• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • Donum
    viseversa skrev 2012-09-30 13:16:57 följande:
    Att kläder slits och går sönder av lek får man räkna med ja! Jag bryr mig inte heller nämnvärt om en tröja eller ett par byxor skulle försvinna!

Ytterkläder är dock dyrare och inget man med glädje köper nytt pga att dom är borta eller för att personalen låter barnen måla utan skydd med färg som inte går bort!

Sen spelar märket mindre roll då det ofta är dyrt med ytterkläder oavsett märke! Dom ska inte bil förstörda av färg ändå! Färg som går bort absolut! Färg som gör permanenta fläckar på kläder som ev ska säljas eller ärvas? Nej tack!
    Och personalen låter dem måla med färg för att... jävlas med dig som har problem med att ditt barn får färg på kläderna..? Obestämd 
  • Busbellan
    Frontline skrev 2012-09-30 14:40:06 följande:
    Men om han nu vill göra som dom andra barnen då var han ju med andra ord med och kladdade vilket han för övrigt inte gillar, och då har han förmodligen själv kladdat ner sig då han har gjort som dom andra barnen.

Hon skrev ju att han inte gillade att kladda men att PERSONALEN envisades med att han ska vara med de andra barnen på allt även om det kanske inte alltid är för hans egets bästa
    Mamma till Nora, August och Ella
  • 060810

Busbellan: PRECIS!!

Han hatar kladd men personalen vill att han är med.
    Jag vet inte om fler fått färg på sina kläder.

Ska prata med dem imorn och se vad de säger.
    Men jag kommer inte godkänna att han målar ute mer. Det får de göra inne. Ute kan de leka och hitta på annat.

• viseversa

"Donum"Men fan ge dig! Bara för att jag inte vill att mina barn målar med färg som förstör deras kläder så måste det ju betyda att mina barn inte får leka!!? Jag vill att mina barn har rena kläder på sig i och skulle INTE uppskatta om personalen på förskolan lät dom måla med färger som gör fläckar som inte går bort! VAD är det du inte fattar???

• viseversa

Jag har massa färger hemma som går bort från både ytterkläder och kläder man har inne! Så jävla mycket begärt är det väl fan inte att vilja att personalen låter barnen använda färger som går bort i tvätten?

• Donum
    viseversa skrev 2012-09-30 15:42:30 följande:
    "Donum"Men fan ge dig! Bara för att jag inte vill att mina barn målar med färg som förstör deras kläder så måste det ju betyda att mina barn inte får leka!!? Jag vill att mina barn har rena kläder på sig i och skulle INTE uppskatta om personalen på förskolan lät dom måla med färger som gör fläckar som inte går bort! VAD är det du inte fattar???
    Jag fattar inte varför du bryr dig. Huvudsaken, i mina ögon, är att barnen stimuleras. Att överhuvudtaget förvänta sig att barns kläder bara ska få fläckar som går bort i tvätten låter aningens naivt. Och erbarmligt tråkigt för barnen. 
  • viseversa

Haha jag förväntar mig fortfarande att det finns färger som går bort i tvätten på förskolan! Tycker inte det är att begära för mycket! Men visst du kanske tycker det!

• Helle333
    060810 skrev 2012-09-30 12:23:28 följande:
    Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?
    Varför köper du kläder som du inte vill ska bli förstörda? Hade du reagerat likadant om han hade ramlat och skrapat upp overallen?
    Själv köper jag kläder för att de ska användas. Om de sedan får en fläck eller tre eller går sönder under lek struntar jag i. Vilket jag också talat om för dagmamman min dotter har. De får barn till sig ibland som är finklädda och barnen får inte smutsa ner sig i dessa kläder. Jag har alltid undrat varför man sätter på barn kläder som absolut inte får bli smutsiga. Barn leker. Nu valde personalen att de skulle måla och det gjorde dem. Möjligtvis att jag kan sträcka mig till att de skulle ha lämnat en lapp om att barnen skulle ha oömma kläder på sig eftersom de skulle måla. Men nej. Jag är rätt säker på att du inte kan söka ersättning för kläderna du skickade ditt barn i till dagis. 
  • viseversa

Btw så blir dom skitiga när dom leker! Både lera mat pennor fettfläckar hamnar på kläderna dagligen! Det är helt okej! Dom
    Måste få leka! Med det är fläckar dom GÅR BORT i tvätten!! Är Stellan jag inte får bort fläckar! Dock hade jag blivit sur om jag var i ts skor där personalen låtit barnen använda färger som inte går bort! Speciellt på ytterkläder som man inte gärna köper nytt i tid och otid pga nonchalans! För nej det är inget man "får räkna med"

• Donum
    viseversa skrev 2012-09-30 15:50:38 följande:
    Haha jag förväntar mig fortfarande att det finns färger som går bort i tvätten på förskolan! Tycker inte det är att begära för mycket! Men visst du kanske tycker det!
    Ja, det tycker jag. Jag tycker inte att det är verklighetsförankrat alls att alla fläckar ska gå bort i tvätten, målarfärg eller ej. Har du inte råd att köpa nya kläder så köp inte så dyra att dina barn måste begränsas för att passa dig. 
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?