Miss Cee skrev 2012-09-30 22:14:58 följande:
Kan säga att jag blir mycket förvånad över många kommentarer i den här tråden!
Om Ts kan få ut pengar eller ej beror väl som alltid på förskolan det gäller. Men jag minns också tråden från i vintras där de fick ersättning i ett exakt likadant fall.
Däremot så håller jag med ts fullt ut i sak.
* Självklart får barn leka och även leka sönder sina kläder. Det skulle aldrig falla mig in att gnälla på vare sig sonen eller personalen för att kläderna förstörts för något HAN valt att göra på förskolan.
* Det här handlar däremot om en aktivitet som personalen initierat. Därför är det personalens ansvar att se till att man använder sig av vettigt material (vattenlöslig färg), skyddar sig när det behövs (vilket det uppenbart gör här) samt vid behov informerar i förväg om man tänker göra något utöver det vanliga!! Att man målar på en förskola är normalt, det vet alla. Men att man målar utomhus på vintern är en "ovanlig" aktivitet. Och jag kan inte skicka sonen till förskolan en hel vinter med vinterkläder med sämre funktion bara för att personalen _eventuellt_ får för sig att måla utomhus med färg som inte går bort. Innekläder kan man spara den "fina" för hemmabruk, men ytterkläder så är det ju på förskolan de behöver de bra kläderna, eftersom de är ute massor.
* För övrigt spelar det knappast roll vad overallen kostat. Har jag lagt pengar på en dyr overall för att jag anser att den har bäst kvalité vill jag självklart inte ha den förstörd av ren dumhet från personalens sida. Om jag är en förälder med dåligt med pengar som lever på begränsade medel och köper en billigare overall så har jag ju ännu mindre lust att få overallen förstörd, eftersom det kostar mig väldigt mycket att ersätta den. Så det handlar knappast om POP-mammor med för mycket fritid, det här är ju ett ännu större problem för de med tight ekonomi!!! Eller ni tror inte att det blir en klassmarkör vilken unge som behöver gå och se ut som Picasso en hel vinter för att mamma inte har råd att köpa fler overaller???
EXAKT!
Äppelpaj80 skrev 2012-09-30 22:10:34 följande:
Lufsan- Visste inte att målarfärgs fläckar var något man fick räkna med när ens barn leker UTE på förskolan?!
leehlo skrev 2012-09-30 22:11:18 följande:
Jag tycker att man åtminstone kan förvänta sig att dagis använder färger som lätt går bort i tvätten. Dyra kläder eller inte, det blir oavsett onödigt kostsamt bara för att dagis inte tänker efter före.