• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • Liljan77

Men varför sätter man på sitt barn så dyra kläder om kläderna inte är till för att lekas i?
    Det finns bra billiga kläder.
    När sonen började dagis,sa fröknarna flera gånger till mig att vissa utav sonens kläder kanske man inte skulle ha på dagis ifall de gick sönder.
    Fattade först inte vart de ville komma med de kommentarerna,då jag köpte mycket på loppis då, just för att ha på dagis.
    Inte hade jag en tanke på att en del jag köpt var märkeskläder. Spelar roll? 
    Kläderna var billiga o redo för att lekas i.
    Nu var det färg....det kunde lika väl ha varit något annat.

• 060810

Nu har min son de kläder HAN gillar.
    Han har stora problem med kläder och då är denna skaloverall super för honom.
    Det är det enda han använder och han vet inte vad märkeskläder är. ;)

• Erya

Möjligt att du får ersättning, om det visar sig att färgen inte är vattenlöslig (tycker själv det är lite konstigt att de skulle använda färg som inte är vattenlöslig på en förskola)

Jag har dock fått mycket färg å dant på mig när jag har jobbat, vilket jag får stå för själv, ibland går det inte bort, oavsett om det är vattenlöslig färg eller inte. Och då får jag stå för det själv.

Tyvärr får vi inga arbetskläder när vi arbetar på en förskola :(

Men som sagt, hör med er förskola om eventuell ersättning (kemtvätt? osv...) och nästa gång, ha en billigare overall på förskolan.

• viseversa

Det spelar ingen roll vad kläderna kostar! Jag vill inte att mina barns ytterkläder ska bli förstörda av färg oavsett pris!!

• Liljan77
    viseversa skrev 2012-09-30 16:16:33 följande:
    Det spelar ingen roll vad kläderna kostar! Jag vill inte att mina barns ytterkläder ska bli förstörda av färg oavsett pris!!
    Men om barnen kryper om kring i sandlådor,på stenar,berg,hasar på rumpan ner för en kulle osv...då kan ju kläderna gå sönder o gräsfläckar e ju inte lätta att få bort.Får barnen inte göra sånt då?
  • viseversa

Jo jag har fått bort gräsfläckar! Å andra sidan är det inte samma sak att det blir fläckar för att barnen SJÄLV leker som att personalen låter dom måla med färger som INTE GÅR BORT! Visst ska ungarna måla men då sätter man på förkläde som skyddar kläderna ELLER så använder man färg man vet går att få bort!

• Strumpans

Och blåbärssylt är svårt att få bort - bäst att meddela att det för sonen inte äta ;)

Allvarligt. Har man inte råd att kläder slits så kanske man ska handla billigare!

• viseversa

Att dom går sönder av lek är också okej! Då det är normalt slitage och ja barn ska få leka! Dock leker inte mina barn sönder kläder i sån extrem utsträckning! Men det är såklart olika!

• Strumpans

Och TS om nu sonen inte gillar kladd så borde han ju bett om att få bort färgen på en gång.

• Liljan77
    viseversa skrev 2012-09-30 16:25:10 följande:
    Jo jag har fått bort gräsfläckar! Å andra sidan är det inte samma sak att det blir fläckar för att barnen SJÄLV leker som att personalen låter dom måla med färger som INTE GÅR BORT! Visst ska ungarna måla men då sätter man på förkläde som skyddar kläderna ELLER så använder man färg man vet går att få bort!
    Detta med att skrika ger jag inte mycket för men ok.

Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?