• Anonym (Panik)

Hjälp akut!! Toalettproblem!

Finns det någon där ? som är kunnig/har erfarenhet? Jag har panik, brukar alltid ha lavemang hemma men NU har jag inte det jag behöver gå på toaletten men det är omöjligt!!! Det kan inte komma ut!!!! Helt omöjligt, jag får panik, känns som jag ska svimma eller dö! Jag har ingen som kan hjälpa mig, min man är borta över dagen, apoteket i vårt by är stängt!! Jag har provat med termometer med vaselin på men det händer inget vad kan jag göra !!!!!! OBS detta är seriöst!!!

• Svar på tråden Hjälp akut!! Toalettproblem!
  • Anonym
    Pompeia01 skrev 2012-09-08 20:40:03 följande:
    Har du prövat att stoppa upp ett finger i slidan, och trycka på bakåt/neråt..? Om inget annat funkar måste du åka till sjukhuset kvickt. De petar ut bajset för hand. Jag tycker att det låter lite otäckt att gå in och gräva själv i ändtarmen, om man har tillgång till en Akutmottagning med läkare som kan göra det. 
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.

Jag är ssk på en akutmott och ALDRIG har jag plockat bajs ut någons rumpa!! Klyx kan man få och funkar inte det kan man få gotlandslavemang!
  • Sandralh

Ricinolja ! Eller för många läkerol ;) Jag blev klippt vääldigt mycket (och lika mycket sydd) efter förlossningen och vågade inte göra nr 2 utan att ta 1-2 matskedar ricinolja innan !

• Anonym
    Har du prövat att stoppa upp ett finger i slidan, och trycka på bakåt/neråt..?

Om inget annat funkar måste du åka till sjukhuset kvickt. De petar ut bajset för hand. Jag tycker att det låter lite otäckt att gå in och gräva själv i ändtarmen, om man har tillgång till en Akutmottagning med läkare som kan göra det. 
    Det är absolut ingen fara att göra med fingret försiktigt och det förstör heller ingen ringmuskel, fingret är mjukt och så känslig är man inte där bak...
  • Anonym (aj)
    Anonym skrev 2012-09-08 21:00:12 följande:

Jag är ssk på en akutmott och ALDRIG har jag plockat bajs ut någons rumpa!! Klyx kan man få och funkar inte det kan man få gotlandslavemang!

Vad är gotlandslavemang??
  • Anonym (usk)

samma här.

klyx, eller oljelavemang och vattenlavemang 
  • Anonym (Ssk)

Antar att du inte jobbat så många år . Förr var det vanligt att "plocka" förstoppade patienter.
  • Indianica

Hur går det för TS?
    Angående att gräva där bak, ta på en tunn plasthandske (sådan man färgar håret med t ex) eller en bit paper och tryck in mot ändtarmen och plocka ut det som ligger närmast. Låter vidrigt, men ofta har man bara som en "propp" med avföring längst ut och har man plockat bort den så kommer resten om man sitter på toaletten en stund och att kanske råka få lite avföring på fingret är inget mot att tvingas ha hemsk förstoppning. Annars får du plocka lite åt gången under kvällen/natten och så kvickt imorgon ta dig till apotek och köpa microlax.

• Anonym (undersköterska)

Ät något som får din mage att må illa. Det kommer gå väldigt fort och du får en lös mage som kommer att hjälpa dig .
    Öppna fönstret innan så OM du skulle känna sig svimfärdig så får du luft snabbt . 

• Anonym (fia)
    Har du prövat att stoppa upp ett finger i slidan, och trycka på bakåt/neråt..?

Om inget annat funkar måste du åka till sjukhuset kvickt. De petar ut bajset för hand. Jag tycker att det låter lite otäckt att gå in och gräva själv i ändtarmen, om man har tillgång till en Akutmottagning med läkare som kan göra det. 

Kanske man lika gärna kan göra sjäöv va??
Svar på tråden Hjälp akut!! Toalettproblem!