• Anonym (Panik)

Hjälp akut!! Toalettproblem!

Finns det någon där ? som är kunnig/har erfarenhet? Jag har panik, brukar alltid ha lavemang hemma men NU har jag inte det jag behöver gå på toaletten men det är omöjligt!!! Det kan inte komma ut!!!! Helt omöjligt, jag får panik, känns som jag ska svimma eller dö! Jag har ingen som kan hjälpa mig, min man är borta över dagen, apoteket i vårt by är stängt!! Jag har provat med termometer med vaselin på men det händer inget vad kan jag göra !!!!!! OBS detta är seriöst!!!

• Svar på tråden Hjälp akut!! Toalettproblem!
  • Lindsey Egot the only one

Har du xylocain hemma! Smörj in ordentligt där bak så det bedövar så gör det inte lika ont när du trycker på.

• schangol

TS sådana där proppar ska du inte vara rädd för att pilla ut. massa vaselin på pekfingern och in med den och liksom snurrarunt och haka fast bajset i ut . det tar en stund att få ut tillräckligt för att det ovanför ska komma ut men det är det enda som hjälper fort nog när det är panik!!! mina två förlossnignar var himmel jämfört med det som kom i 3 (!!!) månader efter!!! kunde alltså inte bajsa alls på tre månader och plockade bajs(=() ca 4 ggr i veckan=(

har du läkarkontakt angående detta problem. laxerande och lösande medel kan påverka mage, tarm och avföring till det sämre vid regelnumden användning!!! försök trappa ner och drick mycket och mycket fiber. kom ihåg att du måste dricka vatten när du äter fiber!!!!!!!!

lycka till framöver och var inte rädd för att pilla ut "locket". .. hellre det än att krysta och få blödande hemorrojder;)     

• Anonym
    schangol skrev 2012-09-09 15:48:44 följande:

TS sådana där proppar ska du inte vara rädd för att pilla ut. massa vaselin på pekfingern och in med den och liksom snurrarunt och haka fast bajset i ut . det tar en stund att få ut tillräckligt för att det ovanför ska komma ut men det är det enda som hjälper fort nog när det är panik!!! mina två förlossnignar var himmel jämfört med det som kom i 3 (!!!) månader efter!!! kunde alltså inte bajsa alls på tre månader och plockade bajs(=() ca 4 ggr i veckan=(

har du läkarkontakt angående detta problem. laxerande och lösande medel kan påverka mage, tarm och avföring till det sämre vid regelnumden användning!!! försök trappa ner och drick mycket och mycket fiber. kom ihåg att du måste dricka vatten när du äter fiber!!!!!!!!

lycka till framöver och var inte rädd för att pilla ut "locket". .. hellre det än att krysta och få blödande hemorrojder;)     

Så har jag också gjort. Står i duschen, smörjer in ett finger och lirkar ut bajset Skäms Inte kul, men faktiskt det enda sättet.
  • Anonym
    Anonym (Ssk) skrev 2012-09-08 22:08:43 följande:
    Antar att du inte jobbat så många år . Förr var det vanligt att "plocka" förstoppade patienter.

8 år har jag jobbat så det är väl inte så länge kanske! Jag har träffat rätt många som spolat med duschslangen vilket i det långa loppet resulterat att man inte alls kan bajsa utan att duschslang och tarmmotoriken är kaputt. Hos oss får man klyx och 8 påsar movicol!! Klyx är det mest skonsamma mot tarmen och påverkar inte tarmperistaltiken som tex microlax gör!
    Anonym (aj) skrev 2012-09-08 21:43:27 följande:
    Vad är gotlandslavemang??

Man värmer upp 1 l mjölk och 1 dl sirap ( osäker på proportionerna) till kroppstemp och ger med lavemangsset, har funkat varje gång.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym skrev 2012-09-09 18:52:51 följande:

8 år har jag jobbat så det är väl inte så länge kanske! Jag har träffat rätt många som spolat med duschslangen vilket i det långa loppet resulterat att man inte alls kan bajsa utan att duschslang och tarmmotoriken är kaputt. Hos oss får man klyx och 8 påsar movicol!! Klyx är det mest skonsamma mot tarmen och påverkar inte tarmperistaltiken som tex microlax gör!
    Man värmer upp 1 l mjölk och 1 dl sirap ( osäker på proportionerna) till kroppstemp och ger med lavemangsset, har funkat varje gång.
    Tänkte mest på att du inte hört talas om det. Jag gick ut -02 och har aldrig heller behövt plocka någon patient (förutom vissa ryggmärgsskadade). Däremot har äldre kollegor berättat hur det kunde vara förr.
  • Anonym (Aldrig mer!)

Kära TS!
    Har varit i din situation men aldrig mer eftersom:

1. Jag slutat med vetemjöl (det som täpper till).
    2. Tar en matsked kokosfett varje morgon (smakar ingenting) i en smothie med yoghurt, bär och loppfrön (psylliumfrö). 
    3. Dricker ett glas vatten före varje måltid. 

