrev 2012-09-08 16:02:40 följande:
    Jobbar med förstoppade patienter och har lång erfarenhet av opiat mage.

Mitt bästa hemma tips om du har en rejäl propp längst ner är INTE att dra i dig microlax. Det kan nämligen göra att du får bestående skador i ändtarmen eftersom microlax framkallar krystreflexer och är det för mycket som ska ut så kommer du att kunna spricka.

Ta istället en spruta med olivolja,fyll den ett par gånger och spruta in. Då blir skiten hal och fin och glider lättare ut. Sen så kör du in mycket vatten. Fungerar det inte och skiten kommer ut så tar du en barnmatssked (en mjuk i plast och så gräver du försiktigt ut det som sitter närmast öppningen. Slappna av så mycket det bara går. Skulle du mot förmodan ha xylocain salva hemma så kan du ha på det innan som smärtlindring.

Många gånger har jag fått köra med skedtricket och det fungerar.       
    skulle precis ge samma råd.
    jobbar på akuten och AVA och vi ger både oljelavemang och vattenlavemang.
    vanlig matolja har vi  
  • Anonym (Man)

Hej!

Hur går det?

Behöver du fler råd så försök att dricka ett och annat extra glas vatten några ggr/dag och ät gärna vetekli och torkade plommon. Promenader är också bra, då rör sig tarmarna lite.

• Anonym (Panik)

jösses vad massa svar hör har kommit, ska försöka läsa alla bra tips, min man har inte kommit hem än, jag stcak ner till ica, skulle ändå ha en annan akut sak med de hade inte microlax så jag fick cykla hem igen! Jag provade starkt kaffe, ingen effekt heller

• Anonym (Panik)
    Mammatilltretroll skrev 2012-09-08 18:27:45 följande:
    Koka vatten och drick varmt vatten, minst 1 liter..
    Ta en rask promenad..
    Massera magen...
    Jag får ju reflexen, det är inte den det är fel på men det kommer inte ut för det är för hårt, det är det som är så hemskt
  • Anonym (Ssk)

Har du en spruta av något slag hemma. Har du det kan du ljumma på olja och spruta in. Det kan hjälpa.

• Seriefeguren
    Ms H skrev 2012-09-08 14:44:10 följande:
    Eller Lakrisal (annat laktistgodis måste man äta så stora mängder av).
    Det är sötningsmedlen i läkerolen som ger laxerade effekt i större intag
  • Anonym

Hur hemskt det än kan låta ett FINGER tro mig det hjälper det var jag tvungen och göra efter min förlossning annars hade jag dött var så förstoppad.

• Anonym

När dottern hade så tog jag en medicinspruta och fyllde den med barnolja och sprutade in i rumpan. Då kom bajset ut utan problem! Testa det!

Svar på tråden Hjälp akut!! Toalettproblem!