• Anonym (Panik)

Hjälp akut!! Toalettproblem!

Finns det någon där ? som är kunnig/har erfarenhet? Jag har panik, brukar alltid ha lavemang hemma men NU har jag inte det jag behöver gå på toaletten men det är omöjligt!!! Det kan inte komma ut!!!! Helt omöjligt, jag får panik, känns som jag ska svimma eller dö! Jag har ingen som kan hjälpa mig, min man är borta över dagen, apoteket i vårt by är stängt!! Jag har provat med termometer med vaselin på men det händer inget vad kan jag göra !!!!!! OBS detta är seriöst!!!

• Svar på tråden Hjälp akut!! Toalettproblem!
  • Anonym (undersköterska)
    Att ta en tsk matolja och dricker upp detta gör att bajset blir mjukare av sig och lättare att komma ut .
  • Indianica
    Anonym (undersköterska) skrev 2012-09-08 22:16:16 följande:
    Ät något som får din mage att må illa. Det kommer gå väldigt fort och du får en lös mage som kommer att hjälpa dig .
    Öppna fönstret innan så OM du skulle känna sig svimfärdig så får du luft snabbt . 
    Bra tips, men kanske lite svårt om man inte har något riktigt ruttet liggande därhemma? Man brukar ju sällan ha mat man blir illamående av hemma....Det är ju bra att få i sig lite e-colibakterier, då blir det fräs på magen, men då måste TS dyka ned i toa stolen och dricka....
  • Anonym (undersköterska)
    Indianica skrev 2012-09-08 22:23:36 följande:
    Bra tips, men kanske lite svårt om man inte har något riktigt ruttet liggande därhemma? Man brukar ju sällan ha mat man blir illamående av hemma....Det är ju bra att få i sig lite e-colibakterier, då blir det fräs på magen, men då måste TS dyka ned i toa stolen och dricka....
    Min mage blir väldigt kass av typ grädde och det har hjälp mig många ggr själv och sen tsk olja som jag tar i mig som gör att det hjälper till .
  • Anonym

Min kompis berättade att hon hade samma problem en gång. Hon lyckades pilla bort lite bajs med fingret (tror att hon hade en kondom på fingret) och efter det så kunde hon bajsa jätte mycket. Hoppas det "löser" sig snart.

• Anonym

KATRINPLOMMON, I MÄNGDER

barnmatsburk eller torkade (det man ger till förstoppade bebisar., även aprikoser är laxerande. Massor med väl mogen annan är också laxerande. Men motverka det hela i framtiden genom att äta lite olja och dricka en del vatten. 

• Anonym

Jag är glad att detta händer mig ibland, som nu senast fick jag ta 3 microlax eftervarann, och ta en hanske och hjälpa till att ta ut det.

Fy satan va jobbigt men det gick.
    Lycka till !  

• Anonym (sska,Nyk)
    Anonym (aj) skrev 2012-09-08 21:43:27 följande:

Vad är gotlandslavemang??
    Man blandar grädde och sirap (en del använder honung tror jag) och värmer upp, sen ger man det som ett vanligt lavemang. Inte så vanligt där jag jobbar.

Jag har jobbat på akutmottagning och där plockade vi inte nån på avföring, det brukar man sällan behöva. Klyx funkar oftast bra, eller så testar vi med Laktuloslavemang.

TS: Jag har inte läst hela tråden, men är det så att du har regelbundna besvär med att du måste ta lavemang för att få ut avföringen så borde du nog kontakta en läkare för att få hjälp på annat sätt.
  • Anonym (Varning!)

Är du känslig läs ej detta! Förlåt TS att jag lånar din tråd.. Kan någon kunnig tala om vad som hände med mig? Jag har aldrig varit förstoppad innan och vet därför inte om de var de jag råkade ut för.. Jag hade inte bajsat på några dagar och behövde verkligen gå på toa. Jag tryckte och tryckte men de gjorde fruktansvärt ont.. Kände tillslut med handen.. Allt runt anus putade ut, började efter svanskotan och hela vägen fram till slidan. Jag försökte stoppa in ett finger i slidan men de va omöjligt, det var för stort tryck bakifrån... Jag tog papper på handen och grävde ut lite men hjälpte knappt. Tillslut smetade jag in fingrarna med massor av glidmedel och pressade upp de i tarmen igen, smetade innanför anus med glidmedel och sedan tog jag bara i... Jag sprack och blödde plus att anus typ vände sig (?) och tittade ut, men åkte tillbaka efter något dygn (inte mycket alltså).. Nu har jag däremot fått problem, när jag bajsar måste jag trycka på från slidan (slidvägen?) och trycka mot anus annars fastnar de... Vad har hänt? Vågar inte gå till läkare :(

• Anonym
    Anonym (Varning!) skrev 2012-09-08 23:38:08 följande:
    Är du känslig läs ej detta! Förlåt TS att jag lånar din tråd.. Kan någon kunnig tala om vad som hände med mig? Jag har aldrig varit förstoppad innan och vet därför inte om de var de jag råkade ut för.. Jag hade inte bajsat på några dagar och behövde verkligen gå på toa. Jag tryckte och tryckte men de gjorde fruktansvärt ont.. Kände tillslut med handen.. Allt runt anus putade ut, började efter svanskotan och hela vägen fram till slidan. Jag försökte stoppa in ett finger i slidan men de va omöjligt, det var för stort tryck bakifrån... Jag tog papper på handen och grävde ut lite men hjälpte knappt. Tillslut smetade jag in fingrarna med massor av glidmedel och pressade upp de i tarmen igen, smetade innanför anus med glidmedel och sedan tog jag bara i... Jag sprack och blödde plus att anus typ vände sig (?) och tittade ut, men åkte tillbaka efter något dygn (inte mycket alltså).. Nu har jag däremot fått problem, när jag bajsar måste jag trycka på från slidan (slidvägen?) och trycka mot anus annars fastnar de... Vad har hänt? Vågar inte gå till läkare :(
    Vet inte men det kan inte vara hemmorrojder?
  • Anonym (Varning!)

Syns inte de? För de syns inget, känner inget heller för den delen..

Svar på tråden Hjälp akut!! Toalettproblem!