• Anonym
    Anonym (Panik) skrev 2012-09-08 10:56:57 följande:
    Finns det någon där ? som är kunnig/har erfarenhet? Jag har panik, brukar alltid ha lavemang hemma men NU har jag inte det jag behöver gå på toaletten men det är omöjligt!!! Det kan inte komma ut!!!! Helt omöjligt, jag får panik, känns som jag ska svimma eller dö! Jag har ingen som kan hjälpa mig, min man är borta över dagen, apoteket i vårt by är stängt!! Jag har provat med termometer med vaselin på men det händer inget vad kan jag göra !!!!!! OBS detta är seriöst!!!
    HAHA, oj förlåt.. du va seriös va? Själv åkte jag till akuten och fick ett klyx uppkört med slang när jag knappt hade kunnat gå på toa på en månad.. 
  • Lindsey Egot the only one

De kan även ge en injektion i låret för att få ut det på sjukhuset om inte klyx funkar!

• Anonym
    Anonym (Ssk) skrev 2012-09-09 19:30:01 följande:
    Tänkte mest på att du inte hört talas om det. Jag gick ut -02 och har aldrig heller behövt plocka någon patient (förutom vissa ryggmärgsskadade). Däremot har äldre kollegor berättat hur det kunde vara förr.

Jo det är klart att jag hört talas om det! Innan jag blev klar 04 jobbade jag inom äldrevården och där var det några tanter som plockade sig själv, men aldrig personalen! Jag undrar om jag ens varit med om att någon som inte är sjuk, barn el gammal kommit till akuten pga förstoppning!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-09 20:12:41 följande:

Jo det är klart att jag hört talas om det! Innan jag blev klar 04 jobbade jag inom äldrevården och där var det några tanter som plockade sig själv, men aldrig personalen! Jag undrar om jag ens varit med om att någon som inte är sjuk, barn el gammal kommit till akuten pga förstoppning!
    Nej det är väl inget man tar ambulans in för, utan man löser det dagtid på vårdcentralen.

Men självklart får man in pat som är förstoppade på sjukhuset, men det är oftast pga annan sjukdom som gör att magen sätter stopp.

Det är inte vidare vanligt numera att man plockar,  utan man löser det mesta med så lite laxermedel som möjligt ,
    och använder pärongröt, pajalagröt, katrinplommon samt olja. dagligen
    De som inte har gjort på många dagar får ca 12 dr laxoberal som får verka över natten.

Movicol kan man göra coctail på, många påsar. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-09 22:01:57 följande:
    Nej det är väl inget man tar ambulans in för, utan man löser det dagtid på vårdcentralen. Men självklart får man in pat som är förstoppade på sjukhuset, men det är oftast pga annan sjukdom som gör att magen sätter stopp. Det är inte vidare vanligt numera att man plockar,  utan man löser det mesta med så lite laxermedel som möjligt , och använder pärongröt, pajalagröt, katrinplommon samt olja. dagligen De som inte har gjort på många dagar får ca 12 dr laxoberal som får verka över natten. Movicol kan man göra coctail på, många påsar. 

Ja, men det är ju precis det jag skrev.. 2 ggr till och med!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-10 08:17:38 följande:

Ja, men det är ju precis det jag skrev.. 2 ggr till och med!!
    Ja jag såg det, men jag ville inputta ännu en gång pga att ts funderade en stund på att ringa ambulansen pga förstoppningen...
  • Anonym (psyllium)

Mitt bästa tips till dig ts för att undvika fler problem, är psylliumfrön! De finns på hälsokosthyllan i de flesta matbutiker, bredvid linfrön o dyl, sortimentet från risenta eller dyl.  

Jag har inte haft återkommande förstoppningsbesvär, men efter min första förlossning var jag länge rädd för att bajsa vilket täppte till verksamheten så att säga. Ett tag drack jag ett glas vatten med 1-2 msk psylliumfrön varje dag, det var verkligen toppen. Fröna får svälla i vätska i en timme eller så, då bildas en gelé ungefär som på linfrö men det är ännu effektivare. Det kan vara svårt att få ner, då går det lättare om man använder t ex juice istället för vatten, men det är verkligen värt det om man upplever problem med magen. Jag brukar fylla på med mer vätska eftersom, så blir det lättare att dricka, och får antagligen ännu bättre effekt också... Bajset får perfekt konsistens och kommer regelbundet. Prova! Som ett komplement till de laxerande grejer du äter, som inte verkar funka felfritt. 

Och så undvik förstås att äta det som gör dig förstoppad (om det nu var mjölmat). Tänk efter innan du äter, på hur jävla hemskt det är att inte kunna bajsa, så går det säkert bra att låta bli.

• Jellybeanbaby

Har du bajsat än TS? Gick själv på toa för ett tag sen. Trodde det skulle blöda men det gjorde det inte. Fan vad jag hatar när man är hård i magen. Microlax är ett måste i hemmet. Men man ska inte använda det annat än i yttersta nödfall.

Svar på tråden Hjälp akut!! Toalettproblem!