• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • Liljan77
    viseversa skrev 2012-09-30 17:10:01 följande:
    Hmmm.. Ja för ni maler på om samma sak och jag svarar med samma sak om och om igen. Känns lite tjatigt. 
    Nu skrev jag lite fel.
    O du tror du gör dig mer förstådd för att du skriker.
    Fattar liksom inte meningen. 
  • Lufsan
    Äppelpaj80 skrev 2012-09-30 22:10:34 följande:
    Lufsan- Visste inte att målarfärgs fläckar var något man fick räkna med när ens barn leker UTE på förskolan?!
    Jobbar på förskola och kan säga att barnen ska få utforska och ha kul även ute! Och målarfärg är super att ha ute eftersom barnen är friare att röra sig och "kladda" ute. Sen skulle väl pedagogerna satt på förkläden. Men även om man gör det kan det komma fläckar på overallen i alla fall. 

Vill du ha ett barn som har en rolig och utvecklande tid på förskolan eller ett barn med 100% rena kläder? För mig är det i alla fall viktigast att vår dotter, som kommer i januari, har en fantastisk tid på förskolan med pedagoger som vågar göra sådana saker med barnen och slipper oroa sig för att någon förälder kommer gå i taket.  
    En dag i sänder.
  • kitkat
    Miss Cee skrev 2012-09-30 22:14:58 följande:
    Kan säga att jag blir mycket förvånad över många kommentarer i den här tråden!

Om Ts kan få ut pengar eller ej beror väl som alltid på förskolan det gäller. Men jag minns också tråden från i vintras där de fick ersättning i ett exakt likadant fall.

Däremot så håller jag med ts fullt ut i sak.
    * Självklart får barn leka och även leka sönder sina kläder. Det skulle aldrig falla mig in att gnälla på vare sig sonen eller personalen för att kläderna förstörts för något HAN valt att göra på förskolan.

* Det här handlar däremot om en aktivitet som personalen initierat. Därför är det personalens ansvar att se till att man använder sig av vettigt material (vattenlöslig färg), skyddar sig när det behövs (vilket det uppenbart gör här) samt vid behov informerar i förväg om man tänker göra något utöver det vanliga!! Att man målar på en förskola är normalt, det vet alla. Men att man målar utomhus på vintern är en "ovanlig" aktivitet. Och jag kan inte skicka sonen till förskolan en hel vinter med vinterkläder med sämre funktion bara för att personalen _eventuellt_  får för sig att måla utomhus med färg som inte går bort. Innekläder kan man spara den "fina" för hemmabruk, men ytterkläder så är det ju på förskolan de behöver de bra kläderna, eftersom de är ute massor.

* För övrigt spelar det knappast roll vad overallen kostat. Har jag lagt pengar på en dyr overall för att jag anser att den har bäst kvalité vill jag självklart inte ha den förstörd av ren dumhet från personalens sida. Om jag är en förälder med dåligt med pengar som lever på begränsade medel och köper en billigare overall så har jag ju ännu mindre lust att få overallen förstörd, eftersom det kostar mig väldigt mycket att ersätta den. Så det handlar knappast om POP-mammor med för mycket fritid, det här är ju ett ännu större problem för de med tight ekonomi!!! Eller ni tror inte att det blir en klassmarkör vilken unge som behöver gå och se ut som Picasso en hel vinter för att mamma inte har råd att köpa fler overaller???
    EXAKT!
    Äppelpaj80 skrev 2012-09-30 22:10:34 följande:
    Lufsan- Visste inte att målarfärgs fläckar var något man fick räkna med när ens barn leker UTE på förskolan?!

leehlo skrev 2012-09-30 22:11:18 följande:
    Jag tycker att man åtminstone kan förvänta sig att dagis använder färger som lätt går bort i tvätten. Dyra kläder eller inte, det blir oavsett onödigt kostsamt bara för att dagis inte tänker efter före.

• Äppelpaj80

Jag håller med. Det här handlar inte om hur dyr overol man har egentligen. Det är inte schyst eller genomtänkt av förskolepersonal att låta barnen leka med målarfärg ute när barnen har jackor, overolen på sig ute som riskerar att få fula fläckar. Utekläder oavsett märke är dyrt att ersätta.Ok på sommaren när barnen går runt i shorts och t-shirt. Då kan man dessutom enkelt täcka dem med skyddskläder.

• Lufsan
    Coyote skrev 2012-09-30 22:11:40 följande:
    Ja, barn leker och smutsar ner sig, de flesta fläckar går bort i tvätten, eller så väljer man en färg eller mönster som döljer fläckar från sand, lera, gräs och liknande bra. Knallgul målarfärg hör inte riktigt till det man räknar med ska hamna på ytterkläderna. Och som flera andra sagt, ytterkläderna måste tåla vatten, kyla och de ska vara smidiga att röra sig i och lätta att ta på och av. Helst ska de dessutom kunna tvättas i maskin och torka snabbt, och billigare kläder fallerar oftast på någon av dessa punkter. Begagnade kläder är alltid bra, men någon måste ju köpa nytt för att andra ska kunna köpa begagnat.
    Vad man köper för kläder och i vilken prisklass de hamnar i har jag inget att säga om. 

