• Anonym (Panik)

Hjälp akut!! Toalettproblem!

Finns det någon där ? som är kunnig/har erfarenhet? Jag har panik, brukar alltid ha lavemang hemma men NU har jag inte det jag behöver gå på toaletten men det är omöjligt!!! Det kan inte komma ut!!!! Helt omöjligt, jag får panik, känns som jag ska svimma eller dö! Jag har ingen som kan hjälpa mig, min man är borta över dagen, apoteket i vårt by är stängt!! Jag har provat med termometer med vaselin på men det händer inget vad kan jag göra !!!!!! OBS detta är seriöst!!!

• Svar på tråden Hjälp akut!! Toalettproblem!
  • Anonym (Förstoppad ssk)

Mitt tips är att du för in ett eller två fingrar i slidan och pressar bakåt ändtarmen så att säga. Det kan ge avföringen som ligger i ändtarmen rejält med skjuts. Så brukar jag göra när jag känner att det står avföring i ändtarmen som jag har svårt att få ut, funkar varje gång.

• Ms H
    Seriefeguren skrev 2012-09-08 11:52:57 följande:
    Även Läckerol  funkar i större mängder typ 2 paket
    Eller Lakrisal (annat laktistgodis måste man äta så stora mängder av).
  • murarn P

Jag säger som den gamle mannen på ålderdomshemmet: "Förr var det vin, kvinnor och sång. Nu får man vara glad om man har en normal avföring"

• Seriefeguren
    murarn P skrev 2012-09-08 14:47:06 följande:
    Jag säger som den gamle mannen på ålderdomshemmet: "Förr var det vin, kvinnor och sång. Nu får man vara glad om man har en normal avföring"
    hahaha
  • RazorTongue

Glidmedel eller annat som är halt, t.ex olja, och sedan försiktigt föra in ett finger och hjälpa avföringen ut genom att ta ut lite i taget. Låter kanske äckligt, men i ditt fall så är det nog det enda som skulle funka. Ja..har varit tvungen att göra detta själv ett par gånger, och det funkar. Ta det försiktigt bara, och stressa det inte, utan plocka ut lite i taget tills resten kan passera själv.

• Krokodila

Jobbar med förstoppade patienter och har lång erfarenhet av opiat mage.

Mitt bästa hemma tips om du har en rejäl propp längst ner är INTE att dra i dig microlax. Det kan nämligen göra att du får bestående skador i ändtarmen eftersom microlax framkallar krystreflexer och är det för mycket som ska ut så kommer du att kunna spricka.

Ta istället en spruta med olivolja,fyll den ett par gånger och spruta in. Då blir skiten hal och fin och glider lättare ut. Sen så kör du in mycket vatten. Fungerar det inte och skiten kommer ut så tar du en barnmatssked (en mjuk i plast och så gräver du försiktigt ut det som sitter närmast öppningen. Slappna av så mycket det bara går. Skulle du mot förmodan ha xylocain salva hemma så kan du ha på det innan som smärtlindring.

Många gånger har jag fått köra med skedtricket och det fungerar.       

• Elin 885

Hejsan!
    En med IBS här.
    Jag har inte movicol utan något annat som är samma men ska smaka apelsin, dospåsar som man häller i vatten. när jag inte gjort nr 2 på 3 dagar så tog jag 2 st. det tog 30 min så kom det ut. så om du tagit 4 så kommer det nog ut snart. ser dock nu när jag skriver att du lagt in detta imorse. hur har det gått?

• Moonis
    perla2010 skrev 2012-09-08 14:31:14 följande:
    Rätt intressant att läsa alla huskurer ni anser att ts ska dricka när ts faktiskt har skrivit att hon slarvat med sin medicin vilket gett henne stopp längst NER i tarmen och då hjälper ju inte något man häller i uppifrån, först lösa stoppet längst ner och sen är det nog en klar fördel om du ts sköter om din mage i form av laxermedel och bra kosthållning (jäklar vad präktig jag lät, förlåååååt!)
    Håller med, då packas allt bara ännu mer och det kan bli ännu större bekymmer att få ut.

Krokodilia kom med bra råd. 
  • perla2010
    Krokodila skrev 2012-09-08 16:02:40 följande:
    Jobbar med förstoppade patienter och har lång erfarenhet av opiat mage.

Mitt bästa hemma tips om du har en rejäl propp längst ner är INTE att dra i dig microlax. Det kan nämligen göra att du får bestående skador i ändtarmen eftersom microlax framkallar krystreflexer och är det för mycket som ska ut så kommer du att kunna spricka.

Ta istället en spruta med olivolja,fyll den ett par gånger och spruta in. Då blir skiten hal och fin och glider lättare ut. Sen så kör du in mycket vatten. Fungerar det inte och skiten kommer ut så tar du en barnmatssked (en mjuk i plast och så gräver du försiktigt ut det som sitter närmast öppningen. Slappna av så mycket det bara går. Skulle du mot förmodan ha xylocain salva hemma så kan du ha på det innan som smärtlindring.

Många gånger har jag fått köra med skedtricket och det fungerar.       
    Låter mycket vettigt!! Tänkte inte alls på de med microlax, helt rätt ju! Och är man stopp ska man definitivt inte stressa fram något.
Svar på tråden Hjälp akut!! Toalettproblem!