• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • mammis76

Konstigt att så många fortfarande tror på dyrt är bra trots att det sen länge är bevisat att man betalar massa för ett påsytt märke !

• Busbellan
    mammis76 skrev 2012-09-30 22:08:52 följande:
    Konstigt att så många fortfarande tror på dyrt är bra trots att det sen länge är bevisat att man betalar massa för ett påsytt märke !

Men om du nu vet något som inte är dyrt men lika bra så kan du ju tala om vad u köper kanske?
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äppelpaj80

Lufsan- Visste inte att målarfärgs fläckar var något man fick räkna med när ens barn leker UTE på förskolan?!

• leehlo

Jag tycker att man åtminstone kan förvänta sig att dagis använder färger som lätt går bort i tvätten. Dyra kläder eller inte, det blir oavsett onödigt kostsamt bara för att dagis inte tänker efter före.

• Coyote
    Lufsan skrev 2012-09-30 22:08:33 följande:
    Barn leker och smutsar ner sig! Så är det helt enkelt! Förstår inte hur man kan bli upprörd för att ens barn uppenbarligen har haft roligt och en givande dag på förskolan. 
    Köp billiga kläder/ beggade kläder till förskolan om det nu är så himla viktigt att de inte får några fläckar.  
    Ja, barn leker och smutsar ner sig, de flesta fläckar går bort i tvätten, eller så väljer man en färg eller mönster som döljer fläckar från sand, lera, gräs och liknande bra. Knallgul målarfärg hör inte riktigt till det man räknar med ska hamna på ytterkläderna. Och som flera andra sagt, ytterkläderna måste tåla vatten, kyla och de ska vara smidiga att röra sig i och lätta att ta på och av. Helst ska de dessutom kunna tvättas i maskin och torka snabbt, och billigare kläder fallerar oftast på någon av dessa punkter. Begagnade kläder är alltid bra, men någon måste ju köpa nytt för att andra ska kunna köpa begagnat.
  • mammis76

Jag köper olika saker hela tiden , mycket rea på intersport o team sportia o stadium , men har även köpt på hm o Ellos s varit bättre lika bra som andra

• Miss Cee

Kan säga att jag blir mycket förvånad över många kommentarer i den här tråden!

Om Ts kan få ut pengar eller ej beror väl som alltid på förskolan det gäller. Men jag minns också tråden från i vintras där de fick ersättning i ett exakt likadant fall.

Däremot så håller jag med ts fullt ut i sak.
    * Självklart får barn leka och även leka sönder sina kläder. Det skulle aldrig falla mig in att gnälla på vare sig sonen eller personalen för att kläderna förstörts för något HAN valt att göra på förskolan.

* Det här handlar däremot om en aktivitet som personalen initierat. Därför är det personalens ansvar att se till att man använder sig av vettigt material (vattenlöslig färg), skyddar sig när det behövs (vilket det uppenbart gör här) samt vid behov informerar i förväg om man tänker göra något utöver det vanliga!! Att man målar på en förskola är normalt, det vet alla. Men att man målar utomhus på vintern är en "ovanlig" aktivitet. Och jag kan inte skicka sonen till förskolan en hel vinter med vinterkläder med sämre funktion bara för att personalen _eventuellt_  får för sig att måla utomhus med färg som inte går bort. Innekläder kan man spara den "fina" för hemmabruk, men ytterkläder så är det ju på förskolan de behöver de bra kläderna, eftersom de är ute massor.

* För övrigt spelar det knappast roll vad overallen kostat. Har jag lagt pengar på en dyr overall för att jag anser att den har bäst kvalité vill jag självklart inte ha den förstörd av ren dumhet från personalens sida. Om jag är en förälder med dåligt med pengar som lever på begränsade medel och köper en billigare overall så har jag ju ännu mindre lust att få overallen förstörd, eftersom det kostar mig väldigt mycket att ersätta den. Så det handlar knappast om POP-mammor med för mycket fritid, det här är ju ett ännu större problem för de med tight ekonomi!!! Eller ni tror inte att det blir en klassmarkör vilken unge som behöver gå och se ut som Picasso en hel vinter för att mamma inte har råd att köpa fler overaller???

Ordet
  • Äppelpaj80

Jag fick en extra overol till min dotter förra vintern. Den var riktigt billig och kostade endast 199 kr. 3 dagar höll den. Vi kör inte alltid jättedyra märken, men inte ens H&M, Lindex mfl är ju så pass billiga att man gärna ser färgfläckar på dem. :-O

• Busbellan
    mammis76 skrev 2012-09-30 22:12:52 följande:
    Jag köper olika saker hela tiden , mycket rea på intersport o team sportia o stadium , men har även köpt på hm o Ellos s varit bättre lika bra som andra
    Ja, jag har aldrig sett någon overall på ellos eller h&m med den vattentäthet och smidighet som jag vill ha om man nu inte räknar med märkesoverallerna på ellos då
    Mamma till Nora, August och Ella
  • kitkat

Finis skrev 2012-09-30 22:02:40 följande:
    Jag tycker det låter jättekonstigt att dom gör sådär. Målar man inne skyddar dom ju kläderna. Klart man inte vill ha färg på sina ytterkläder, oavsett pris.
    Tycker du skall ta kontakt med föreståndaren, faktiskt. Det är tråkigt att pengarna måste tar från barnen indirekt men det där känns inte ok...enligt mig.
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?