• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • Susanne 977

Är det rimtligt att personalen ska komma ihåg varenda barns individuella regler för enskilda plagg?!

Just ja, Maja får inte äta morot i tröjan, Pella får inte fingermåla med de byxorna eller liknande.
    Kläder på förskolan skall kunna användas under pedagogiska lekar och vanliga buslekar.
    Annars tar man med andra kläder som är "godkända" för att användas.

Självklart är det inte roligt att få fläckar men att förskolan ska behöva stå och oroa sig och kanske fläckbehandla pga andrahandsvärdet!! Låter sanslöst.

• viseversa
    Donum skrev 2012-09-30 16:45:34 följande:
    Varför får inte barnens ytterkläder bli "förstörda" av färg oavsett pris?
    För att personalen inte ska låta barnen måla med färg som inte går bort. Jisses känns som jag upprepar mig om och om och om igen här.

Om du läser den andra tråden som det är länkat till i början av denna tråd så fick dom föräldrarna ersättning för sina barns kläder som blev förstörda av karamell färg. Då det INTE räknas som normalt slitage att personalen inte varit aktsamma med vilken färg dom låter barnen leka med.

Sen ÄR det skillnad på inne kläder och ytterkläder. Det tycker jag i alla fall då ytterkläder ofta kostar en hel del att köpa och alla vill inte sätta på sina barn kläder fulla med färgfläckar.  

Det är också skillnad på om barnet själv sliter sina kläder eller fläckar ner det än om någon annan inte kollar att färgen går bort eller sliter sönder mina barns kläder.  
  • viseversa
    Dan Syndrom skrev 2012-09-30 16:53:07 följande:
    Jag har aldrig hört talas om att förskolan ersätter kläder, varifrån skulle de pengarna komma?
    www.familjeliv.se/Forum-4-362/m57277779-3.html

läs detta! visst måste räkningen varit väldigt saftig men rektorn ansåg att detta INTE räknades som normalt slitage så alla dessa föräldrar blev ersatta av förskolan.

Dock skulle jag inte bry mig om små färgfläckar. Men om hela overallen plus skor vantar och kanske även mössa vore förstörda hade jag absolut blivit sur! 
  • viseversa
    Susanne 977 skrev 2012-09-30 17:00:53 följande:
    Är det rimtligt att personalen ska komma ihåg varenda barns individuella regler för enskilda plagg?!

Just ja, Maja får inte äta morot i tröjan, Pella får inte fingermåla med de byxorna eller liknande.
    Kläder på förskolan skall kunna användas under pedagogiska lekar och vanliga buslekar.
    Annars tar man med andra kläder som är "godkända" för att användas.

Självklart är det inte roligt att få fläckar men att förskolan ska behöva stå och oroa sig och kanske fläckbehandla pga andrahandsvärdet!! Låter sanslöst.
    nej men dom kan använda färg som går bort. ELLER sätta på ungarna någon gammal målat tröja över kläderna om dom ska måla ute. Är det så svårt??
  • viseversa
    Liljan77 skrev 2012-09-30 16:51:47 följande:
    Så du tror att du gör dig mer förstådd för att du skriver?
    Hmm..ok. 
    Hmmm.. Ja för ni maler på om samma sak och jag svarar med samma sak om och om igen. Känns lite tjatigt. 
  • LA Woman
    Dan Syndrom skrev 2012-09-30 16:53:07 följande:
    Jag har aldrig hört talas om att förskolan ersätter kläder, varifrån skulle de pengarna komma?

Min dotters förskola ersatte faktiskt en vinteroverall förra året då de målat med färg som inte gick bort från overallen ute förra vintern. Eftersom hennes avdelning är utomhus större delen av dagarna så är det viktigt att de är rätt klädda så det var inte en billig overall de ersatte, jag antar att de tänker sig för innan de målar i snön med vattenfast färg igen Vill poängtera att rektorn aldrig ifrågasatte ersättningen heller, hon höll helt med om att detta inte räknades som normalt slitage.
  • iser

Just dyra ytterkläder som blir förstörda på det sättet skulle jag tycka förskolan ska stå för. De skulle kunna informera i förväg om sådan aktivitet och be föräldrarna ta med oömma kläder. Kläder som tröjor, byxor etc räknar jag med att de kan bli förstörda på förskolan.

• Donum
    viseversa skrev 2012-09-30 17:03:51 följande:
    För att personalen inte ska låta barnen måla med färg som inte går bort. Jisses känns som jag upprepar mig om och om och om igen här.

Om du läser den andra tråden som det är länkat till i början av denna tråd så fick dom föräldrarna ersättning för sina barns kläder som blev förstörda av karamell färg. Då det INTE räknas som normalt slitage att personalen inte varit aktsamma med vilken färg dom låter barnen leka med.

Sen ÄR det skillnad på inne kläder och ytterkläder. Det tycker jag i alla fall då ytterkläder ofta kostar en hel del att köpa och alla vill inte sätta på sina barn kläder fulla med färgfläckar.  

Det är också skillnad på om barnet själv sliter sina kläder eller fläckar ner det än om någon annan inte kollar att färgen går bort eller sliter sönder mina barns kläder.  
    Du kan aldrig garantera att fläckar går bort, oavsett vad fläckarna består av. Då handlar det ju om priset likväl och då kvarstår mitt förslag att du inte köper dyrare kläder än att du har råd att ersätta dem. 

• Donum

Måtte jag aldrig bli så sniken att jag begär att förskolan ska ägna sig åt klädvård framför mina barn. 

• Johans Pillerill

Jag vet en mamma som fick igenom skadestånd för hennes barn blivit klippt av ett annat, de fick betalt för frisörbesök och det var inte stans billigaste Frisör de fick gå till heller... Så prata iaf med rektorn

Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?