• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • Strumpans

Anne69: fast är det förskolan som målas är det ju en väsentlig skillnad mot att barnen målar själva!

• LiteniAugusti

Ska man alltså behöva skicka sina barn till förskolan i kläder som är helt utan värde, ifall fröknarna får ett infall och vill utomhus-gegga med färg, utan att skydda kläderna? 

Helt klart dåligt omdöme från förskolans sida. Det kan endast vara föräldrarnas ansvar om de visste innan att de skulle måla i sina overaller.

• Happymom

Det finns en anledning till att många har en uppsättning "dagisytterkläder" och en annan hemma.

Jag hade själv en PoP overall till dottern som råkade gå sönder lite på dagis. Inte fan begär jag ersättning för det! Sånt får man räkna med. De är ju ändå barn.

Sen visst, färg som går bort i tvätten är väl det minsta man kan begära. Så det tycker jag du ska ta upp med dem... Är du säker på att det inte går bort förresten? Ibland måste man tvätta en 5-10 ggr innan färgen försvinner helt.

• Mother of 4

En kompis till mig fick sin dotters reimaoverall ersatt när de hade målat ute med färger som ej gick bort.

Tycker det är självklart att de borde måla med vattenfärger liksom. Hade inte uppskattat målarfärg på mina barns kläder som de ska ha ute i två säsonger förhoppningsvis.

• LiteniAugusti
    Happymom skrev 2012-09-30 14:10:10 följande:
    Det finns en anledning till att många har en uppsättning "dagisytterkläder" och en annan hemma.

Jag hade själv en PoP overall till dottern som råkade gå sönder lite på dagis. Inte fan begär jag ersättning för det! Sånt får man räkna med. De är ju ändå barn.

Sen visst, färg som går bort i tvätten är väl det minsta man kan begära. Så det tycker jag du ska ta upp med dem... Är du säker på att det inte går bort förresten? Ibland måste man tvätta en 5-10 ggr innan färgen försvinner helt.
    Såvida inte din pop overall gick sönder efter en helt galen aktivitet som de vuxna pedagogerna valt, så är det knappast jämförbart.

Barn leker sönder sina saker även hemma. Men det kanske inte är lika troligt att föräldrar skickar ut sina ungar i trädgården i sina pop-overaller med målarfärg. Då väljer man oömma kläder, eller hittar på en mera passande aktivitet.
  • Frontline
    060810 skrev 2012-09-30 13:33:44 följande:
    Mina barn förstör kläder i lek och det är helt ok men att de förstör genom att använda sån färg ute det är inte ok!
    Hade han själv förstört overallen hade jag inte kunnat säga något men detta sättet känns inte ok.
    Min son är mycket rädd om sina kläder av sin natur och han har aldrig förstört ett plagg på förskolan eller hemma så jag anser att det är förskolans fel.
    Då får de säga att de ska måla med färg ute och så får man ha med nåt skitplagg i så fall.
    Sen är jag nästan säker på att det inte är min son som målat sig då han inte gillar kladd.
    Fast om han nu är rädd om sina kläder hur kan det då komma sig att han har färg på dom?
    Om han nu inte gillar kladd så ska han ju inte hålla till där dom andra barnen kladdar.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • 060810

Kan vara andra barn dom målat på honom!
    Personalen förstår inte hans behov och han ska ALLTID vara med de andra och göra samma som de gör.
    Så jag tror att ett annat barn målat på honom.

• tro  hopp  kärlek

Var det bara han som fick färg på kläderna?
    Ibland kan det vara så att det är tyget i overallen som suger upp färgen, dvs att tyget gör att den vattenlösliga färgen inte går bort.

. Kolla på färgen om den är vattenlöslig om inte så får fsk ersätta. 
    Det funkar ju så överlag med fläckar, vissa går att få bort på ett tyg, men kanske inte på nästa tygsort.

Prova motortvätt, det luktar ont men är effektivt. (eller sånt handtvättmedel som finns på bilaffären) 

• Frontline
    060810 skrev 2012-09-30 14:35:39 följande:
    Kan vara andra barn dom målat på honom!
    Personalen förstår inte hans behov och han ska ALLTID vara med de andra och göra samma som de gör.
    Så jag tror att ett annat barn målat på honom.
    Men om han nu vill göra som dom andra barnen då var han ju med andra ord med och kladdade vilket han för övrigt inte gillar, och då har han förmodligen själv kladdat ner sig då han har gjort som dom andra barnen.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?