• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • Lufsan
    Strumpans skrev 2012-09-30 22:52:29 följande:
    Herregud så mkt tråkiga människor det finns.

Ena stunden gnälls det här på FL om pedagogik och annat inom förskolan. Nästa stund är det fel att de är kreativa.

Används vattenlöslig färg och det inte går bort ja det är väl inte hela världen.

Vet ni hur kul det är att måla ute, måla snö etc. :)

Klädet är till för att användas och ngn färgfläck har ingen dött av ;)
    Precis min mening. 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    kitkat skrev 2012-09-30 22:54:23 följande:

Men då håller du med att det är rimligt att kräva pengar för förstörda kläder! Då är vi överens om nåt. Sen är det märkligt att du vill kräva pengar av föräldrarna. Det borde vara en fråga mellan dig och din arbetsgivare! Du får väl kräva arbetsuniform....
    Haha nej ironi, har du hört om det någon gång? 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Coyote skrev 2012-09-30 22:53:24 följande:
    Hrm, jo, även en ettåring kan måla med vattenfärg. Måste man använda annan färg för att stimulera barnens sinnen menar du?
    Starkare färger, tjockare konsistens. 

Jag har då aldrig sett en ettåring måla med vattenfärg om den inte är utblandad med vatten innan såklart.  
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Miss Cee skrev 2012-09-30 22:50:35 följande:
    Nej men måla på sommaren eller inomhus??

Så sommar kläder är okej att de blir helt förstörda? 
    En dag i sänder.
  • Coyote
    Lufsan skrev 2012-09-30 22:53:57 följande:
    Tror att det beror mycket på vilken åldersgrupp man jobbar med. Och självklart om man är en sådan pedagog som står och tittar på barnen eller som är med barnen. 
    Jag jobbade sist med de yngsta, och klarade av att både vara med barnen och slippa färgfläckar på kläderna. Jag drar på mig en målarskjorta när vi målar, som extra säkerhetsåtgärd. Likaså försöker jag skydda barnens kläder, de yngsta klär vi helt enkelt av, så får de måla i bara blöjan.
  • Coyote
    Lufsan skrev 2012-09-30 22:56:23 följande:
    Starkare färger, tjockare konsistens. 

Jag har då aldrig sett en ettåring måla med vattenfärg om den inte är utblandad med vatten innan såklart.  
    Va? Allvarligt talat, ni låter inte ettåringarna prova blanda vatten och färg på egen hand?
  • kitkat
    Lufsan skrev 2012-09-30 22:52:30 följande:

kitkat skrev 2012-09-30 22:36:05 följande:
    Jag anser att den är helt förstörd med målarfärg på. Och man kan ha det bra på dagis utan att saker ska gå sönder... Undras om fröknarna skulle tycka att det var ok att barnen målade icke vattenlöslig färg på deras kläder, på inredningen eller på utklädningskläderna? varför inte, det är ju inte förstört. Måla på kläder är inte normalt och inte normalt slitage. 
    Svarade på vad du skrev. Tycker att du ska pröva arbeta en dag på en förskola... 
    En dag i sänder.

Jag har faktiskt jobbat inom förskolan. Men dåligt omdöme har jag stött på lite här och där.... N Man ser till sin egen dag, vad som är kul osv. Utan hänsyn och respekt för föräldrarnas "ekonomi" osv. Inte ok alls.
  • chrissandra
    Strumpans skrev 2012-09-30 22:52:29 följande:
    Herregud så mkt tråkiga människor det finns.

Ena stunden gnälls det här på FL om pedagogik och annat inom förskolan. Nästa stund är det fel att de är kreativa.

Används vattenlöslig färg och det inte går bort ja det är väl inte hela världen.

Vet ni hur kul det är att måla ute, måla snö etc. :)

Klädet är till för att användas och ngn färgfläck har ingen dött av ;)
    Kan man inte informera föräldrarna att man tänker måla ute?
    Då har de chansen att skicka med något som "får" bli målat på.

I somras när våra barn målade om lekstugan så fick de givetvis ta på sig sådana kläder som det inte gjorde något att de blev färgfläckiga. 

Nog illa om man får måla hej vilt inomhus i vanliga kläder men att måla med ytterplagg på som är ämnade att användas en hel säsong, varje dag...det är mer än illa...

• Lufsan
    Coyote skrev 2012-09-30 22:57:19 följande:
    Jag jobbade sist med de yngsta, och klarade av att både vara med barnen och slippa färgfläckar på kläderna. Jag drar på mig en målarskjorta när vi målar, som extra säkerhetsåtgärd. Likaså försöker jag skydda barnens kläder, de yngsta klär vi helt enkelt av, så får de måla i bara blöjan.
    Vad bra att barnen har rena kläder på ditt jobb då! Det är ju det viktigaste! Tack och adjö!

En dag i sänder.
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?