• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • viseversa

Jag vill kunna ha varma bra kläder på mina barn! En overall kostar en hel del även om det inte är pop! Har ingen lust att mina barns kläder blir förstörda av färg som inte går bort oavsett märke!

• MD77

Det är klart att det är tråkigt när saker blir förstörda eller försvinner, och värre känns det ju dyrare det är. Man vill ju att barnen ska ha det bästa, men då får man tyvärr räkna med att det förstörs och/eller går sönder...det hade ju lika väl kunnat hända om man haft barnen hemma. Man får helt enkelt räkna med att det kan hända...

• Donum
    viseversa skrev 2012-09-30 12:43:27 följande:
    Jag vill kunna ha varma bra kläder på mina barn! En overall kostar en hel del även om det inte är pop! Har ingen lust att mina barns kläder blir förstörda av färg som inte går bort oavsett märke!
    Förbjud barnen att leka?
  • whitestar

I det här fallet tycker jag det är förskolans fel som inte använt skyddskläder utanpå barnens ytterkläder,det görs ju när man målar inne på förskolan så varför inte ute??

• webby

Jag tycker det är föräldrarnas fel om dom skickar barnet till dagis med kläder som dom är rädda om. en olycka händer så lätt. Tråkigt men sant. 

Du får väl höra med personalen i fall dagiset står för kläderna?  

• viseversa

Va? Mina barn får leka! Men ska dom måla på förskolan tar jag för givet att dom målar med färg som går BORT i tvätten!

• mammis76

Oömma kläder ska det vara på förskolan , man får skylla sig själv om man köper kläder i den prisklassen för att ha på förskolan !

• Strumpans

Stackars barn som har föräldrar som är så fruktansvärt pedanta.

Vad gör ni om barnet ramlar och skrapar håll på kläderna? Eller leker i skogen och för kåda på kläderna? Är det också förskolans fel?

Jag köper kläder för att mina barn ska ha bra kläder att leka och aktivera sig i inte för att ev kunna sälja dem vidare.

Har man inte råd att låta kläderna användas kanske man ska köpa billigare kläder :)

• viseversa

Att kläder slits och går sönder av lek får man räkna med ja! Jag bryr mig inte heller nämnvärt om en tröja eller ett par byxor skulle försvinna!

Ytterkläder är dock dyrare och inget man med glädje köper nytt pga att dom är borta eller för att personalen låter barnen måla utan skydd med färg som inte går bort!

Sen spelar märket mindre roll då det ofta är dyrt med ytterkläder oavsett märke! Dom ska inte bil förstörda av färg ändå! Färg som går bort absolut! Färg som gör permanenta fläckar på kläder som ev ska säljas eller ärvas? Nej tack!

Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?