• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • Coyote
    mammis76 skrev 2012-09-30 21:49:41 följande:
    "Oftast kostar kvalitet mera "
    Men oftast är överdrivet
    Ge dig nu. När det handlar om ytterkläder till barn är de bättre plaggen oftast också dyrare.

Ts, andas djupt ett par gånger. Där jag jobbar gör vi vårt bästa för att skydda barnens kläder, och vi har bara färger som går bort i tvätten. Vet dock inte om du kan bli kompenserad från förskolan, jag vet inte hur det fungerar ärligt talat. Pengarna måste ju tas någonstans ifrån...
  • mammis76

Kan ta ett ex när min son fick en skiddräkt av sin mormor , den kostade 2700 kr ny , han frös o blev blöt i den o den blev urtvättad efter en tvätt , han köpte då en ny för 1500 kr , i stort sätt lika dan men den var varm o torr o den är tvättad massa gånger ! Skillnaden var att den första var märkes o den andra inte !

• Marina80

Jag har köpt begagnade utekvalitetskläder för nästan ingenting. Dessa har de på förskolan. Räknar kallt med att utkläderna kommer att få leva ett hårt liv.

Skickar aldrig något till förskolan som jag är rädd om. Det fungerar helt enkelt inte.

• Adephi

Visst tycker jag det är klantigt av dagis att inte använda skyddskläder, men de kläder jag skickar till dagis räknar jag också med att allt kan hända.
    Skulle inte skicka med kläder jag förväntar mig ex kunna sälja vidare.

• Finis

Jag tycker det låter jättekonstigt att dom gör sådär. Målar man inne skyddar dom ju kläderna. Klart man inte vill ha färg på sina ytterkläder, oavsett pris.
    Tycker du skall ta kontakt med föreståndaren, faktiskt. Det är tråkigt att pengarna måste tar från barnen indirekt men det där känns inte ok...enligt mig.

• Busbellan
    mammis76 skrev 2012-09-30 21:49:41 följande:
    "Oftast kostar kvalitet mera "
    Men oftast är överdrivet

Jodå, OFTAST är faktiskt inte en tiktigt bra overall särskilt billig. Och nu snackar jag inga 2000 kr overaller men under en 1000-lapp har jag i alla fall inte hittat något riktigt bra.
    Och bra för mig är varmt, vattentätt samt smidig att röra sig i och det är inte sällan på sista punkten som de billigare overallen faller 
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Sarah84
    mammis76 skrev 2012-09-30 22:01:21 följande:
    Kan ta ett ex när min son fick en skiddräkt av sin mormor , den kostade 2700 kr ny , han frös o blev blöt i den o den blev urtvättad efter en tvätt , han köpte då en ny för 1500 kr , i stort sätt lika dan men den var varm o torr o den är tvättad massa gånger ! Skillnaden var att den första var märkes o den andra inte !
    En overall för 1500 spänn & de har inget "märke"? Låter märkligt, då jag handlar märkesoveraller för billigare än så & som håller måttet. Oftast är det ju märkeskläder som är dyrare & en overall för 1500 anses inte som billig.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • mammis76

Konstigt att jag hittar dom billiga då med samma saker som ni påstår är dyra :)

• shiningmoon

Vilket prat om att man betalar för kvalitet då..det säger ju sig själv att kostar det så smakar det.

Vad gäller själva frågan så är dem tyvärr inte skyldiga att ersätta barnens kläder.

Sen tycker ´jag ju personligen inte att man låter sina barn ha dyra och fina kvalitetsmärkes-kläder på förskola/skola då det förekommer olika aktiviteter,

• Lufsan

Barn leker och smutsar ner sig! Så är det helt enkelt! Förstår inte hur man kan bli upprörd för att ens barn uppenbarligen har haft roligt och en givande dag på förskolan. 
    Köp billiga kläder/ beggade kläder till förskolan om det nu är så himla viktigt att de inte får några fläckar.  

En dag i sänder.
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?