• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • Lufsan

Vill påpeka då att jag skulle vilja kräva pengar av föräldrarna på min avdelning för att deras barn har förstört mina kläder. Jag har fettfläckar på alla kläder jag haft på jobbet. Färgfläckar på alla kläder, jag får mat och snor på mig varje dag. Med mera. 

Jag har arbetskläder som barnen kan smutsa ner, barnen borde också ha sådana kläder.  

En dag i sänder.
  • Lufsan
    Coyote skrev 2012-09-30 22:47:36 följande:
    Vattenfärg går bort i tvätten. Och den fungerar skitbra att måla med på snön.
    Fast små barn t.ex. 1-3 åringar kan inte måla med vattenfärg som de äldre barnen. Och visst tycker jag att man kan måla med snö men barnen behöver omväxlande aktiviteter och dessutom stimulans av en massa sinnen framförallt i de yngre åldrarna. 
    En dag i sänder.
  • kitkat
    Lufsan skrev 2012-09-30 22:43:21 följande:
    Haha, en overall är inte förstörd för att det är en fläck på den?? Vilket skämt.  Och barnen målar med färgen på våra kläder varje dag. Därför har jag ARBETSKLÄDER. Du kanske aldrig har varit inne i ett målarrum på en förskola men väggar, golv och möbler brukar vara fint målade där också.  
    En dag i sänder.

Nu blir det ännu märkligare.... Har ni vinteroverallen på i målareummet? jo då, jag har varit i flera målarrum på olika dagis... Men det har inte med urkasst omdöme att göra, enligt mig....
  • Miss Cee
    Lufsan skrev 2012-09-30 22:44:54 följande:
    Fast ska vi sluta måla då menar du? För den vattenlösliga färgen går ju inte bort i tvätten heller. Då kan vi ju bara sluta måla med barnen. Eller så får barnen börja måla nakna. Vilket skulle ta väldigt mycket mer tid för oss pedagoger att klä på och klä av med mera. 
    Nej men måla på sommaren eller inomhus??

Ordet
  • Coyote
    Snigelkott skrev 2012-09-30 22:44:35 följande:
    Huruvida man ska kunna förvänta sig färg som går bort eller inte låter jag vara osagt - all färg håller inte vad den lovar - men jag blir lite fundersam över alla kommentarer kring att man inte ska ha en dyr overall på förskolan! Är det inte just där som en overall av god kvalitet behövs som bäst? Därmed inte sagt all dyrt är bättre men låt oss för enkelhetens skull utgå ifrån att man lägger 1000 kr istället för 300 kr för att den dyrare overallen är vatten-/vindtätare/varmare eller vad det det nu må vara man eftersträvar. Tänker jag fel om jag tror att det är i leken på dagis där det inte finns hur många ombyten som helst som barnet behöver hållas varmt och torrt?
    Ja, det håller jag med dig om. På förskolan har grabben en overall som funkar i alla väder, jag har inte hittat någon skitbillig som klarar det ännu. Och att köpa en billig overall som inte håller måttet, går sönder i rutschkanan eller släpper igenom vatten efter tre veckor, det gör jag bara inte. Då kommer jag få köpa flera under vintern, och det blir dyrare än att köpa en vettig overall som uppfyller mina krav.
  • Strumpans

Herregud så mkt tråkiga människor det finns.

Ena stunden gnälls det här på FL om pedagogik och annat inom förskolan. Nästa stund är det fel att de är kreativa.

Används vattenlöslig färg och det inte går bort ja det är väl inte hela världen.

Vet ni hur kul det är att måla ute, måla snö etc. :)

Klädet är till för att användas och ngn färgfläck har ingen dött av ;)

• Lufsan
    kitkat skrev 2012-09-30 22:50:06 följande:

Nu blir det ännu märkligare.... Har ni vinteroverallen på i målareummet? jo då, jag har varit i flera målarrum på olika dagis... Men det har inte med urkasst omdöme att göra, enligt mig....

kitkat skrev 2012-09-30 22:36:05 följande:

Jag anser att den är helt förstörd med målarfärg på. Och man kan ha det bra på dagis utan att saker ska gå sönder... Undras om fröknarna skulle tycka att det var ok att barnen målade icke vattenlöslig färg på deras kläder, på inredningen eller på utklädningskläderna? varför inte, det är ju inte förstört.

Måla på kläder är inte normalt och inte normalt slitage. 
    Svarade på vad du skrev. Tycker att du ska pröva arbeta en dag på en förskola... 
    En dag i sänder.
  • Coyote
    Lufsan skrev 2012-09-30 22:49:24 följande:
    Fast små barn t.ex. 1-3 åringar kan inte måla med vattenfärg som de äldre barnen. Och visst tycker jag att man kan måla med snö men barnen behöver omväxlande aktiviteter och dessutom stimulans av en massa sinnen framförallt i de yngre åldrarna. 
    Hrm, jo, även en ettåring kan måla med vattenfärg. Måste man använda annan färg för att stimulera barnens sinnen menar du?
  • Lufsan
    Coyote skrev 2012-09-30 22:46:59 följande:
    Hoppla. Det är extremt sällan jag får målarfärg på mina kläder när jag jobbar, hur jobbar du? Sen är det klart, jag har inga arbetskläder, bara mina privata, och försöker hålla mig undan färgfläckar förstås.

Jag tycker inte det är mer än rätt att man som förälder säger ifrån om ens barn kommer hem med målarfärg på ytterkläderna, det är inte en aktivitet man kan räkna med på förskolan. Det är skitroligt för ungarna att få måla utomhus, ha vattenlek inne och andra "tokigheter", men då är man som personal ansvarig för att aktiviteten går att genomföra utan att kläder förstörs eller går sönder.
    Tror att det beror mycket på vilken åldersgrupp man jobbar med. Och självklart om man är en sådan pedagog som står och tittar på barnen eller som är med barnen. 
    En dag i sänder.
  • kitkat
    Lufsan skrev 2012-09-30 22:47:55 följande:
    Vill påpeka då att jag skulle vilja kräva pengar av föräldrarna på min avdelning för att deras barn har förstört mina kläder. Jag har fettfläckar på alla kläder jag haft på jobbet. Färgfläckar på alla kläder, jag får mat och snor på mig varje dag. Med mera.  Jag har arbetskläder som barnen kan smutsa ner, barnen borde också ha sådana kläder.  
    En dag i sänder.

Men då håller du med att det är rimligt att kräva pengar för förstörda kläder! Då är vi överens om nåt. Sen är det märkligt att du vill kräva pengar av föräldrarna. Det borde vara en fråga mellan dig och din arbetsgivare! Du får väl kräva arbetsuniform....
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?