perla2010 skrev 2012-09-09 09:23:08 följande:
Nä, där har du fel, inte helt men delvis. Är man förstoppad ska man såklart använda frukt, man eller läkemedel för att hålla magen i ordning men har man ett stopp längst ner i ändtarmen så måste man först lösa proppen för att resten ska komma förbi ordentligt.
Ts. Det kan ta 1- 3 dagar innan de laxermedel du tagit igår har effekt, så ta inte mer nu, vänta och se, så du inte överdoserar ännu mer. Hur många påsar är du ordinerad om dagen? Jag vet att de inte är kul att ha problem med magen, dock har jag det åt andra hållet... Men för guds skull, ta nu medicinerna som du ska så du slipper råka ut för detta mer. Skönt att det löst sig lite iallafall =)
Det är du som inte läser riktigt, jag har inte sagt att hon ska ösa på med movicol.....utan förklarade att det funkar att ge genom magen fast proppen sitter i baken.
När man är förstoppad så är förstahandsalternativet att ex movicol laktulos mm mm.
Det i sig gör så att magen/tarmarna sätter fart och kan göra så att det blir skjuts i proppen.
I svåra fall kan vi blanda 4 påsar movicol och ge.(bara enl ordination)
Microlax är det väldigt sällan som vi ger nu för tiden, men det kan funka , tvålen likaså eller att plocka sig.
Men minst skador sker genom att ta laxermedel genom magen.
Givetvis inte i förstora mängder eller mer än vad som är rekommenderat.