• Anonym (Panik)

Hjälp akut!! Toalettproblem!

Finns det någon där ? som är kunnig/har erfarenhet? Jag har panik, brukar alltid ha lavemang hemma men NU har jag inte det jag behöver gå på toaletten men det är omöjligt!!! Det kan inte komma ut!!!! Helt omöjligt, jag får panik, känns som jag ska svimma eller dö! Jag har ingen som kan hjälpa mig, min man är borta över dagen, apoteket i vårt by är stängt!! Jag har provat med termometer med vaselin på men det händer inget vad kan jag göra !!!!!! OBS detta är seriöst!!!

• Svar på tråden Hjälp akut!! Toalettproblem!
  • Anonym (Ssk)

Hej jag jobbar som ssk! Vi har ofta förstoppade patienter (mestadels äldre patienter där jag är) och vi har fått ok från läkaren att man kan fylla en bägare ca 1 liter och hälla i 8 påsar movicol/laxido/forlax och då brukar det släppa inom någon timme faktiskt! Har du fekalom måste du nog plocka det som står i ändtarmen för att få det att släppa!

Ett litet tips är att du ber din dr skriva ut forlax istället då det finns vissa människor som reagerar på movicol/laxido med att det bara blir en klump med avföring om man inte dricker ordentligt med vätska! Lycka till:)

• Anonym (van)

Jag brukar göra så här: tag ett halvt glas med fil eller yoghurt, några matskedar lingonsylt, fyll på med rapsolja i resten av glaset. Rör om. Drick snabbt och slappna sedan av och tänk på något annat. Drygt en timme senare är besvären ett minne blott.

• Anonym

Har bara läst TS. Har själv problem med magen då och då.
    Drick vatten med några droppar olivolja i.

• Wittra

Katrinplommon-juice. Äckligt så det förslår men effektivt.

• Anonym

Trodde jag skulle svimma av och dö av förstoppning en gång men efter en matsked sirap (ljus) funkade de hur bra som helst. =)
    En sak som man oftast har hemma också.

• Anonym (Hemmakur)
    Anonym (Panik) skrev 2012-09-08 12:50:05 följande:
    Men det måste ju ta lång tid innan det hjälper , behöver ju något som gör att det som sitter där, en propp löses upp relativt snart
    Det fungerade efter tre-fyra glas för henne.. Är man desperat så :p

Hur går det för dig?
  • perla2010

Rätt intressant att läsa alla huskurer ni anser att ts ska dricka när ts faktiskt har skrivit att hon slarvat med sin medicin vilket gett henne stopp längst NER i tarmen och då hjälper ju inte något man häller i uppifrån, först lösa stoppet längst ner och sen är det nog en klar fördel om du ts sköter om din mage i form av laxermedel och bra kosthållning (jäklar vad präktig jag lät, förlåååååt!)

Svar på tråden Hjälp akut!! Toalettproblem!