• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • iser
    Donum skrev 2012-09-30 17:31:25 följande:
    Måtte jag aldrig bli så sniken att jag begär att förskolan ska ägna sig åt klädvård framför mina barn. 
    Men att låta barnen måla med målarfärg som inte går bort är ju som att be barnen kvadda ytterkläderna. Inga overaller är speciellt billiga och ofta så köper man ytterkläder som man förväntar sig ska kunna ärvas av syskon etc. Om manpå förskolan planerar sådan aktivitet så tycker jag att man får informera föräldrarna. Inte ens vuxna brukar ju måla med sina vanliga ytterkläder utan då tar man på sig oömma kläder.
  • mammis76

Det ska alltid vara oömma kläder på en förskola det bör alla föräldrar veta

• Donum
    iser skrev 2012-09-30 17:35:50 följande:
    Men att låta barnen måla med målarfärg som inte går bort är ju som att be barnen kvadda ytterkläderna. Inga overaller är speciellt billiga och ofta så köper man ytterkläder som man förväntar sig ska kunna ärvas av syskon etc. Om manpå förskolan planerar sådan aktivitet så tycker jag att man får informera föräldrarna. Inte ens vuxna brukar ju måla med sina vanliga ytterkläder utan då tar man på sig oömma kläder.
    Hade det rört sig om någon som lever på existensminimum hade jag tyckt att du har en viss poäng, men TS lägger utan problem 1000 kr på en overall och säger att det inte handlar om pengarna. Oavsett vilket, så vill inte jag att förskolepersonalen ska ägna tid åt sådana ytliga saker som föräldrars oro för kläderna. 
  • Fiona M

varför använder sig förskolan öht av färg som inte går bort?

• Ineedanick
    viseversa skrev 2012-09-30 16:27:18 följande:
    Att dom går sönder av lek är också okej! Då det är normalt slitage och ja barn ska få leka! Dock leker inte mina barn sönder kläder i sån extrem utsträckning! Men det är såklart olika!

Hahaha, jag fattar inte att folk inte fattar vad du menar! Skrattretande! Jag förstår dig precis!
  • UpsyDaisy

Barns kläder ska lekas i, Alla kläder som ska "säljas vidare" får stanna i garderoben.

• viseversa

Men jag har ingen lust att köpa nya kläder pga att personalen inte kollat färgen och Mao klantat sig!

• viseversa

Om jag har råd eller inte att köpa nya kläder har inte med saken att göra! Om man låter barnen måla med färg som inte går bort så får man ta sitt ansvar! Lika mycket som jag ersätter ev saker jag har sönder eller förstör för mina vänner! Klart detta inte är med flit! Men det gör inte ts mindre besviken på att personalen inte kollade färgen!

• Wilowa
    Fiona M skrev 2012-09-30 17:45:22 följande:
    varför använder sig förskolan öht av färg som inte går bort?
    Nästan ingen färg går bort om den får torka. Jag har själv fått färgfläckar som inte går bort av färg som ska gå bort (jobbar på förskola och har jobbat på skola)
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?