• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • webby
    Strumpans skrev 2012-09-30 13:15:27 följande:
    Stackars barn som har föräldrar som är så fruktansvärt pedanta.

Vad gör ni om barnet ramlar och skrapar håll på kläderna? Eller leker i skogen och för kåda på kläderna? Är det också förskolans fel?

Jag köper kläder för att mina barn ska ha bra kläder att leka och aktivera sig i inte för att ev kunna sälja dem vidare.

Har man inte råd att låta kläderna användas kanske man ska köpa billigare kläder :)
  • Strumpans

Jag kan hålla med om att vattenlöslig färg är att föredra.

Påpeka för förskolan att det vore önskvärt att färgen är avtvättbar. :)

• mammis76

Köpte en vinteroverall nu i storlek 98 för 299 :- det är inte dyrt för en förskole overall

• 060810

Mina barn förstör kläder i lek och det är helt ok men att de förstör genom att använda sån färg ute det är inte ok!
    Hade han själv förstört overallen hade jag inte kunnat säga något men detta sättet känns inte ok.
    Min son är mycket rädd om sina kläder av sin natur och han har aldrig förstört ett plagg på förskolan eller hemma så jag anser att det är förskolans fel.
    Då får de säga att de ska måla med färg ute och så får man ha med nåt skitplagg i så fall.
    Sen är jag nästan säker på att det inte är min son som målat sig då han inte gillar kladd.

• luloli

Du får väl ringa rektorn på förskolan och fråga.

Även om jag personligen tycker att ditt resonemang är fånigt. Jag menar: din unge hade ju lika gärna kunnat råka slita upp en reva i tyget under leken den här säsongen och då hade du heller inte kunnat sälja overallen vidare.

Man kan ju inte RÄKNA med att overallen ska va vidaresäljbar. Det är ju nåt man bara kan hoppas på .

Trebarnsmamma
  • 060810

Såklart hade han kunnat förstöra den själv men han leker inte på samma sätt som andra pga sin autism och har aldrig sönder kläder så därför kan jag räkna med att kunna sälja vidare även om det kan hända att det inte går om han mot förmodan skulle förstöra kläderna själv.

• Strumpans

TS så tycker jag du ska säga till förskolan att din son inte får måla eller göra andra saker som kan förstöra hans dyra overall.

Herregud man köpet väl inte kläder för att kunna sälja dem vidare.

Köp billigare saker nästa gång. Finns bra kläder som inte kostar lika mkt.

Köpte vinterkläder för 3000 kr till sonen i år. Är de hela och rena när han vuxit ur de så skänker jag bort dem. Kläder är förbrukningsvaror på barn i lekålder!

• Duckan

Fsk dottern hår skulle inte ersätta är jag tämligen säker på. De målar alltid utan skyddskläder.

• Anne69

Se där.....vår förskola är tydligen inte den enda de målar på denna vecka. Hos oss målar de fönster och andra dagen såg jag att dotterns jacka är helt nedkladdad över kapuschong och rygg. Pappan hade inte sett det när han hämtade utan jag såg det när jag lämnade och satte på henne jackan. Så då tog jag faktiskt ett snack med personalen om att de måste hålla barnen borta från färgen. Men jag skulle aldrig ha tänkt att barnet för den skull skulle ha sämre kläder på förskolan - det är ju där de allra bästa kläderna behövs. Och likaväl som de får färg på kläderna kan de riva upp något. Och ytterst får man själv som förälder stå för kostnaden.

Men visst, även jag tycker att det är oaktsamt och kan vara läge att ta upp med förskolechefen! Men räkna inte med ersättning och försöka att ändra inställning när det gäller just den biten, du kommer aldrig att få något så det är inte värt att lägga energi på. 

Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?