Men mitt barn kommer gärna få ha fläckar på sin overall. Hon är ju ett barn.

Om förskolepersonalen hade kastat färg på mig när jag kom och hämtade hade jag blivit arg däremot.  
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Miss Cee skrev 2012-09-30 22:14:58 följande:
    Kan säga att jag blir mycket förvånad över många kommentarer i den här tråden!

Om Ts kan få ut pengar eller ej beror väl som alltid på förskolan det gäller. Men jag minns också tråden från i vintras där de fick ersättning i ett exakt likadant fall.

Däremot så håller jag med ts fullt ut i sak.
    * Självklart får barn leka och även leka sönder sina kläder. Det skulle aldrig falla mig in att gnälla på vare sig sonen eller personalen för att kläderna förstörts för något HAN valt att göra på förskolan.

* Det här handlar däremot om en aktivitet som personalen initierat. Därför är det personalens ansvar att se till att man använder sig av vettigt material (vattenlöslig färg), skyddar sig när det behövs (vilket det uppenbart gör här) samt vid behov informerar i förväg om man tänker göra något utöver det vanliga!! Att man målar på en förskola är normalt, det vet alla. Men att man målar utomhus på vintern är en "ovanlig" aktivitet. Och jag kan inte skicka sonen till förskolan en hel vinter med vinterkläder med sämre funktion bara för att personalen _eventuellt_  får för sig att måla utomhus med färg som inte går bort. Innekläder kan man spara den "fina" för hemmabruk, men ytterkläder så är det ju på förskolan de behöver de bra kläderna, eftersom de är ute massor.

* För övrigt spelar det knappast roll vad overallen kostat. Har jag lagt pengar på en dyr overall för att jag anser att den har bäst kvalité vill jag självklart inte ha den förstörd av ren dumhet från personalens sida. Om jag är en förälder med dåligt med pengar som lever på begränsade medel och köper en billigare overall så har jag ju ännu mindre lust att få overallen förstörd, eftersom det kostar mig väldigt mycket att ersätta den. Så det handlar knappast om POP-mammor med för mycket fritid, det här är ju ett ännu större problem för de med tight ekonomi!!! Eller ni tror inte att det blir en klassmarkör vilken unge som behöver gå och se ut som Picasso en hel vinter för att mamma inte har råd att köpa fler overaller???
    Vill påpeka att som pedagog kan jag säga att vi bara har så kallad "vattenlöslig färg" men det är inte sällan som föräldrarna kommer och klagar om att dessa inte går bort i tvätten. Det kan ju inte vi rå för.
    En dag i sänder.
  • kitkat
    Lufsan skrev 2012-09-30 22:22:16 följande:
    Vill påpeka att som pedagog kan jag säga att vi bara har så kallad "vattenlöslig färg" men det är inte sällan som föräldrarna kommer och klagar om att dessa inte går bort i tvätten. Det kan ju inte vi rå för.

Men pedagogerna kan lära sig att vattenlöslig färg inte alls är så vattenlöslig, och använda dessa färger endast inomhus med skyddskläder på....
  • Liljan77

Påminner mig om en mamma i föräldrargruppen som tycktes vara lite finare av sig.
    Hon hade dyra märkeskläder på sin flicka till o från dagis, o lite mindre dyra att ha på dagis.
    Och hon vart vansinnig på dagis-personalen för att de inte kunde lära sig eller hindra flickan från att ta på sig de dyra kläderna då de gick ut o lekte.
    De fina kläderna skulle hänga på dagis o endast sättas på på väg hem.

Denna mamman tyckte förstås med att flickor inte skulle leka som pojkarna gör,utan att kläderna skulle vara rena o fina hela dagen.
    Jaja,dessa människor.

• Lufsan
    kitkat skrev 2012-09-30 22:28:56 följande:

Men pedagogerna kan lära sig att vattenlöslig färg inte alls är så vattenlöslig, och använda dessa färger endast inomhus med skyddskläder på....
    Tycker att det är viktigare att barnen har det bra på förskolan än att overallen är utan fläckar. Overallen är ju inte förstörd, det är bara en fläck på den. 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Liljan77 skrev 2012-09-30 22:30:04 följande:
    Påminner mig om en mamma i föräldrargruppen som tycktes vara lite finare av sig.
    Hon hade dyra märkeskläder på sin flicka till o från dagis, o lite mindre dyra att ha på dagis.
    Och hon vart vansinnig på dagis-personalen för att de inte kunde lära sig eller hindra flickan från att ta på sig de dyra kläderna då de gick ut o lekte.
    De fina kläderna skulle hänga på dagis o endast sättas på på väg hem.

Denna mamman tyckte förstås med att flickor inte skulle leka som pojkarna gör,utan att kläderna skulle vara rena o fina hela dagen.
    Jaja,dessa människor.

En dag i sänder.
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?