• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • nillse
    060810 skrev 2012-09-30 12:23:28 följande:
    Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

Exakt denna situation har jag varit i.

Förkolan ersatte jackan (också från POP) med hela beloppet. Jag gav sedan jackan med målarfärg på till förskolan så de kunde ha den som extra jacka ifall något barn behövde låna.  

Förskolan är i privat regi, om det nu har någon betydelse  
  • bitte67
    Plutteli skrev 2012-09-30 18:46:00 följande:
    Du får skylla dig själv.

Vi får också beröm av förskolan så gott som dagligen för dotterns skaloverall, den kostade 350:-.... Dyrt är inte nödvändigtvis = bra och billigt är inte alltid sämre. Enda vi ibland lägger lite extra på är skor för det är viktigast i klädväg och inte ens det blir alltid dyrt. (Idag tex köpte jag fodrade vattentäta sneakers att ha i höst för 300:- paret till ungarna, nypriser var mer än det dubbla i vanliga fall, reor är bra saker ;) )
  • molly50

Jag hade inte köpt så dyra kläder till barnen och låtit dem använda dem på förskolan. Sådana kläder får de hellre använda hemma.
    Jag köper hellre billigare kläder som de får ha på förskolan. 

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Koji

Men kom igen, det är ju bara färg! Kläderna är inte obrukbara. Hade kläderna varit sönderslitna i stycken så hade jag kanske börjat fundera på att försskolan skulle ersätta. Men färg? Utomordentligt fånigt att ens reagera på. 
    "Barnen i Afrika, släng er i väggen! Förstörda PoP-overaller är det värsta man kan råka ur för, ok?" Perspektiv folks, perspektiv.  

• Frontline
    Fiona M skrev 2012-09-30 18:23:26 följande:
    så man ska räkna med att en uppsättning kläder per dag (?) blir förstörda eller vad gäller?
    har svårt att se att det är normalt slitage, men så har jag ju inte barn på fsk heller.
    Man kan ha en billigare overall på dagiset som man inte är det minsta rädd om och en finare hemma om man vill.
    Om overallerna har lite färgstänk och lite annat skit på har ju ingen betydelse på dagiset.
    Kan till och med kosta på sig att ha 2 stycken billiga på dagis så dom kan byta ifall den skulle bli för blöt eller skitig.

Att behöva slänga på barnen nått dyrt till dagiset är ju enbart för att föräldrarna vill flasha inför alla andra föräldrar att kolla här kommer jag med min svindyra overall typ...

Vi har köpt våra på Gekås för typ 300:- och dom har hållit flera säsonger och kommer att sparas till nästa syskon som kommer att växa i dom...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Psykologistuderande
    060810 skrev 2012-09-30 16:50:26 följande:
    Jag vet inte om de haft nåt skydd över. Det är inga stora fläckar men de syns.

Jag tänker som viseversa!

Lek ok, men inte av färg!
    Då tycker jag att du främst ska ta reda på omständigheterna kring detta.

Vidare; jag skulle aldrig ha så pass dyra kläder på vår dotter i förskola sammanhang - sådant kan liksom hända och jag förstår inte riktigt grejen.

(Och ja, vad viseversa tänker vet vi - nästan maniskt väl...)

/Linda
  • torka

Har inte läst allt, kanske har frågan varit uppe. Men vilket ansvar har fsk, har de försäkring för saker? Har inte barn på fsk själv, jag vet inte.

Om de har specialglasögon eller annat dyrt som går sönder, som de måste ha? Mina gick sönder på jobbet, jag fick det ersatt av dem (tappade dem i en vanlig rörelse men det var i en jobbsituation därför fick jag för det).

• indiemorsa
    Koji skrev 2012-09-30 19:05:21 följande:
    Men kom igen, det är ju bara färg! Kläderna är inte obrukbara. Hade kläderna varit sönderslitna i stycken så hade jag kanske börjat fundera på att försskolan skulle ersätta. Men färg? Utomordentligt fånigt att ens reagera på. 
    "Barnen i Afrika, släng er i väggen! Förstörda PoP-overaller är det värsta man kan råka ur för, ok?" Perspektiv folks, perspektiv.  
  • Busbellan

Nu kan jag inte låta bli att kommentera en sak som så många skrivit. Alltså jag förstår att dyrt alltid inte är bättre, tex har vi skalkläder både från kappahl och molo, väldigt stor skillnad i pris men inte i funktion direkt.
    Men hur kan man säga att man aldrig skulle ta med dyrare kläder till förskolan?? KÖper man bra ytterkläder är det väl självklart att det är just på förskolan de ska användas. Vi är ute dagligen hemma också men de är ute bra mycket mer på förskolan så de bra kläderna behövs där mycket mer än hemma. 

Mamma till Nora, August och Ella
  • mammis76

Finns bra kläder för mindre än 1000 kr att ha på förskolan , dyrt är inte alltid det bästa .

Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?