• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • SOL10

Man får nog ta det. Däremot tycker jag verkligen att det ska användas på förskolan, det är där barnen behöver funktionen!

• Alisa

Jag tycker att det var olämpligt att förskolan höll sig med färger som inte går bort i tvätten. Och om de ska ha sådana färger borde de ha skyddskläder över. 

• mammis76

Även vattenlösliga färgen kan på vissa plagg sitta kvar trots upprepade tvättar

• Strumpans

Men vi vet ju inte ens om det är vattenfast färg. Är det så så borde fler än TS kanske vara upprörda över färg på kläderna.

;)

• molly50
    Busbellan skrev 2012-09-30 19:29:31 följande:
    Nu kan jag inte låta bli att kommentera en sak som så många skrivit. Alltså jag förstår att dyrt alltid inte är bättre, tex har vi skalkläder både från kappahl och molo, väldigt stor skillnad i pris men inte i funktion direkt.
    Men hur kan man säga att man aldrig skulle ta med dyrare kläder till förskolan?? KÖper man bra ytterkläder är det väl självklart att det är just på förskolan de ska användas. Vi är ute dagligen hemma också men de är ute bra mycket mer på förskolan så de bra kläderna behövs där mycket mer än hemma. 

Jag köper aldrig dyra kläder att ha på förskolan dels för att jag inte vill kasta bort pengar på kläder som slits ut snabbt när barnen leker på förskolan,och dels så växer de ju snabbt ur kläderna.
    Det finns lika bra kläder som inte kostar lika mycket. 
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Äppelpaj80

Jag tycker att det ingår att kläder inne kan bli förstörda. Men om förskolan planerar att måla med färg ute tycker jag det är deras skyldighet att berätta detta för föräldrarna innan alternativt använda skyddskläder. De vet att vissa har kläder för flera tusen på sig. Klart ingen vettig människa vill riskerar förstöra dem med färg?!

• chrissepisse

Men glöm priset, det är prinicipen. Min äldste fick en Lindex-tröja förstörd av färg en gång vid första användningen och jag tyckte att det kändes väldigt onödigt. Jag varvar dyrt och billigt till barnen, men jag vill ändå inte ha kläderna förstörda med färg.

• SofiaNu

Men va fasen, barn som vuxen målar väl inte med vanliga kläder på? Om jag minns rätt från när jag var liten så hade man alltid förkläde och uppkavlade ärmar, och om det var något mer "avancerat" typ måla lekstugan ute på gården så var alla ombedda att ta med sig slit och släng-kläder. Att saker går sönder och förstörs i misstag går inte att undvika, men jag hade iaf aldrig låtit min barn måla i sina "fina" ytterkläder, oavsett om ed kostade 300 eller 3000 kr på samma sätt som jag aldrig skulle ställa mig och måla i min vinterjacka. 

• Plutteli
    Busbellan skrev 2012-09-30 19:29:31 följande:
    Nu kan jag inte låta bli att kommentera en sak som så många skrivit. Alltså jag förstår att dyrt alltid inte är bättre, tex har vi skalkläder både från kappahl och molo, väldigt stor skillnad i pris men inte i funktion direkt.
    Men hur kan man säga att man aldrig skulle ta med dyrare kläder till förskolan?? KÖper man bra ytterkläder är det väl självklart att det är just på förskolan de ska användas. Vi är ute dagligen hemma också men de är ute bra mycket mer på förskolan så de bra kläderna behövs där mycket mer än hemma. 
    Därför vi köper bra men billigt ;) Märkes kan vi köpa på rea eller begagnat, då blir det iaf inte mer än 3-400 för en bra overall och inget att gråta för om de skulle gå sönder, annars köper vi lika bra nya kläder av billiga märken. Karlssons här där vi bor har suveräna skaloveraller för 300:-!
  • FridaGBG
    Plutteli skrev 2012-09-30 18:46:00 följande:
    Du får skylla dig själv.

Vi får också beröm av förskolan så gott som dagligen för dotterns skaloverall, den kostade 350:-.... Dyrt är inte nödvändigtvis = bra och billigt är inte alltid sämre. Enda vi ibland lägger lite extra på är skor för det är viktigast i klädväg och inte ens det blir alltid dyrt. (Idag tex köpte jag fodrade vattentäta sneakers att ha i höst för 300:- paret till ungarna, nypriser var mer än det dubbla i vanliga fall, reor är bra saker ;) )

Så om du kommer till förskolan imorgon för att hämta dina barn och båda skorna är fulla med färgstänk som inte går bort, så hade du ryckt på axlarna och sagt "sånt som händer, det får man räkna med"??
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?